KONTROLKY V AUTĚ. Rozsvítila se vám za jízdy nějaká kontrolka? Nemusíte ještě panikařit, klíčové jsou vlastně jen čtyři: olejnička, teploměr, vykřičník a baterie. Jenom tyhle vás zastaví a donutí zavolat odtahovou službu. Vyplatí se ale vědět, co znamenají i některé ostatní.
- Najdete zde některé kontrolky na palubní desce, které nejsou uvedeny v prvním článku.
Kontrolka ESP • Symbol Žárovka • Symbol Airbagy • Filtr pevných částic
Seznam všech kontrolek a jejich funkcí najdete v návodu k obsluze každého automobilu. Některé automobilky už nabízejí aplikaci do mobilu, která nahrazuje papírový návod k autu. A jeho součástí je i přehled všech kontrolek.
Tlak motorového oleje
Svítí za jízdy: okamžitě zastavte a vypněte motor. Počkejte 5 až 10 minut, pak vytáhněte měrku a zkontrolujte hladinu oleje. Pokud je nízká (pod vybráním ve spodní části měrky), dolijte olej. Musíte použít takový, jaký předepisuje výrobce auta. Nezáleží na značce, jen na takzvané viskozitě SAE (Např. 5W-30, 5W-40, 10W-40). Jestliže olej na dolití nemáte, nesmíte jet dál. Totéž platí, i když je oleje dostatek a kontrolka stále bliká. Jedinou možností je nechat se naložit na odtahovou službu a odvézt do nejbližšího servisu.
Pozor: Nenechte se tahat na laně – nesmíte nastartovat a nechat motor běžet ani na volnoběh. A bez něj nefunguje posilovače řízení a brzd.
Automatická převodovka
Svítí: závada na automatické převodovce, třeba v případě přehřátí. Někdy bývá i ve žluté barvě.
Co dělat: na kontrolu do servisu.
Teplota nebo množství chladící kapaliny
Svítí: kapalina je přehřátá nebo je jí příliš málo.
Co dělat: je nutné počkat, až motor vychladne a teploměr bude ukazovat třeba jen 60 °C, jinak se opaříte. Pak otevřete kapotu a zkontroluje množství kapaliny ve vyrovnávací nádobce.
Pokud je hladina pod ryskou, dolijte ji – na dojetí můžete klidně použít i obyčejnou vodu, nemusí být ani destilovaná. Pak však stejně musíte do servisu, kde vám doplní správně naředěnou směs vody.
Množství motorového oleje
Svítí: je třeba dolít motorový olej (viz info o oleji).
Bliká: je vadný snímač hladiny. V tom případě budete muset na kontrolu do servisu.
Tloušťka brzdového obložení
Svítí: obložení předních brzdových destiček má před sebou už jen zhruba 1000 km.
Pozor: systém nijak nehlídá zadní brzdy.
Kontrolka ESP
Svítí: nefunguje stabilizační systém podvozku, auto však jede jako běžný vůz bez ESP.
Bliká za jízdy: systém právě zasahuje do řízení – je to tedy v nějaké potenciálně nebezpečné situaci.
Ikona Front Assist
Co znamená: jste příliš blízko vozu jedoucímu před vámi.
Pokud s ní máte problém neváhejte napsat do komentářů pod článkem Vaši zkušenost s opravou. Děkuji za pomoc ostatním řidičům.
Kontrolka ABS
Co znamená: nefunguje protiblokovací systém brzd ABS.
Auto však dál brzdí jako dříve všechny vozy bez ABS, nezabrání tedy třeba smyku na mokru.
Symbol Žárovka
Může to být kterákoli od potkávacích světel, osvětlení RZ až po hlavní světlomety.
Návod výměny žárovky u Octavie 2 Facelift najdete v samostatném článku.
Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky
Když nezhasne po nastartování: na vině může být třeba nekvalitní palivo, po čase většinou zase zhasne. S autem se pak dá normálně jet.
Často svítí: při používání jiného paliva než je předepsáno.
Když bliká: může jít o vážnou závadu, například poškození katalyzátoru vedoucí k poklesu výkonu. Pak je nutné jet hned do servisu.
U vozů koncernu VW varuje před závadou v sytému výfukových plynů. Auto může v nouzovém režimu dojet do servisu. Podobnou funkci má u benzinových škodovek kontrolka EPC, u naftových symbol žhavící spirály.
Znak Ostřikovače
Svítí: je třeba jen dolít ostřikovací kapalinu, kterou koupíte na benzinové pumpě.
Nádoba na ni mívá modré víčko se symbolem fontány a třeba u škodovek není nikdy kulatá.
Ikona Dobíjení
Svítí za jízdy: buď spadl klínový řemen nebo je závada na alternátoru.
Většinou se dá dojet do servisu, vypněte však elektrické spotřebiče (klimatizaci, rádio), baterie není dobíjena.
Kontrolka Adblue
Jen u dieselových (naftových) aut.
Svítí: je nutné dolít roztok AdBlue, který likviduje emise NOx. Koupíte ji na benzinových stanicích.
Symbol: Brzdy
Svítí: Obvykle kvůli zatažené či neúplně povolené ruční brzdě, stává se, že ji nespustíte až dolů.
Bliká: (nebo se rozsvítí i žlutý symbol ABS), pak je problém větší. Musíte zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny v nádržce se žlutým víčkem.
Pokud klesla pod hladinu MINI, je lépe zastavit a zavolat servis. Jeli kapaliny dost, ale kontrolka bliká, jeďte opatrně do servisu.
Elektromechanické servořízení (posilovač řízení)
Kontrolka má dva stupně, žlutý i červený.
Svítí žlutá: sníží se účinek posilovače.
Svítí červená: celkový výpadek serva.
Co dělat: je možné pokračovat v jízdě do servisu, jen musíte na točení volantem vynaložit větší sílu jako v autě bez posilovače.
Symbol Airbagy
Svítí: obvykle kvůli krátkodobému výpadku elektroniky.
Airbag zůstává v 90 procentech případů funkční, samozřejmě je ale dobré zajet do servisu (mohl třeba vypadnout kabel).
Správná funkce: rozsvítí se po startu a po chvíli zhasne.
Ikona: Brzdový pedál
Svítí: je nutné sešlápnout pedál brzdy u automatické převodovky, typicky pro přeřazení z P na D nebo R.
Své zkušenosti s rozsvícením této ikony na palubní desce a její následné řešení prosím sdílejte v komentářích pod článkem. Pomůžete tím ostatním řidičům.
Tlak v pneumatikách
Svítí: Zajeďte co nejdřív na benzinovou stanici, zkontrolujte všechna kola a dofoukněte je.
Pozor: U některých vozů může kontrolka zhasnout jedině servis přes diagnostiku.Tato kontrolka se rozsvítí i při poruše ABS.
Filtr pevných částic DPF
Mají ho pouze některé dieselové vozy.
Svítí: když je filtr zanesený sazemi.
Co dělat: co nejdříve auto pořádně projet, alespoň 15 minut rychlostí 90 až 110 km/h. Kdybyste kontrolku ignorovali, motor se přepne do nouzového režimu a pojede na nízký výkon.
Svítí současně s kontrolkou žhavení: jde většinou o závadu čidla.
Symbol Automatická světla
Co znamená: máte nastaveno automatické přepínání dálkových a potkávacích světel.