Správně by se kontrolka motoru měla rozsvítit v první poloze zapalování a v průběhu startování, pak má ale ihned zhasnout. Co dělat a co znamená pokud svítí kontrolka motoru i poté a či dokonce při jízdě?
Vždy platí, že pokud začne svítit žlutá / oranžová kontrolka motoru během jízdy – ihned zastavte a vypněte motor. Podívejte se do motoru a pokuste se dle níže uvedených bodů odhadnout o jaký problém se jedná a zda je možné s autem dojet na benzinovou pumpu či do servisu. Zkuste opět nastartovat a sledujte, kdy se rozsvítí a jak bude auto a další systémy reagovat.
Rozsvícení za jízdy • Příčiny svícení • Zkušenosti • Kontrolky
Jde o jednu z nejvíce závažných signalizací v autě, kterou není radno podceňovat. Každopádně i pokud budete dojíždět do servisu nedoporučuje se překračovat vyšší rychlosti (osobně bych jel tak pomalu jak to jen bude možné a motor netočil do vysokých otáček).
Rozsvícení kontrolky za jízdy
Jen v některých případech signalizuje tato kontrolka kritický problém, který znemožní jízdu. Velmi často je možné s autem bez problémů dojet až do servisu. Jízda je zcela zakázána v těchto případech:
- Když současně bliká také kontrolka přehřátí motoru nebo hladina oleje nebo hladina chladící kapaliny nebo kontrolka výfukových plynů
- Když motor po startu vibruje
- Když jsou při volnoběhu zvýšené otáčky
- Když cítíte zápach spáleniny v kabině
- Když otáčky motoru nestoupají výše (když světlo kontrolky bliká)
Příčiny svícení kontrolky motoru
Jak vidíte níže, jde o relativně širokou paletu možných problémů, které může tato kontrolka představovat. Ač bych osobně prakticky ve všech případech vyhledal raději servis, pokročilí majitelé vozů se mohou pokusit o opravu vlastními silami.
- Nekvalitní palivo – Pokud jste právě na benzinové pumpě načerpali palivo a hned po nastartování Vám začne blikat kontrolka motoru lze vyřešit naředěním kvalitnějšího benzínu.
- Problém na snímači kyslíku – Příliš mnoho sazí na čidlu či nečistoty na poruchu. Řešením je pouze výměna senzoru.
- Problém v katalyzátoru – Pokud jde o tuto příčinu je nutné změřit tlakoměrem protitlak na výstupu.
- Problém zapalovacích svíček – Pokud se nachází olej či palivo v závitové oblasti svíček či hnědé skvrny na izolačním povrchu.
- Porucha některého z válců – Nutné je překontrolovat jiskru ve válci (zjistíte mulimetrem či testerem).
- Nečistota na systému vstřikování paliva – Je potřeba vyčistit díly speciálními aditivy.
- Problém na palivovém filtru či palivovém čerpadlu – Je třeba změřit tlak v palivové kolejnici. Špatný díl je nutné opravit či vyměnit za nový.
- Nedostatek oleje (resp poklesnutí pod kritickou mez) – Pokud bude svítit kontrolka motoru pouze při ohřevu motoru jde o netěsnost v mazání. Hledejte stopy oleje v prostoru motoru a z vnitřní strany kapoty. Vše pečlivě dotáhněte.
- Problém na přívodu palivového oběhu – Když kontrolka bliká může být důvodem vzduch v palivovém systému při špatném těsnění uzávěru plynu.
Zkušenost majitele Octavie
„Tato kontrolka mě trápila asi 100.000 km. Někdy svítila a někdy ne. Pokud se závada neprojeví nějaký čas (přibližně 40x), následně zhasne. To se opravdu stalo. V autorizovaném servisu Škoda mi sdělili, že beru příliš mnoho paliva (hlášení na diagnostice bylo „příliš bohatá směs“). Nicméně já tankuji do prvního vypnutí pistole. V nezávislém servisu byla vyměněna lambda sonda a ventil odvětrání nádrže (opět na základě hlášení řídící jednotky), nicméně bez úspěchu.
Zoufalý pracovník servisu volal do Mladé Boleslavy, kde mu vysvětlili, jak pracovat s diagnostikou. Pokud má motor najeto 220.000 km a vyměněné některé součásti spalování a měření emisí, je třeba spustit jakousi auto-kalibraci, aby se s tím systémem naučil pracovat s novými hodnotami a zároveň stupněm opotřebení motoru. Od té doby kontrolka nesvítí.“
Kontrolky v autě
Dotazy o kontrolce motoru
Jak postupovat pokud se rozsvítí kontrolka motoru za jízdy a jak ji zhasnout najdete výše v článku.
Jaké jsou příčiny rozsvícení žluté kontrolky motoru a především jak tuto kontrolku vyřešit. Krok za krokem.