Chiptuning se nabízí téměř na každém rohu. Jak ale poznat, zda daná firma stojí za svěření vozu a peněz?
V minulém dílu jsme si popsali, že chiptuningem získáme hodně muziky za málo peněz. Za mnohem nižší cenu oproti silnější tovární verzi získáme více výkonu a v případě zachování jízdního stylu něco ušetříme i na spotřebě paliva. Bylo by velmi krásné, kdyby to bylo tak jednoduché.
Na našem trhu bohužel existuje celá řada úpravců různých kvalit. Někteří vám dokáží radost z provedené úpravy řádně znechutit svým diletantstvím a neodborností. Jiní Vám sice automobil upraví na odpovídající úroveň, ale již se u nich nesetkáte s pochopením při případných servisních komplikacích nebo pouze při žádosti o úpravu softwaru blíže vaší představě. Pak je tady ještě jedna kategorie, která „nadělá nejméně škody“ na motoru vozidla, a to jsou úpravci, kteří od Vás bez mrknutí oka přijmou peníze za úpravu, několik desítek minut se tváří, že Vám auto upravují, ale ve skutečnosti k žádné úpravě softwaru řídící jednotky nedojde. Po úpravě zákazníkovi sdělí, že je nutné, aby se řídící jednotka nejprve několik tisíc km adaptovala, a že až posléze lze využívat zvýšený výkon motoru. Zákazníkovi pak po zmiňovaných několika tisíc km skutečně přijde, že vozidlo jede lépe (když může konečně motor poslat do vyšších otáček), leč bohužel se jedná pouze o placebo efekt. Zákazník se pak zpravidla nedomůže žádného vrácení peněz ani omluvy.
Při vybírání profesionálního úpravce by tedy měl být člověk nejvýše opatrný. To se snadno říká. Co by měl ale každý zákazník vyžadovat po úpravci, aby eliminoval nežádoucí komplikace a byl si jist, že svůj vůz svěřuje opravdovému profesionálovi? Velmi pomůže zaměřit se na těchto několik stěžejních oblastí:
1) zázemí úpravce – to, jakým typem zázemí úpravce disponuje, již něco vypovídá o něm samotném. Standardem by měla být výkonová brzda pro změření sériového výkonu automobilu, výkonu po úpravě a pro potřeby případného naladění softwaru přímo na míru zákazníkovi. Kvalitní úprava je vždy otázkou několika hodin, úpravce by proto měl rovněž disponovat odpovídajícím zázemím pro čekající zákazníky nebo zdarma nabídnout zákazníkovi zapůjčení náhradního vozu po dobu trvání úpravy.
2) zkušenosti nejenom s daným typem automobilu – v některých dovednostech dosáhne člověk mistrovství až po několika letech a oblast softwarových úprav v tomto není výjimkou. Mnohem raději se určitě svěříte do rukou zkušeného profesionála, který má za sebou stovky nebo tisíce upravených automobilů a stejný počet spokojených zákazníků. Není nic horšího pro Vás a Váš automobil, než když se ocitnete v pozici pokusného králíka začínajícího nebo jinak nezkušeného úpravce, byť s velmi na první pohled přátelským ceníkem služeb.
3) samotný postup při úpravě – upravovat stejný typ modelu univerzálním softwarem může být sice cesta k rychle provedené úpravě, ale rovněž také k velkému průšvihu. Zákazník by měl vyžadovat jak individuální přístup pro sebe, tak především pro svůj vůz. Ten se například projevuje tak, že po příjezdu, diagnostice a změření sériového výkonu vozidla technik stáhne konkrétní software upravovaného automobilu, a tento konkrétní software s konkrétními kilometry je poté upravován. Jedině tak lze dosáhnout kvalitní úpravy přímo na míru upravované motorizace, kdy je vzat v potaz nejen kilometrový proběh motoru, ale především jeho kondice a celkový stav, jelikož motor s dvaceti tisíci kilometry bude vykazovat odlišné parametry než motor s téměř dvě stě tisíci kilometry. Samozřejmostí by měla být úprava softwaru převodovky v případech, kdy automobil disponuje automatickým převodovým ústrojím.
4) záruky úpravce – provedenou úpravou by určitě péče o Váš vůz neměla končit. Naprostým minimem je dvouletá záruka na upravený software i řídící jednotku motoru vozidla a doživotní záruka přehrání softwaru (například v případě nutnosti vrátit vůz do sériového stavu) stejně jako vrácení peněz v případě, kdy úprava nesplnila Vaše očekávání a rádi byste se vrátili k sériovému nastavení Vašeho vozidla. Samozřejmostí by mělo být rovněž upravení softwaru po zkušební jízdě o požadavky zákazníka k jeho plné spokojenosti. Právě zde se dnes odděluje zrno od plev, kdy renomovaní úpravci Vám jsou schopni nad tento rámec poskytnout ještě připojištění tovární záruky (v případě, že je vůz stále v tovární záruce), kdy pojištění kryje případné mechanické závady hnacího ústrojí v případě, kdy z důvodu úpravy vozidla tovární záruku neuzná výrobce vozidla.
5) legalizace softwarové úpravy – každá softwarová úprava je zásahem do továrního nastavení automobilu, kdy se mění výkonové parametry vozidla. Jako každá úprava musí být i tato zanesena do velkého technického průkazu, a především musí mít úpravce oprávnění od Ministerstva dopravy ČR tyto úpravy provádět a posléze je do velkého technického průkazu zapisovat. Jedině poté je vozidlo s úpravou způsobilé k provozu na pozemních komunikacích a jeho majiteli nehrozí žádné sankce ať už ze strany dopravní policie nebo při pravidelné kontrole na STK.
Pokud se chcete podívat na stránky firmy, která splňuje tyto parametry, koukněte na www.Xtuning.cz
Napsat komentář