Jak probíhá zvýšení výkonu motoru přes čipování motoru? Máte s tímto oborem zkušenosti? Neváhejte napsat své dotazy či zkušenosti do komentářů pod článkem. Pomůžete tím ostatním nadšencům. Právě tento typ zásahu do jízdních vlastností vozů bych doporučil vždy ponechat na odborné společnosti, která vše udělá pořádně.
Několik pravidel zvýšení výkonu
- Šetrné zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jeho životnost
- Spotřeba paliva se nezvyšuje
- Při softwarové úpravě je možné kdykoliv vrátit původní hodnoty nastavení motoru
- Limity čistoty výfukových plynů dle norem jsou zachovány
Legislativa kolem čipování motoru
Čipování motoru má dopad nejen na výkon vozu, ale také na hluk a emise. I proto platí jistá pravidla.
Pokud hledáte legální čipování motoru platí na území České republiky jednoduché pravidlo – legálně lze zvýšit výkon auta o 20%. Pokud zvýšíte výkon vozu o více je to možné pokud půjde o sportovní využití (nesmí tedy jezdit na klasických silnicích). Změny výkonu motoru jsou zanášeny do sekce Další záznamy ve Velkém technickém průkazu. Pokud tuto úpravu ve Velkém technickém průkazu nebudete mít, vystavujete se pokutě až 50 tis Kč.
Čipování je vlastně rozebrání řídící jednotky a úprava čipu, který dává povely motoru – z toho je odvozen název čipování nebo chipování. Po pájení následuje naměření na diagnostice VCDS. Zvýšení výkonu v celým rozsahu otáček lze dosáhnout krom chipu i přes VAG cestou zvýšení množství paliva přes tzv. „volnoběžnou dávku paliva“. (tomuto tématu se bude v dalším pokračování věnovat člen Lokotka v jeho sérii článků o úsporné jízdě)
Jak probíhá čipování motoru?
Jak vypadá úprava řídící jednotky Bosch v praxi: