Které motory u Škoda Octavia jsou ty nejlepší? Respektive jaké motory jsou vhodné pro každodenní dálkové řidiče a které by bylo dobré doporučit jen víkendovým jezdcům? Pár rad o výběru motoru u Octavií najdete v tomto článku. Velmi vděčný budu za Vaše osobní zkušenosti či doporučení, pokud máte s některým konkrétním motorem svou zkušenost. Pomůžete tak ostatním s výběrem ideálního typu. Děkuji.
Ozubený řemen na Octavii – Srovnání zde ⇒
Octavia je nejprodávanějším autem v České republice a tak je současně i největší podíl problematických kusů. Řidiči často viní ten či onen motor… ty jsou v tom ovšem mnohdy nevinně. Třetí generace Octavií má již motory vyladěné od předchozích zádrhelů a od roku výroby 2013 se neobjevil žádný větší zádrhel, kterého byste se měli obávat. Mnoho řidičů preferuje 3. generaci Octavií ještě před faceliftem, důvodem je ovšem design vozu (osobně se mi také světla na Octavii 3 po faceliftu nelíbí).
Jaký motor zvolit na Octavii?
Hlavní dělení motorů je samozřejmě na benzinové a dieselové (naftové) motory. Oba se liší velmi zásadně a vždy se pečlivě zamyslete na budoucím využití vozu. Rozhodovat byste se měli podle ročního nájezdu kilometrů, obvyklého zatížení vozu (budete běžně vozit více osob či náklad?) a také dle obvyklých vzdáleností, které při jedné jízdě ujedete (jezdit můžete pracovně mezi Prahou a Brnem či se naopak celý rok pohybovat jen v blízkém okolí bytu).
Benzínové motory (zážehové)
Obvykle jsou nabízeny Škodovkou především pro běžné použití do rodin. Benzínové motory jsou vhodné pro řidiče, kteří nejezdí dlouhé vzdálenosti či mají naložené menší náklady v autě.
Benzínové motory jsou tišší a obvykle lehce levnější při pořízení. Pro motory typu 1.2 či 1.4 TSI u Octavie budete mít vyšší spotřebu pokud budete jezdit rychle a při vyšších otáčkách. Obvykle jsou svižnější než naftové motory (až na výjimky).
Dieselové motory (vznětové, naftové)
Obvykle jsou nabízeny jako služební vozy pro firemní účely. Výborné tahouny na delší vzdálenosti. Aby tento typ motoru správně pracoval je dobré jezdit delší cesty a často ho ohřívat a nechat vypalovat filtr pevných částic.
Naftové Octavie vydrží při správném použití 300-600.000 km. Jde o ideální vozy pro jízdu se zatížením či jízdu s naloženým vozíkem. Téměř vždy jsou hlučnější. Motory jsou komplikovanější a mnoho úkonů v servisu je pro dieselové motory dražších. Obvykle mají nižší spotřebu.
Benzínové motory
Motor 1.2 TSI (63 / 77 / 81 kW)
Nemá rozvodový řetěz, který byl problematický, ale od roku 2015 má již rozvodový řemen. Vylepšený je celý systém sání. Jde o osvědčený motor ideální pro klidnější jízdu ve které má výbornou spotřebu. Raději volit variantu se šesti rychlostními stupni.
Motor 1.4 TSI (103 / 110 kW)
Motor vyniká tichostí při nastartování a následně i při jízdě. Díky vyšším koním je i relativně svižný a má dobrou dynamiku. Nejlepší motor pro běžné řidiče bez nějakých přehnaných požadavků. Využití je nejvíce účelové jak pro kratší trasy či delší jízdy po republice. Vždy je vyráběn při šesti rychlostních stupních.
Motor 1.8 TSI (118 kW)
Dynamika jízdy je lepší ač je omezována převodovkou a není až o tolik svižnější ve srovnání s 1.4 TSI. Výdaje za spotřebu a servis jsou u tohoto motoru vyšší. Výměna oleje je díky přímému vstřikování doporučována každých 15.000 kilometrů. Osobně mám právě tento motor se 118 kW a nemohu si vynachválit. Jde o velmi silný vůz.
Motor 2.0 TSI (147 / 162 / 169 kW)
Diskusi majitelů Octavií s tímto motorem najdete v této sekci na fóru.
Dieselové motory
Motor 1.6 TDI (66 / 77 / 81 kW)
Dynamika jízdy není taková. Ideální na průměrnou spotřebu a spolehlivost. Podobný výkon jako benzinový 1.4 TSI s rozdílem v točivém momentu a parametrech. Relativně málo problematický motor (ve srovnaní s vyššími diesely), velmi dobrý tahoun na delší přesuny po dálnici a současně s vyšší hlučností ve srovnání s benzínovými motory. Pro větší roční nájezd jde o více úsporný motor ve srovnání s benzíny. Velmi záleží na srovnání konkrétních aut, jejich najetých kilometrech a výsledně ceně auta (v bazaru).
2.0 TDI (103 / 125 / 135 kW)
Často pokládaný za nejlepší motor u Škoda Octavia. Je ovšem náročnější na údržbu a je nutné o něj správně dobře pečovat. Pokud tuto podmínku splníte odmění se Vám dlouhou výdrží a perfektním výkonem i na dlouhé jízdy po dálnicích. Auta nejen u Škodovky vybavené tímto objemem se pohybují na nejvyšších cenách při pořízení nového vozu.
TOP 3 motory v Octaviích
- 1.9 TDI s rotačním čerpadlem na Octavii I
- 1.4 TSI rok výroby od 2006
- 1.2 TSI a 1.4 TSI generace EA 211 ve 3. generaci Octavie