Kontrolky v autě Škoda Octavia 1 i 2 a jejich popis. Co která kontrolka znamená a co signalizuje pokud svítí? Žluté i oranžové kontrolky na palubní desce u vozů Škoda Octavia i Fabia. Shrnutí hlavních kontrolek palubních přístrojů s jejich významem.
Co hlásí světélka na palubní desce
Tlak motorového oleje (červená): Je nutné okamžitě zastavit a vypnout motor. U škodovek je rozsvícení kontrolky doprovázeno trojím zapípáním. Počkejte pět až deset minut, pak vytáhněte měrku a zkontrolujte hladinu oleje. Pokud je nízká (pod spodní ryskou měrky), dolejte olej. Musíte použít takový, jaký předepisuje výrobce auta. Nezáleží na značce, jen na takzvané viskozitě SAE (např. 5W–30, 5W-40, 10W-40). Oleje koupíte na většině benzinek, přesto je i u moderních strojů dobré vozit sebou aspoň litr v zásobě.
Není pravda – ale často se to tvrdí – že vadí smíchání studeného oleje z lahve a teplého z motoru. Jestliže olej na dolití nemáte, nesmíte jet dál, mohli byste motoru vážně uškodit. Totéž platí, i když je oleje dostatek a kontrolka stále bliká. Jedinou možností je nechat se naložit na odtahovku a odvézt do nejbližšího servisu. Nenechte se tahat na laně – vzhledem k tomu, že nesmíte nastartovat a nechat motor běžet ani na volnoběh, nefungovaly by vám posilovače řízení a brzd. Pro zajímavost: nelekněte se, ale u aut koncernu Volkswagen, které mají velký informační displej, kontrolka mazání po nastartování nesvítí, nahrazuje ji slovní „hlášení“, že hladina oleje je OK.
Množství motorového oleje (žlutá): Je to stejná olejnička jako u tlaku oleje (u škodovek podtržená vlnovkou), jen žluté barvy. Rozsvícení doprovází jedno pípnutí; v případě informačního displeje i nápis „check oil level“. Ukazuje, že je potřeba dolít motorový olej. Otevřete-li kapotu motoru na déle než půl minuty, kontrolka zhasne, i když olej nedolejete, ale po zhruba 100 km se zase rozsvítí. Jestliže kontrolka nesvítí, ale bliká, znamená to, že vadný je snímač hladiny. V tom případě budete muset na kontrolu do servisu.
Dobíjení: červená kontrolka znamená třeba spadlý klínový řemen, závadu alternátoru – většinou se dá dojet k nejbližšímu servisu, vypněte ale všechny elektrické spotřebiče jako klimatizaci nebo rádio, protože baterie není dobíjena. Pokud se ale současně rozsvítí kontrolka teploty chladicí kapaliny, znamená to okamžitou „konečnou“ – musíte zastavit a vypnout motor, jinak by se mohl poškodit. Pak už volejte svou asistenční službu.
Teplota nebo množství chladicí kapaliny: Rozsvícení signalizuje, že kapalina je přehřátá, nebo je jí příliš málo. „Je nutné počkat, až motor vychladne, při jízdě po dálnici třeba i půl hodiny, až bude teploměr ukazovat třeba 60 stupňů, jinak se můžete opařit. Pak otevřete kapotu a zkontrolujte množství kapaliny ve vyrovnávací nádobce (tekutina v ní má většinou červenou barvu). Pokud je hladina pod ryskou, dolejte ji – na dojetí můžete klidně i obyčejnou vodu, ani nemusí být destilovaná,“ říká mechanik Jan Junášek s tím, že pak musíte do servisu, kde vám doplní správně naředěnou směs vody a mrazuvzdorného prostředku.
Problém vzniká často netěsným vodním čerpadlem, hadicemi nebo i trhlinkou v samotném chladiči; voda se může ztrácet pomalu a dlouhodobě. „Pokud ji doplníte a ujedete 300 km, než se kontrolka zase rozsvítí, bude to malá závada. Samozřejmě, když nalejete tři litry vody, nastartujete a ujedete 300 metrů, nesmíte už dál pokračovat,“ říká J..
Moderní auta už ovšem „nevaří“ tak často jako staré Škodovky 120 s chladičem vpředu a motorem vzadu. Někdy totiž může být za problémem s chlazením jen prasklá pojistka ventilátoru chladiče. „Šikovnější člověk se podívá na pojistkovou skříň, zkontroluje, jestli není špatná pojistka, případně ji vymění a jede vesele dál,“ dodává J..
Na víku pojistkové skříně je v symbolech vysvětleno, které pojistky k nim patří. V povinné výbavě auta jsou kromě žárovek právě i pojistky, jejich výměna by neměla být problémem. A nemusí to ani znamenat, že spálená pojistka ukazuje na nějaký dlouhodobý problém. „Klidně to může být jenom přepětím, výpadkem, a po výměně bude všechno fungovat,“ říká Junášek. Ještě před cestou se doma podívejte, kde pojistky jsou, pokud nemáte návod, zajeďte se poradit do servisu, ukáží vám je.
Brzdy: Když červená kontrolka vykřičníku v kolečku svítí, je to nejčastěji zcela banálně kvůli zatažené či neúplně povolené ruční brzdě; stává se, že ji nespustíte až dolů a kontrolka stále svítí. Pokud začne blikat – a ozve se trojí pípnutí nebo se rozsvítí i žlutý symbol ABS, je to mnohem větší problém. Musíte okamžitě zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny v nádržce. Ta mívá žluté víčko, žlutá je i kapalina, a je vždy blízko posilovače brzd (velký válec). Pokud klesla pod hladinu MIN, je lépe nejet dál a zavolat servis (pokud nemáte kapalinu na dolití). Pokud je kapaliny dost, ale kontrolka stále bliká, můžete jet pomalu a opatrně do servisu, myslete na to, že brzdy najednou mohou zeslábnout.
Servořízení (posilovač řízení): I tato kontrolka má „dva stupně“, žlutý a červený. Pokud se rozsvítí žlutá, sníží se účinek posilovače; červená znamená celkový výpadek serva a ztrátu posilovacího účinku. Je však možné pokračovat v jízdě do servisu, jen musíte na točení volantem vynaložit větší sílu (jako kdyby auto posilovač nemělo).
Závada řídicí jednotky motoru: Kontrolka hlídá stav řídicí elektroniky motoru (i automatické převodovky), když nezhasne po nastartování, může to být třeba i nekvalitním palivem nebo jinou ne tak vážnou příčinou, a po čase může zase zhasnout. Ve většině případů se s autem může normálně jezdit a není nutné jej táhnout na laně. Pokud jen svítí, je to ještě dobré, horší je, když začne blikat – pak může jít o vážnou závadu, například poškození katalyzátoru, vedoucí k poklesu výkonu. Pak je nutné navštívit okamžitě servis.
Kontrolka se často rozsvěcí při používání jiného paliva (např. bioethanol), než je předepsáno výrobcem auta.
U moderních vozů koncernu VW je tato kontrolka specifičtější: varuje před závadou v kontrolním systému výfukových plynů. Auto může v nouzovém režimu dojet do servisu. Elektroniku motoru hlídá u benzinových škodovek kontrolka EPC, u naftových se rozsvěcí symbol žhavicí spirály.
Airbagy (vzduchové vaky): Žlutá kontrolka, když se rozsvítí, je to většinou kvůli krátkodobému výpadku elektroniky. „Airbag zůstává v tak 90 procentech případů funkční, samozřejmě je ale dobré zajet do servisu, aby se na příčinu podívali. Může třeba vypadnout kabel, pak by vak při nárazu nefungoval,“ říká mechanik Jan Junášek. Stejně tak signalizuje závadu, když se kontrolka airbagu po startu vůbec nerozsvítí.
Filtr PDF (pevných částic): Pouze u dieselových motorů. Žlutá kontrolka, která se rozsvítí, když jezdíte převážně na krátké vzdálenosti a filtr se zanáší sazemi. Je třeba co nejdříve auto pořádně projet, alespoň 15 minut rychlostí ideálně 90 až 110 km/h na čtvrtý nebo pátý rychlostní stupeň, tak, aby motor měl otáčky mezi 1 800 a 2 500. Pokud byste kontrolku ignorovali, motor se přepne do nouzového režimu, pojede na nízký výkon, odpojí se turbodmychadlo a bez návštěvy servisu se neobejdete. Totéž, když se rozsvítí současně s filtrem DPF i kontrolka žhavení, jde většinou o závadu čidla.
Informativní kontrolky – žluté
ESP: Stabilizační systém podvozku, u některých aut nejde vypnout, u jiných ano. Pokud se kontrolka rozsvítí, systém nefunguje, na funkci auta to však nemá vliv, jede potom jako běžný vůz bez ESP. Pokud se kontrolka rozbliká za jízdy, znamená to, že systém právě zasahuje do řízení – je to tedy vždy v nějaké potenciálně nebezpečné situaci.
ABS: Platí totéž, co u ESP. Občas se stává, že „odejde“ čidlo na kole, třeba při jízdě ve sněhu či v písku.
Pak se kontrolka rozsvítí, ale neznamená to, že by vůz nebyl dál pojízdný a nebrzdil – pouze bude brzdit jako dříve všechna auta bez tohoto systému, tedy při razantním brzdění se brzdy zablokují a můžete dostat smyk.
Kontrolka brzdového obložení: Pokud se rozsvítí, má obložení předních brzdových destiček před sebou už jen zhruba 1 000 km, než budete brzdit plechem. Do servisu ale určitě bez problémů dojedete. Pozor, systém nijak nehlídá zadní brzdy, takže pokud zanedbáváte údržbu, ty mohou už být „plech na plech“ a poznáte to jen podle protivných skřípavých zvuků. „Právě tahle kontrolka ale vyvolává u spousty našich zákazníků paniku, volají, jestli mohou jet dál. Zrovna tady to jde bez problémů,“ říká Jan Junášek.
Tlak v pneumatikách: Systém hlídá správné nahuštění pneumatik. Z čidla ABS si bere údaje o poloměru a otáčkách kol, a pokud se mezi sebou výrazněji liší, kontrolka se rozsvítí. Pak je nutno co nejdřív zajet na benzinku, zkontrolovat všechna kola a dofouknout je. Při poruše ABS se rozsvítí i tato kontrolka. Dražší vozy používají rovnou snímač tlaku v pneumatice, tento systém je přesnější, ale poruchovější.
Ostřikovače: Kontrolka „fontánky“ vyžaduje pouze dolití ostřikovací kapaliny, kterou koupíte na každé benzince. Nádoba na ni mívá modré víčko se symbolem fontánky a třeba u škodovek není nikdy kulatá – na rozdíl od vyrovnávací nádržky chlazení, do níž patří jen chladicí kapalina, maximálně nouzově čistá voda.
Kontrolka poruchy žárovek
Tato kontrolka znázorňuje poruchu některé ze žárovek. Je tedy vždy nutné vystoupit z vozu a zkontrolovat všechny žárovky vozu. Může jít jak o přední klasická světla, mlhová světla či i osvícení SPZ značky. Novější typy Octavií na displeji vypíší i konkrétní polohu vadné žárovky např. „Nesvítí zadní levé světlo.“
Kontrolka žhavení pro vznětový motor
Nelze přímo určit o co jde. V tomto případě, že svítí či bliká tato kontrolka je nutné navštívit servis a diagnostikovat přesný problém v motoru. Jde o problém na žhavícím zařízení či nějaký problém s výkonem motoru.
Kontrolka elektroniky motoru EPC
Pokud kontrolka EPC na displeji před řidičem zůstane rozsvícená či se za jízdy rozsvítí jde o závadu v systému elektronického řízení výkonu motoru. Také jde o problém, který může vyřešit pouze technik v servisu.
Netradiční kontrolka Trans Temp
TRANS TEMP: Signalizuje přehřátí kapaliny v automatické převodovce, což se může stát třeba při tažení přívěsu nebo jízdě v hlubokém sněhu. Pak je nutné zastavit, nechat nastartováno a vyřadit do polohy N (neutrál) do doby, než kontrolka zhasne. Pro automatické převodovky vůbec platí zvláštní režim: auta s nimi by se neměla vléct na laně či na provaze, když není motor v provozu a převodovka se nepromazává. Jedinou možností je tak odtahová služba.
Časté dotazy
Kontrolky na palubní desce se dělí na oranžové, které jsou sice výstrahou nicméně lze pokračovat v jízdě a červené kontrolky, které značí velký problém a nutnost zastavit. Výpis všech kontrolek včetně jejich významu naleznete v článku viz výše.
Kontrolka žhavení je vzhledem zahnutý drátek a je oranžová. Může blikat či svítit a přesné určení je popsáno v sekci o žhavení.
Správně by se kontrolka motoru měla rozsvítit v první poloze zapalování a při startování, následně musí ihned zhasnout. Pokud svítí i během jízdy může značit celou řadu závad. Všechny možné důvody najdete v článku o kontrolce motoru.
Kontrolka airbagu v autě má také ihned po nastartování zhasnout. Pokud stále svítí je dobré si projít všechny možné příčiny. Jak kontrolku airbagu zhasnout pokud po nastartování stále svítí?