Jak vyměnit žárovku u vozu Octavia 2. generace? Škoda Octavia II má 19 V jedno vodičkovou elektrickou instalaci. Nejčastějšími závadami týkajícími se komplexní elektroinstalace jsou, kromě nefunkční autobaterie, například přepálené pojistky jednotlivých elektrických obvodů nebo spálené žárovky (ať už venkovního nebo vnitřního okruhu osvětlení).
Žárovky na Octavii – Srovnání zde ⇒
Video • Montáž, demontáž žárovky • Žárovka nad SPZ • Zkušenosti • Denní svícení
Nebudu se zde rozepisovat nad důležitostí pravidelné kontroly fungujícího venkovního osvětlení – optická kontrola před jízdou zabere několik desítek vteřin. Pojďme se ale podívat na praktickou stránku věci.
Jak postupovat v případech, kdy je některý ze světlometů nefunkční vinou spálené žárovky?
Video z výměny předního tlumeného světla
Montáž / demontáž žárovky
Přední světlo
Ve většině případů je demontáž a montáž žárovky poměrně jednoduchý úkon. Základní pravidla před každou výměnou je ale třeba neopomenout. Pokud se zaměříme na výměnu žárovek v hlavním předním světlometu, je třeba po vypnutí klíčku zapalování a otevření kapoty postupovat viz video návod níže. Musíte vyndat celé světlo a žárovku doslova vymontovat.
Přední mlhovka
Jak na výměnu žárovky u předního mlhového světlometu? Nejdříve je nutné uvolnit zadní kryt světlometu. Je třeba odjistit konektor a po vyjmutí té nefunkční novou žárovku natočit dle výstupků v patici. Následně lze opět nasadit konektor s upevňovací pojistkou a kryt světla.
Odlišný postup je však při výměně žárovky blikačů. Zde je třeba pro odjištění pootočit plastovou objímku žárovky proti směru otáčení hodinových ručiček a následně ji vyjmout i se žárovkou. Samotnou žárovku pak musíte zatlačit do objímky a pootočit opačným směrem.
Zadní mlhovka
Na zadní lampy se dostanete po otevření víka zavazadlového prostoru a odstranění čalouněného krytu na boku zavazadlové stěny. Po stlačení pojistek lze držák lehce vysunout. Pro komfortnější manipulaci ale doporučuji odpojit kabely elektroinstalace.
Žárovka nad SPZ
Žárovka nad značkou SPZ
Poslední žárovkou umístěnou na venkovní straně vozu, je ta osvětlující SPZ vozidla. Na její funkčnost se zaměřují zejména technici při STK. U Octavie II tuto žárovku v případě poruchy vyměníte snadno. Stačí jen povolit a vyjmout šrouby krytu, odstranit krycí sklo a vadnou žárovku vyjmout.
Pokud máte na Octavii nefunkční třetí brzdové světlo, nebo nefunguje blikač ve zpětném zrcátku, je dobré nejdříve zkontrolovat příslušné pojistky. Pokud jsou v pořádku, nezbývá, než navštívit servis, protože osvětlení těchto dvou míst je řešeno LED diodami.
Na závěr musím znovu zdůraznit, že nefunkčnost osvětlení může být způsobena i jinými faktory než prasklou žárovkou. Nejčastěji jde o špatné kontakty v elektrickém obvodu díky nedokonalému upevnění kabelů elektroinstalace. Může být také špatné ukostření díky oxidaci nebo korozi. Obecně může nastat buď přerušení obvodu, nebo zkrat.
Při zkratu dojde k přepálení tavné pojistky. Pojistkovou skříň najdeme na levé straně palubní desky, druhá pojistková skříň je pak přímo v motorovém prostoru u akumulátoru. U Octavie II je použito celkem devět druhů pojistek podle proudového zatížení (od 5 do 50 A). Na víčku pojistkové skříně je pak uveden přehled pojistek a k nim přiřazených spotřebičů.
Zkušenosti členů clubu
„Když sem poprvé měnil žárovku na předních světlech, taky sem nechápal. Potom sem se musel smát, když jsem přišel na to, jak je to jednoduchý. Např. pravý světlomet (pohled na motor) vzadu na lampě. horní levý roh – musí se odšroubovat plastová matka. Předposlední krok: na pravé straně v dolní části světlometu je páčka, taková zahnutá packa. Ta se musí vytáhnout dopředu (ne na ze strany na stranu jako jsem to dělal já, až se packa málem urvala). Potom se světlomet volný, musí se jen vytáhnout. Nejlépe zatlačit na světlo z vnitřní části. Chce to trochu sílu, žádný strach nic se nestane. Pak světlo drží jen na konektoru, ten sem ale odpojovat nemusel, světlo bylo téměř celý venku tak, že jsem se v klidu dostal i na parkovací světlo.“
„Správně by se po každé výměně žárovky u každého auta měla nechat seřídit světla, zatím jsem to nikdy nedělal, ale u Octavie, kde jsem vyndaval světlo, tak raději ano, jedno svítilo níže. Ale to bylo asi dáno tím, že se mi ho prostě nepodařilo usadit stejně, jako bylo předtím, na druhou stranu předtím bylo nesouměrně, teď mám mezeru nad i pod stejnou. Jó, kde jsou časy, kdy jsem měl garáž, na zdi nakreslené čáry a stačilo jen seřídit na ně a bylo to.“