Jelikož se zimní období namrzlých vozovek a sněhu blíží, pojďme se připravit na přívaly sněhu na silnicích! V tomto článku vám přineseme hned 6 rad, jak se chovat při jízdě na sněhu a ledu.
Plynulé řízení
Jedete-li po zasněžené a zledovatělé vozovce, i sebelepší zimní pneumatiky a elektronické asistenty mají problém udržet dostatečnou adhezi všech kol. Proto je nutné vyvarovat se jakémukoliv prudkému pohybu volantem nebo intenzivnímu brzdění.
Rada č.1 zní: „Buďte trpěliví, věnujte autu dostatek času na změnu tempa a velmi něžně korigujte směr zatáčení“.
Průjezd zatáčkou
Pohon 4×4 = velký pomocník, je však potřeba myslet na to, že není všemocný a uděláte-li školáckou chybu, auto vás vytrestá i s pohonem nebo bez něj.
Rada č.2 zní: „Vyvarujte se rychlým nájezdům do zatáček, tím umožníte předním kolům korigovat směr jízdy“. Při výjezdu to nechte na pohonu všech kol, tedy sešlápněte plyn a nechte se „vytáhnout“. Pro korekci přirozené nedotáčivosti lze během průjezdu zatáčkou mírně přidávat plyn.
Hmotnost je důležitá
V tomto bodu se budeme bavit o hmotnosti, nikoliv celkové ale dílčí na jednotlivých kolech. K čemu je to dobré? Zejména proto, že hmotnosti nám pomáhají auto stabilizovat a umožňují bezpečné manévrování.
Rada č.3 zní: „Před nájezdem do zatáčky je dobré mírně přibrzdit, tím vynutit přesunutí hmotnosti na přední kola, která následně lépe zatáčejí“. Během průjezdu zatáčkou jsou vždy více zatížena vnější kola, proto k nim pohon 4×4 posílá větší porci točivého momentu. Máte-li adaptivní podvozek DCC, pamatujte, že v režimu Komfort jsou přesuny hmotností nejvýraznější.
Vyvarujte se brzdění
Pokud dojde na krizovou situaci, zcela instinktivně sešlápneme brzdu, abychom co nejrychleji zpomalili a odvrátili hrozící střet. V zimě je to trochu odlišné a prudké sešlápnutí brzdy na zledovatělém povrchu znamená absolutní ztrátu kontroly nad vozidlem.
Rada č.4 zní: „Předvídejte, raději sundejte nohu z plynu a nechte setrvačnost společně s motorem zpomalovat namísto brzd“. Někdy dokonce může být nejlepším řešením naopak přidat plyn!
správný posed
Rada č.5 zní: „Klíčový je správný posed za volantem, tedy vzpřímená poloha, lokty v pravém úhlu, ruce na volantu v poloze tři čtvrtě na tři a mírně pokrčené nohy i při sešlápnutí pedálu“. Právě tento posed umožňuje řidiči cítit pánví jemné pohyby vozu a včas odhalit ztrátu adheze na kterou je připraven rychle reagovat točením volantu.
Režim SNOW a ESP Sport
Chcete-li si jízdu vážně užít, je nutné umět auto správně nastavit.
Rada č.6 zní: „Je nutné zvolit jízdní režim a nastavení stabilizačního systému ESP dle očekávaného stylu jízdy“. Sportovnější nastavení elektronického stabilizačního systému méně zaměstnává brzdy díky tomu, že toleruje větší prokluz kol a částečné vybočení zádi. Máte-li příplatkový adaptivní podvozek DCC, nastavte jej na režim NORMAL, díky měkčím tlumičům kola lépe kopírují vozovku a nerovnosti.
Mnoho z vás se již nemůže dočkat a hned při první příležitosti zmíněné rady vyzkoušíte, proč ne. Dbejte však zvýšené opatrnosti na sebe i ostatní a v běžném provozu se do smyků nepouštějte! Zkuste si najít prázdnou plochu, kde nikoho neomezíte ani neohrozíte a tam můžete vyzkoušet potenciál své Octavie.
Zdroj: ŠKODA Storyboard
Napsat komentář