Zadřený motor: Jak ho poznat? (projevy, cena opravy, zvuk)
Zadřený motor auta je jedním z nejvážnějších problémů, který se Vám může u vozu přihodit. U zadřeného motoru spolu s poškozenými rozvody je nutné pořídit kompletně nový motor. Příčinou bývá velmi často špatná péče o motor ze strany majitele vozu – především tedy neúměrně dlouhý interval výměny motorového oleje.
Nejčastějším důvodem zadřeného motoru je nedostatek oleje. Pokud tedy budete dlouho jezdit bez doplnění oleje, který sám postupně ubývá, dojde ke špatnému mazání motoru a k jeho zadření. Důvodem samozřejmě také může být úbytek oleje z důvodu nějaké netěsnosti v oběhovém systému oleje.
Jak postupovat, když svítí kontrolka oleje
Aby se předcházelo tomuto vážnému problému jsou téměř všechny vozy na silnicích vybavený kontrolkou oleje. Ta se každému řidiči rozsvítí na palubní desce v případě poklesu motorového oleje. V tomto případě by měl řidič ihned zastavit vůz a do servisu auto nechat dopravit na tahači. Je ovšem možné doplnit olej a pokud se znovu kontrolka nerozsvítí můžete pokračovat dál v jízdě. Pokud ovšem olej uniká rychle rozsvítí se Vám kontrolka opět a neměl byste pokračovat dál v jízdě.
Pozor! Oleje v žádném případě nedávejte do odměrky více než je vyznačená riska. I přemíra motorového oleje může motoru škodit a ač nedojde k zadření motoru bude z výfuku extrémně kouřit a v motoru budou vznikat nežádoucí usazeniny.
Projevy zadřeného motoru
Pokud se z motoru za jízdy ozývají zvláštní klepavé zvuky a motor se zakrátko na to zastaví jde pravděpodobně o zadření motoru. Tento termín popisuje poškození klikové hřídele. Jedná se o zadření ojničního či hlavního ložiska v motoru.
Při zadření ojničního ložiska dojde často k prasknutí pánve a kliková hřídel může i prorazit stěnu bloku a vylétne pak ven z motoru. Takto zadřený motor je opravdu na vyhození a kompletní výměnu. Při zadření hlavního ložiska klikové hřídele jde motor ještě opravit (vymění se nové ložiskové pánve).
Zadřený motor laik letmým pohledem na motor nepozná.
Napsat komentář