Jak vydělat peníze na YouTube? Jak začít vydělávat & Prvních 1000 odběratelů
Kolik peněz lze vydělat za zhlédnutí na YouTube? Jak založit a [úspěšně] provozovat vlastní YouTube kanál a mít stabilní plat? Peníze online přes YT jsem se pokusil detailně popsat níže v článku.
Schválně si tipněte, kolik peněz mi vydělalo video na YouTube s téměř 12 miliony zhlédnutí, které jsem udělal za 1 den. Jestliže si čtete tento článek, určitě se zajímáte o co nejjednodušší vydělávání peněz přes internet – věřte mi, že právě založení YouTube kanálu patří v současnosti k tomu nejlepšímu způsobu jak se živit online.
Dovolte mi proto Vám ukázat proč je právě YouTube s přehledem nejlepší – názorně vám vysvětlím jak začít a založit vlastní YouTube kanál, a možná zmíním i tipy na témata o čem by Váš nový kanál mohl být včetně konkrétních nápadů na videa s potenciálem vydělávat.
Pokud už YouTube kanál máte nebo ho teprve plánujete, napište mi a rád Vám poradím co a jak nejlépe udělat abyste se už brzy váleli v penězích.
Specializuju se na segment YouTube tvorby který má tu výhodu, že jednou něco vytvoříte a to Vám bude vydělávat další roky. Jde tedy o trochu jiný segment než jsou klasický Youtubeři kteří žijí ze zhlédnutí vždy na nejnovějším videu.
YouTube peníze za zhlédnutí
Jo a to video s 12 miliony zobrazení má 18 % diváků z Indie a 7,7 % z Ameriky. Celkem je 20 minut dlouhé a průměrná doba sledování je kolem 4 minut. Za ty dva roky mi video vydělalo 267.000 Kč, což by mi teda aktuálně stačilo tak na ojetou Octávku. Za den práce tenkrát před 2 lety to ale podle mě vůbec není špatný.
Už za chvíli Vám zdarma řeknu vše co potřebujete vědět pro vytvoření výdělečného kanálu. Teď ale pár slov o tom jak to celé funguje, většina youtuberů totiž furt opakuje, že dostávají peníze od youtube – to je ale v principu zkreslující informace. YouTube totiž peníze pouze přeposílá. Ten kdo Vám skutečně dává peníze do peněženky a na kom záleží váš příjem je inzerent.
Kdo peníze vyplácí?
Pokud tedy před nějakým videem na YouTube uvidíte například reklamu od společnosti Inizio – oni tuto reklamu vytvořili přes Google Ads a dali zacílení na investiční publikum (zacílení lze velmi dobře nastavit) právě oni za zobrazení té reklamy zaplatí dejme tomu 10 Kč, YouTube tyhle peníze vezme a 6 Kč vyplatí majiteli kanálu.
Ten kdo tedy platí je v tomto případě inzerent Inizio. On si vybírá u jakých videí se jeho reklama zobrazí a jestli vůbec. Když budete vytvářet kanál tak tedy přemýšlejte nejen nad svým publikem, ale současně nad svými budoucími inzerenty. Netvořte proto obecné zábavné kanály bez zacílení – budete pak mít málo inzerentů se zájmem zobrazit své reklamy ve vašich videích.
Zaměření YT kanálu
Nejlepší bývají technologické obory, luxusní segmenty, prodeje domů, ale také například cestování, kosmetika, zdraví nebo jako je tento kanál oblast financí. Vždy je lepší vytvářet obsah pro muže v produktivním věku mezi 30 až 50 let (mají nejvyšší příjmy a nejvíce utrácí) a současně čím je člověk starší tím více interaguje na reklamu. Ideální je samozřejmě tvořit v angličtině, ale já se v tomto článku zkusím zaměřit na českou tvorbu, kde je nižší potenciál ale také nižší konkurence.
Takže stručně, inzerent (dejme tomu ČSOB) vytvoří reklamu v Google Ads a vybere zobrazení reklamy pro investiční publikum. Jelikož mluvím o penězích tak se tato reklama zobrazí právě před nějakým mým videem o vydělávání.
Po přehrání nebo prokliku (to záleží na nastavení inzerenta) se peníze pošlou od inzerenta přes Google Ads do YouTube. Peníze se Vám pak zobrazí v YouTube studiu a příští měsíc se vám tyto peníze zobrazí v Google Adsense. V posledním kroku se Vám v Adsense vystaví faktura a peníze se automaticky odešlou na Váš bankovní účet.
Založení YouTube kanálu
Napřed ale musíte nějaký YouTube kanál a videa vytvořit. Prosím Vás, jestli máte jakoukoliv myšlenku nebo i jen náznak nápadu na kanál – začněte co nejdříve a alespoň to zkuste! V nejhorším to nevyjde, ale vy budete mít skvělou životní zkušenost.
1 milion zhlédnutí vydělá na reklamách přibližně 35.000 Kč
K založení YouTube kanálu si nejprve musíte udělat Google účet, což předpokládám že máte. Potom kliknete nahoře na profilovou fotku do sekce Vytvořit nový kanál nebo Zobrazit všechny, když už nějaký kanál máte. Pak už jen zadáte název kanálu a potvrdíte vytvoření. Nyní je kanál hotový. Přihlásíte se do YouTube studia a můžete nastavovat a nahrávat videa. Vše v Nastavení pečlivě vyplňte, zadat musíte také své telefonní číslo, úvodní fotku, profilovou fotku a mnoho dalšího. No a teď trochu mého know-how.
- Nemusíte se stresovat s pravidelným vydáváním nových videí. Video publikujte vždy až se vám bude chtít. Nikdy jsem to neřešil a i s několikaměsíční pauzou můžete mít na nejnovějším videu miliony zhlédnutí. Abych podpořil tuto mou zkušenost nějakým důkazem: tak slovenský komik Citron publikuje videa nepravidelně až když si najde čas, no a jak se mu daří můžete sami vidět. V posledních pár letech je klíčová kvalita a zpracování videa, nikoliv pravidelnost vydávání. Udělejte raději jedno pořádné video za měsíc než 4 podprůměrná videa měsíčně. Je ale pravda, že pokud se na začátku budete trochu hledat a zkoušet, je fajn mít více dat a tedy vydávat více videí.
- Určitě Vás zajímá, kolik nějaký konkrétní tvůrce na YouTube vydělává. Obecně napříč YouTube platí přepočet, že video s 1 milionem zhlédnutí vydělá na YouTube reklamách průměrně kolem 35.000 Kč (pohybuje se to tak mezi 25 až 40.000 Kč). Pokud se tedy podíváte na celkové statistiky téměř jakéhokoliv kanálu a vynásobíte ty miliony zhlédnutí těmi 35.000 Kč dostanete přibližnou částku kterou majitel vydělal na reklamách na YouTube. K mému překvapení to platí jak pro mé české kanály tak i pro ty celosvětové, a víte proč? I když budete tvořit kanál v angličtině, sice tím získáte návštěvníky z USA nebo Anglie, kde inzerenti dávají za reklamy i několikrát více než u nás, ale spolu s tím přijde i velká část sledujících z Indie a dalších asijských zemí. Tam totiž běžně lidé sledují anglický obsah. V Indii je zase naopak zisk na milion zhlédnutí mnohokrát nižší než u nás. Celkem se to tedy zprůměruje a i u zahraničních kanálů to vychází na oněch 35 tisíc korun za milion zhlédnutí. Samozřejmě záleží na tom zda má majitel kanálu zapnuté zpeněžení, jestli má správně nastavené reklamy a taky zda ty zhlédnutí nemá na krátkých videí, kde bude menší zisk… Tento přepočet nejde použít na výdělečné segmenty jako jsou luxusní nemovitosti, akcie a podobně… Jo a neplatí to ani u hudebních kanálů nebo kanálů, které jsou zacílené na malé děti (u dětského obsahu na YouTube totiž nefunguje retargeting a výdělky jsou přibližně 10x menší). Pro představu o ziskovosti na YouTube to však stačí a z mé vlastní zkušenosti to skutečně platí! Je to určitě přesnější než používat SocialBlade který je velmi zavádějící i když z něj vychází hodně začínajících tvůrců.
- Po uploadu videa si dejte záležet na vymýšlení skvělého Názvu, Popisku, udělejte prolinkování videí u vás na kanálu, přidejte štítky i hashtagy a nezapomeňte zařadit video do Playlistu. Využívejte všechny možnosti které YouTube nabízí. I kdyby to mělo jen minimální dopad – za těch pár minut navíc to rozhodně stojí. Každý jeden sledující, který na Vaše video přijde třeba pro-kliknutím z hashtagu může mít vliv na to, že YouTube algoritmus video správně vyhodnotí a začne doporučovat dalším divákům.
- Při vytváření „Názvu videa“ se inspirujte u konkurence, ale vždy buďte originální a také „Popisek videa“ napište sami svými slovy a shrňte všechny informace která souvisí s tím o čem dané video je – všechny texty kolem videa roboti prochází a dokážou z nich určit pro jakou cílovou skupinu je video ideální.
Podívejte se například na video o tvorbě webu – každé slovo v titulku je vybroušené na základě hledanosti lidí ve vyhledávání google a na youtube. Když jsem video dělal, viděl jsem že je tam velká konkurence a že musím nadpis, popisek i náhleďák vyšperkovat abych měl vůbec nějakou šanci zaujmout a dostat se nahoru. Podařilo se, video má velmi vysokou míru prokliku, stejně tak i dobu sledování. Štítky ukazují na jaké pozici se v rámci vyhledávání YouTube aktuálně video umisťuje. Jak můžete vidět nachází se relativně vysoko.
Jak tedy pomoct tomu aby vaše video mělo miliony zhlédnutí!?
- v nadpisu videa skvěle fungují ikony, čísla, závorky (ideálně hranaté nebo složené), pomlčky, velká písmena na začátku slov nebo i některá celá slova napsaná velkými písmeny
- Délka nadpisu je omezena 100 znaky – doporučuji vám použít maximum možného.
Ale pozor, všechny tyto vylepšení používejte jen jako koření celkového sdělení nadpisu.
- Náhledový obrázek musí být přehledný a srozumitelný. Pokud můžete používejte oční kontakt nebo šipku která ukazují na místo kam se má divák podívat, doporučuji vám používat kontrastní barvy – skvěle funguje neonová modrá, oranžová, červená nebo zelená – tyto barvy dávejte vždy v kombinaci s barvou která je k nim v opozici. Jak můžete vidět – černá barva je v opozici ke žluté nebo bílá k modré. Dole vidíte že modrá na zelené nebo zelená na červené nejde moc dobře přečíst. Takže využívejte tuto teorii barev i pro vaše náhledové obrázky
- Dále pak platí, že písmo v náhledových fotek je super, ale musí být velmi dobře čitelné (takže opět černá na bílé nebo například bílá na modré) – posuďte sami jaký z těchto náhledových obrázků na vás dobře funguje a který působí nečitelně
- do popisku určitě napište tématické hashtagy a u delších strukturovaných videí i časové kotvy
Hodně začínajících tvůrců na YouTube může zmást, že třeba PewDiePie a podobné velké kanály to co vám tu teď říkám moc neřeší. Zveřejní často videa bez této optimalizace a i tak mají miliony zhlédnutí. Ano, pokud máte už vybudované velké publikum které čeká na váš týdenní obsah, bude to fungovat tak či tak.
Nebo například Mr. Beast většinu mých rad nemusí dodržovat protože ten zase těží ze své slávy a klíčovým prvkem u jeho náhledových obrázků je jeho obličej, právě u něj můžete krásně vidět používání neonových kontrastních barev. Pro nás běžné smrtelníky je ale důležité si pomoct vyladěním prvků kolem samotného videa jak jsem popsal před chvílí.
Odkud diváci přijdou?
- Vyhledávání na YouTube – tito diváci přijdou přes zadání výrazu tak, že něco hledají (například Jak udělat web)
- Externí – představuje obvykle vyhledávání na Googlu nebo i seznamu, tam zadají třeba „jak vytvořit web“ a nekliknou na textové odkazy, ale na vaše video
- Navrhovaná videa – představuje diváky, kteří přichází po kliknutí ze své domovské stránky YouTube nebo například z kanálu odběratelů
- Procházecí funkce – z tohoto zdroje přijdou když sledují nějaké jiné video na YouTube a pak kliknou na vaše video ve sloupečku vedle nebo na mobilu pod tím videem – jde o zdroje z doporučování v rámci platformy YouTube
Vytvářet návody nebo informační obsah obvykle přivádí návštěvníky z Vyhledávání což je pro vás super, protože video bude fungovat dlouhodobě třeba 1200 dní i více. Na videu tak vyděláváte stabilně mnoho let. Když je video dobré, nabalí se na to pak i sledující z navrhovaných videí a procházecích funkcí. Tohle byste měli mít na paměti a volit podle toho Vaší budoucí tvorbu.

Autorská práva na YouTube
Jestli se bojíte autorských práv (copyright) – nenechte se tím odradit! Pokud nahrajete videa chráněná přes Content ID, dozvíte se to hned po uploadu ještě před zveřejněním a video prostě bez jakéhokoliv postihu sami smažete. Zaměřit se však můžete jako já na obrovské množství obsahu na internetu, které můžete zdarma použít POKUD ho patřičně upravíte – což znamená, že video můžete stáhnout a pak mu dodat nějakou novou informační hodnotu – například přidat svůj vlastní komentář ve stylu reakce, nebo video sestříhat spolu s nějakým jiným a přidat třeba titulky v obraze.
Z mé vlastní zkušenosti v tomto segmentu Vám mohu prozradit, že ať uděláte téměř cokoliv – nestane se Vám nic horšího než že dostane váš YouTube kanál strike a video bude smazané. Žádných právníků a finančních postihů se opravdu bát nemusíte ani kdybyste teď vzali celý kanál Mr. Beasta nebo hudební klip Madony a nahráli to k sobě na kanál, jediné co se vám stane, že vám videa YouTube smaže.
Stažení videa z YouTube
Jo a pokud budete chtít nějaké video z YouTube stáhnout, vezmete jeho odkaz a zkopírujete ho do online aplikace. Automaticky a okamžitě se Vám stáhne v HD kvalitě na plochu počítače. Dál s ním pak můžete pracovat ve video editoru.
Teď budu mluvit přímo k vám, takže k cílevědomým a pracovitým, kteří jste stejně jako já naprosto průměrný. Pakliže jste obdařená krásná blondýnka či umíte hrát perfektně na kytaru nebo jste mistr v malování – založte si určitě své vydělávání na tom v čem jste nejlepší. Takže blondýnka například OnlyFans, kytarista YouTube kanál o tom jak se hraje na kytaru nebo rovnou nahrávejte covery světových hitů a v případě malování dělejte třeba návody.
My ostatní a průměrní hold musíme hledat jiné cesty. Dejte mi vědět jestli chcete konkrétní příklady YouTube projektů bez ukazování obličeje, které můžete ihned rozjet.
Mimochodem už od 13 let můžete založit YouTube kanál a nahrávat videa, ale k vydělávání peněz z reklam na YouTube musíte být registrováni na Živnostenském úřadu (registrace stojí 1.000 Kč) a druhá podmínka je že vám musí být nad 18 let. Také musíte být vedeni na Finančním úřadu buď jako identifikovaná osoba nebo jako plátce DPH.
I tak se to vyplatí – založte si YouTube kanál, přemýšlejte nad ním a testujte videa která dokážou diváky zaujmout – čím déle to budete dělat a čím více úsilí tomu dáte – tím větší bude vaše šance na úspěch.
Podrobný návod o začátcích YouTube tvorby včetně vydělávání skrze reklamy ve videích na YouTube najdete v článku viz výše nebo ve video formě.
Nejlepší kalkulačku přepočtu zobrazení videa či celého YouTube kanálu versus peníze (zisk), které majitel kanálu získá najdete v sekci o vytvoření YouTube kanálu.