Grimagdfd
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
    • Členové OctaviaClubu
    • Clubová samolepka
  • Videa
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
        • Přímý přenos Letiště Praha
        • Flightradar24.com
OC.cz » Články » Čištění DPF filtrů (Návod): Jak na to? Porovnání metod

Čištění DPF filtrů (Návod): Jak na to? Porovnání metod

dpf filtr octavia

Ukážeme si porovnání amatérských a profesionálních metod čištění DPF – poradíme, kde získat profesionální čištění se slevou pro členy OctaviaClubu.

ČIŠTĚNÍ DPF filtrů – amatérsky  a profesionálně

DPF filtr – Srovnání zde ⇒


Krátce po zavedení DPF filtrů do moderních vozidel začali „kutilové“ i servisy objevovat celou řadu metod amatérského čištění. Pokud na některou z nich majitel vozidla v zoufalosti nebo dobré víře kývne, zničí si svůj drahý a jinak funkční originální DPF filtr i za desítky tisíc Kč. Paradoxem je, že bezprostředně po takové čistící akci to nemusí být hned poznat. S velkou pravděpodobností totiž „vyčištěný“ DPF filtr praskne uvnitř jádra.

Skutečně profesionálních, účinných a ohleduplných metod bez poškození filtru nebo vzácných kovů katalyzátoru je na trhu pouze hrstka. A celá řada z nich má větší nebo menší nedostatky. Na konci článku se ale dozvíte o té, která zaručeně funguje a je zcela bez rizik.

Pojďme se detailněji podívat na jednotlivé metody čištění od těch amatérských, polo-profesionálních, až po ty skutečně účinné bez jakýchkoliv rizik pro samotný DPF filtr a související díly.

1. Čištění ZCELA AMATÉRSKY

a) Za pomocí  čistící chemie přímo do filtru

=> UCPÁNÍ FILTRU, ZVÝŠENÍ PROTITLAKU A NÁSLEDNÉ VNITŘNÍ PRASKNUTÍ + RIZIKO ZNIČENÍ TURBA

ucpany dpf filtr

  • Samotná aplikace chemie rozleptá popel (je jedno zda aplikováno ve voze nebo po demontáži), který ucpe mikro-póry stěn kanálků a často i celé kanálky. Po montáži dojde k rozpínání par a vnitřnímu prasknutí.
  • Je to zaručeně smrtící metoda pro každý DPF. Ikdyž jeho destrukce nemusí být hned patrná a odhalená (jde hlavně o vnitřní praskliny).  Tímto způsobem se zničí jinak funkční filtr za desítky tisíc. Dalším důsledkem tohoto čištění může být ucpání pouze několika ale rovnou celých kanálků a zvýšení protitlaku ve filtru a zmatení řídící jednotky s výsledkem nedokončených regenerací.

b) Ručně tlakovým vyfoukáváním, případně i za pomocí plamene

=> SEBEVRAŽEDNÁ a NEÚČINNÁ METODA

dfp filtr octavia

Metoda zkracuje život nejen obsluze, ale i všem v okolí místa činu (karcinogenní mikro-saze se dostanou na trvalo plic) a vše s velmi malým účinkem. Jen blázen by tuto metodu zkoušel dobrovolně.

c) Ručním vyplachováním tlakovou vodou a bez sušení

=> PRASKNUTÍ JÁDRA FILTRU a nízká účinnost

dfp filtr octavia

  • Samotný základní princip proplachu vodou je v pořádku, nicméně bez strojového provedení s řízeným maximálním tlakem, intenzitou, délkou čištění a v kombinaci se speciální látkou nemůže být tento způsob nikdy významně účinný.
  • Především jsou zde ale téměř 100% rizika poškození neřízeným tlakem. Opravdu zapomeňte na „WAPKU“. Nemluvě o ekologických dopadech.
  • Navíc pro eliminaci zničení filtru po montáži je nutné precizní vysušení (teplým vzduchem a následně v peci). Jinak hrozí prasknutí filtru po montáži zpět do vozu v důsledku rozpínání par, ačkoliv tomu nebude většina servisů věřit. Princip poškození bez sušení je tedy stejný jako u první amatérské metody, avšak bez rizika ucpání jako v případě chemie. Voda se musí z porézního filtru zkrátka vždy vysušit a jinak než v peci nebo proudem skutečně horkého vzduchu (po dobu několika hodin) to nejde.

2. Čištění POLO-PROFESIONÁLNĚ

a) Čištění vypálením ve speciálních pecích

=> NEMŮŽE ODSTRANIT JIŽ NESPALITELNÝ POPEL

  • Samotná pec není řešením. Její použití má smysl pouze pro saze (DPF obsahuje vždy ale i popel, někdy je to většina obsahu) a je třeba teplot nad 600 °C, což je energeticky velmi náročné.
  • Ve filtrech je v praxi i velká část popela. Popel vzniká ve filtru spalováním sazí během regenerací. Popel tak tvoří podle ujetých kilometrů až 90% objemu filtru a efekt tímto čištěním v peci je tedy pouze krátkodobý.
  • Navíc je zde riziko prasknutí filtru v důsledku tepelných šoků, pokud není pec vybavena elektronickým regulátorem náběhu a průběhu teplot (to by vyžadovalo velmi vysokou investici).

 b) Čištění rozřezáním a čištěním vyfoukáváním vzduchem či suchým ledem CO2

=> VELKÉ RIZIKO NEPŘESNÉHO USAZENÍ JÁDRA ZPĚT DO TĚLA FILTRU S NÁSLEDNÝM PRASKNUTÍM, POSUNEM JÁDRA A TAKÉ ZTRÁTY HOMOLOGACE

dpf filtr octavia

  • Problém je v nutnosti řezání a následného svařování těla filtru. Správně je nutné strojové spojení speciálního těsnění filtru (označované jako MAT), těla filtru a samotného jádra. To s velkou pravděpodobností způsobí následné prasknutí nebo naopak uvolnění jádra.
  • Neoriginální sváry navíc ráda sleduje rakouská a německá Policie. K prasknutí jádra ještě uveďme, že nemusí jít vůbec poznat, jelikož se odehraje většinou uvnitř jádra a až s odstupem času jako důsledek velkého předpnutí.  Na Měření emisí popřípadě na výfukové koncovce prasknutí ale poznáte. Nebo místo prasknutí dojde k posunu jádra a poškození senzorů. Účinnost čištění zanesené katalytické vrstvy je velmi nízká a naopak může být tímto způsobem poškozena.
  • Tímto způsobem čistí na trhu 2 firmy, které nepravdivě mluví o profesionálním čištění a navíc za službu požadují až 8.000 Kč bez DPH.

3. Čištění PROFESIONÁLNĚ – ale pouze částečně

dpf filtr octavia Na trhu se již několik let vyskytují specializované přístroje pro čištění DPF a celého sacího systému. Cena přístroje pro servisy je lákavá a i cena pro motoristy vypadá skvěle, ale v zásadě se nejedná o nic jiného než externí regeneraci filtru pevných částic za pomocí vstřikovaného uhlovodíku namísto paliva, který pomůže vypálit saze i přes ucpaný filtr.

  • Tato metoda je principiálně v pořádku, nicméně to, že odstraňuje pouze saze je hlavním problémem. Vůbec nijak nemůže snížit obsah popela.
  • Znamená to tedy, že je to pro DPF pouze krátkodobé řešení a u některých vozů s větší kilometráží (a tedy s většinovým podílem popela) řešením zcela neúčinným nebo skutečně pouze odkladným na pár tisíc kilometrů. Pro čištění systému sání a EGR může být ale velmi přínosné.
  • Tímto přístrojem už disponuje desítky servisů kvůli nízké pořizovací ceně, ale tomu odpovídá velmi omezená použitelnost.

4. Čištění PROFESIONÁLNĚ – KOMPLETNĚ

Saze i popel – až 100% ale nečistí katalyzátor

a) Frekvenční čištění

dpf filtr octavia

  • Jde o specifickou metodu využívající nízko-frekvenčních pulzů, které postupně uvolňují z filtru saze i popel.
  • Účinnost je dobrá, ale metoda nijak nečistí a ani nemůže čistit katalytickou vrstvu katalyzátoru, který je ve většině případů součástí DPF filtru v jednom těle a na funkci samotného DPF se přímo podílí (jako zapalovač sazí ve filtru). K tomu je potřeba proplach a použití chemie.
  • Na českém trhu nabízí za vysokou cenu cca 8000 Kč bez DPH pouze jedna firma.

b) Řízené proplachování filtru

dpf filtr octavia

  • Pro někoho vypadá strojové proplachování filtru na první pohled děsivě, ale je třeba si uvědomit, že nelze v žádném případě porovnávat s amatérským neřízeným proplachováním. Samotné médium v podobě vody je bezproblémové, velmi účinné a již několik dekád využívané v USA pro čištění DPF nákladních vozidel. Elektronické řízení proplachu a pulsů je samozřejmostí (tlakové poměry jsou tak neustále pod kontrolou), takže nehrozí žádné poškození filtru.  Tato technologie je na trhu již rok.
  • Velkou slabinou je ale potřeba nutného precizního vysušení filtru. Ačkoliv přístroje sušící fází disponují, teplota je nedostatečná a doba krátká. Jádro filtru má totiž díky svojí porezitě velkou sací schopnost nemluvě o samotném flexibilním těsnění – tzv. MAT mezi obalem a jádrem filtru. Garance precizního vysušení zde tedy není. Takto kvalitně vyčištěný filtr pak může v následném provozu snadno prasknout v důsledku prudkého rozpínání vodních par. I mikropraskliny uvnitř jádra pak znamenají, že DPF začne propouštět saze.
  • Tuto metodu začalo používat bez větších znalostí celá řada firem s vidinou rychlého zisku, výsledkem jsou ale prasklé filtry v důsledku popsaného problému s nedosušením. Jako majitel to zjistíte až s odstupem času (prasklina se zvětšuje postupně a i s ní filtr funguje) kdy se zvětší do té míry, že to ovlivňuje i celkový protitlak filtru.
  • Ceny čištění těchto metod jsou kolem 5.000-5.500 Kč bez DPH a používá je celá řad firem.

c) Počítačem řízené proplachování filtru + tlakového vzduchu + dosušení v peci

dpf filtr octavia

  • Stejný princip jako u výše uvedené metody, ale doplněný o tlakové pulsy vzduchu za pomocí kompresoru, vše podpořené malým množstvím speciální chemické emulse, ale především je celý proces zakončený sušením v elektronicky řízené peci pro 100% bezpečné vysušení.
  • Není bez zajímavosti, že pec může být využita i u hodně zaplněných filtrů (sazemi) pro snadnější a hlavně účinnější následné čištění. Tato kombinace metod tedy vychází jako nejlepší, avšak je energeticky i investičně opravdu velmi nákladná, a proto ji na trhu aktuálně používá pouze jedna firma DPF CAT
  • Přesto jsou ceny čištění filtrů pevných částic příznivé a to 5.000 – 6.000 Kč bez DPH a u samostatných katalyzátorů je to pouze 3.500 Kč bez DPH.
  • Pro členy OctaviaClubu je navíc domluvená sleva 10%. Stačí se zahlásit heslem „OctaviaClub“ a uvést registrační ID z kartičky člena!
  • Pro uživatele diskuzního fóra je sleva 5%. Heslo je „OctaviaClub + předívka na fóru k ověření“
Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » Čištění DPF filtrů (Návod): Jak na to? Porovnání metod

14/01/2023 5 komentářů
Komentáře: 5
  1. Jiří Kocourek
    01/06/2020 v 09:44

    Dobrý den, reaguji za BG Products CZ. Naše technologie chemické dekarbonizace je opravdu jen na odstranění uhlíkatých úsad, tomu se nikde netajíme. Chemickou reakcí nelze s popelem reagovat, to je pravda. Nicméně sazí je v DPF v drtivé většině případů daleko věští množství než popela. Také srovnání s klasickou regenerací je nepřesné. Jelikož ta probíhá zase pouze spalováním a mění uhlíkaté úsady na popel. BG servis dekarbonizace chemickou reakcí mění úsady na plyn a nevzniká další popel. Další bodem je, že regenerace se spouští pouze do určité úrovně zanesení a pokud je úroveň větší, tak ani přes diagnostiku není servis schopen regeneraci spustit. To v BG servisu DPF není problém a děláme vozy, které jsou v nouzovém stavu a úrovni zanesení přes možnosti servisního spuštění. Další výhodou je, že provádíme kompletní dekarbonizaci všech cest v jednom kroku (sání, spalování, výfukový systém, EGR, olejový prostor, vstřikování,……..) takže je celý systém bez uhlíkatých úsad a další recidiva zanesení DPF je oddálena – „nedáváte čisté do špinavého“. Poslední výhodou je samotná demontáž, která je, čím dal složitější a nepřístupnější. BG servis DPF je kompletně hotový za cca 3-4 hodiny. To bylo je na vysvětlenou a upřesnění některých pojmů. Děkuji Jiří Kocourek, technický manažer BG Product CZ

    OdpověďZrušit
    • Mike
      01/06/2020 v 10:27

      Zkušenosti fb:
      „Občas se mi na dodávce ozve, na dálnici se chytim za kamion, kterej jede i do kopce a automat mi na těch 80 – 90 radí zařadit čtyřku- cca 2800 otáček. Za 15-20 minut je od něj pokoj na dalších cca 60.000 Km.“

      „Mám PD 1,9, DPF zlobil, dal jsem tam vyčištěný a zatím super vše bez potíží. Najeto na něm cca 25000 km spíše kratší jízdy (město a širší okolí převážně). Za mě ok. Na tohle ježdění není diesel vůbec stavěné, hlavně modernější motory… Ucpava se DPF a i špatně pak chodí EGR až se přidře.“

      OdpověďZrušit
    • Tony
      01/06/2020 v 10:27

      Paráda, Díky za zpětnou vazbu 🙂

      OdpověďZrušit
  2. Jaromír Barták
    25/11/2020 v 20:14

    Dobrý den, chtěl bych poznamenat
    k bodu a) Řízené proplachování filtru
    je Elektronické řízení proplachu a pulsů vzduchu, stroj je napojen na systém s kompresorem, bez toho se nedá spustit. A vše je různě nastavitelné, včetně doby sušení filtru. Teplota dosahuje přes 100° a záleží na mechanikovi, na jak dlouho sušení nastaví. Též se používá malé množství chemie – enzymy. Doplním, že obě dvě řízená čištění se provádějí protisměrně, z důvodu vypláchnutí kanálků ucpaných už nespalitelnými sazemi, popelem a rezidui. Proto se vůbec nedoporučuje jakkoliv čistit ve směru k filtru, hrozí totální ucpání některých kanálků, které pak už nejdou vyčistit. Už jsme několikrát čistili po takovém zásahu. Vše, co je po cestě, se usadí ve filtru. Za tým cisteni-dpf-fap.cz Jaromír Barták

    OdpověďZrušit
    • Tony
      26/11/2020 v 13:18

      Díky za doplnění informací a komentář

      OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář




Kdo jsme?

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia.

Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

Zajímavé články
  • Konfigurátor Škoda
  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
Nejnovější příspěvky
  • Pokuta za parkování 2023: Kdy přijde & Jak neplatit?
  • Výměna brzdové kapaliny
  • Jak nabíjet autobaterii?
  • Nejdražší auto na světě – Která auta stojí nejvíce?
  • Jak odpojit autobaterii? – Výměna autobaterie: Postup
Nejlepší návody
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Demontáž interiéru
  • Oprava padajících ručiček
  • Únik chladiva
  • Oprava antény
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2023 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze