Ukážeme si porovnání amatérských a profesionálních metod čištění DPF – poradíme, kde získat profesionální čištění se slevou pro členy OctaviaClubu.
ČIŠTĚNÍ DPF filtrů – amatérsky a profesionálně
Krátce po zavedení DPF filtrů do moderních vozidel začali „kutilové“ i servisy objevovat celou řadu metod amatérského čištění. Pokud na některou z nich majitel vozidla v zoufalosti nebo dobré víře kývne, zničí si svůj drahý a jinak funkční originální DPF filtr i za desítky tisíc Kč. Paradoxem je, že bezprostředně po takové čistící akci to nemusí být hned poznat. S velkou pravděpodobností totiž „vyčištěný“ DPF filtr praskne uvnitř jádra.
Skutečně profesionálních, účinných a ohleduplných metod bez poškození filtru nebo vzácných kovů katalyzátoru je na trhu pouze hrstka. A celá řada z nich má větší nebo menší nedostatky. Na konci článku se ale dozvíte o té, která zaručeně funguje a je zcela bez rizik.
Pojďme se detailněji podívat na jednotlivé metody čištění od těch amatérských, polo-profesionálních, až po ty skutečně účinné bez jakýchkoliv rizik pro samotný DPF filtr a související díly.
1. Čištění ZCELA AMATÉRSKY
a) Za pomocí čistící chemie přímo do filtru
=> UCPÁNÍ FILTRU, ZVÝŠENÍ PROTITLAKU A NÁSLEDNÉ VNITŘNÍ PRASKNUTÍ + RIZIKO ZNIČENÍ TURBA
- Samotná aplikace chemie rozleptá popel (je jedno zda aplikováno ve voze nebo po demontáži), který ucpe mikro-póry stěn kanálků a často i celé kanálky. Po montáži dojde k rozpínání par a vnitřnímu prasknutí.
- Je to zaručeně smrtící metoda pro každý DPF. Ikdyž jeho destrukce nemusí být hned patrná a odhalená (jde hlavně o vnitřní praskliny). Tímto způsobem se zničí jinak funkční filtr za desítky tisíc. Dalším důsledkem tohoto čištění může být ucpání pouze několika ale rovnou celých kanálků a zvýšení protitlaku ve filtru a zmatení řídící jednotky s výsledkem nedokončených regenerací.
b) Ručně tlakovým vyfoukáváním, případně i za pomocí plamene
=> SEBEVRAŽEDNÁ a NEÚČINNÁ METODA
Metoda zkracuje život nejen obsluze, ale i všem v okolí místa činu (karcinogenní mikro-saze se dostanou na trvalo plic) a vše s velmi malým účinkem. Jen blázen by tuto metodu zkoušel dobrovolně.
c) Ručním vyplachováním tlakovou vodou a bez sušení
=> PRASKNUTÍ JÁDRA FILTRU a nízká účinnost
- Samotný základní princip proplachu vodou je v pořádku, nicméně bez strojového provedení s řízeným maximálním tlakem, intenzitou, délkou čištění a v kombinaci se speciální látkou nemůže být tento způsob nikdy významně účinný.
- Především jsou zde ale téměř 100% rizika poškození neřízeným tlakem. Opravdu zapomeňte na „WAPKU“. Nemluvě o ekologických dopadech.
- Navíc pro eliminaci zničení filtru po montáži je nutné precizní vysušení (teplým vzduchem a následně v peci). Jinak hrozí prasknutí filtru po montáži zpět do vozu v důsledku rozpínání par, ačkoliv tomu nebude většina servisů věřit. Princip poškození bez sušení je tedy stejný jako u první amatérské metody, avšak bez rizika ucpání jako v případě chemie. Voda se musí z porézního filtru zkrátka vždy vysušit a jinak než v peci nebo proudem skutečně horkého vzduchu (po dobu několika hodin) to nejde.
2. Čištění POLO-PROFESIONÁLNĚ
a) Čištění vypálením ve speciálních pecích
=> NEMŮŽE ODSTRANIT JIŽ NESPALITELNÝ POPEL
- Samotná pec není řešením. Její použití má smysl pouze pro saze (DPF obsahuje vždy ale i popel, někdy je to většina obsahu) a je třeba teplot nad 600 °C, což je energeticky velmi náročné.
- Ve filtrech je v praxi i velká část popela. Popel vzniká ve filtru spalováním sazí během regenerací. Popel tak tvoří podle ujetých kilometrů až 90% objemu filtru a efekt tímto čištěním v peci je tedy pouze krátkodobý.
- Navíc je zde riziko prasknutí filtru v důsledku tepelných šoků, pokud není pec vybavena elektronickým regulátorem náběhu a průběhu teplot (to by vyžadovalo velmi vysokou investici).
b) Čištění rozřezáním a čištěním vyfoukáváním vzduchem či suchým ledem CO2
=> VELKÉ RIZIKO NEPŘESNÉHO USAZENÍ JÁDRA ZPĚT DO TĚLA FILTRU S NÁSLEDNÝM PRASKNUTÍM, POSUNEM JÁDRA A TAKÉ ZTRÁTY HOMOLOGACE
- Problém je v nutnosti řezání a následného svařování těla filtru. Správně je nutné strojové spojení speciálního těsnění filtru (označované jako MAT), těla filtru a samotného jádra. To s velkou pravděpodobností způsobí následné prasknutí nebo naopak uvolnění jádra.
- Neoriginální sváry navíc ráda sleduje rakouská a německá Policie. K prasknutí jádra ještě uveďme, že nemusí jít vůbec poznat, jelikož se odehraje většinou uvnitř jádra a až s odstupem času jako důsledek velkého předpnutí. Na Měření emisí popřípadě na výfukové koncovce prasknutí ale poznáte. Nebo místo prasknutí dojde k posunu jádra a poškození senzorů. Účinnost čištění zanesené katalytické vrstvy je velmi nízká a naopak může být tímto způsobem poškozena.
- Tímto způsobem čistí na trhu 2 firmy, které nepravdivě mluví o profesionálním čištění a navíc za službu požadují až 8.000 Kč bez DPH.
3. Čištění PROFESIONÁLNĚ – ale pouze částečně
Na trhu se již několik let vyskytují specializované přístroje pro čištění DPF a celého sacího systému. Cena přístroje pro servisy je lákavá a i cena pro motoristy vypadá skvěle, ale v zásadě se nejedná o nic jiného než externí regeneraci filtru pevných částic za pomocí vstřikovaného uhlovodíku namísto paliva, který pomůže vypálit saze i přes ucpaný filtr.
- Tato metoda je principiálně v pořádku, nicméně to, že odstraňuje pouze saze je hlavním problémem. Vůbec nijak nemůže snížit obsah popela.
- Znamená to tedy, že je to pro DPF pouze krátkodobé řešení a u některých vozů s větší kilometráží (a tedy s většinovým podílem popela) řešením zcela neúčinným nebo skutečně pouze odkladným na pár tisíc kilometrů. Pro čištění systému sání a EGR může být ale velmi přínosné.
- Tímto přístrojem už disponuje desítky servisů kvůli nízké pořizovací ceně, ale tomu odpovídá velmi omezená použitelnost.
4. Čištění PROFESIONÁLNĚ – KOMPLETNĚ
Saze i popel – až 100% ale nečistí katalyzátor
a) Frekvenční čištění
- Jde o specifickou metodu využívající nízko-frekvenčních pulzů, které postupně uvolňují z filtru saze i popel.
- Účinnost je dobrá, ale metoda nijak nečistí a ani nemůže čistit katalytickou vrstvu katalyzátoru, který je ve většině případů součástí DPF filtru v jednom těle a na funkci samotného DPF se přímo podílí (jako zapalovač sazí ve filtru). K tomu je potřeba proplach a použití chemie.
- Na českém trhu nabízí za vysokou cenu cca 8000 Kč bez DPH pouze jedna firma.
b) Řízené proplachování filtru
- Pro někoho vypadá strojové proplachování filtru na první pohled děsivě, ale je třeba si uvědomit, že nelze v žádném případě porovnávat s amatérským neřízeným proplachováním. Samotné médium v podobě vody je bezproblémové, velmi účinné a již několik dekád využívané v USA pro čištění DPF nákladních vozidel. Elektronické řízení proplachu a pulsů je samozřejmostí (tlakové poměry jsou tak neustále pod kontrolou), takže nehrozí žádné poškození filtru. Tato technologie je na trhu již rok.
- Velkou slabinou je ale potřeba nutného precizního vysušení filtru. Ačkoliv přístroje sušící fází disponují, teplota je nedostatečná a doba krátká. Jádro filtru má totiž díky svojí porezitě velkou sací schopnost nemluvě o samotném flexibilním těsnění – tzv. MAT mezi obalem a jádrem filtru. Garance precizního vysušení zde tedy není. Takto kvalitně vyčištěný filtr pak může v následném provozu snadno prasknout v důsledku prudkého rozpínání vodních par. I mikropraskliny uvnitř jádra pak znamenají, že DPF začne propouštět saze.
- Tuto metodu začalo používat bez větších znalostí celá řada firem s vidinou rychlého zisku, výsledkem jsou ale prasklé filtry v důsledku popsaného problému s nedosušením. Jako majitel to zjistíte až s odstupem času (prasklina se zvětšuje postupně a i s ní filtr funguje) kdy se zvětší do té míry, že to ovlivňuje i celkový protitlak filtru.
- Ceny čištění těchto metod jsou kolem 5.000-5.500 Kč bez DPH a používá je celá řad firem.
c) Počítačem řízené proplachování filtru + tlakového vzduchu + dosušení v peci
- Stejný princip jako u výše uvedené metody, ale doplněný o tlakové pulsy vzduchu za pomocí kompresoru, vše podpořené malým množstvím speciální chemické emulse, ale především je celý proces zakončený sušením v elektronicky řízené peci pro 100% bezpečné vysušení.
- Není bez zajímavosti, že pec může být využita i u hodně zaplněných filtrů (sazemi) pro snadnější a hlavně účinnější následné čištění. Tato kombinace metod tedy vychází jako nejlepší, avšak je energeticky i investičně opravdu velmi nákladná, a proto ji na trhu aktuálně používá pouze jedna firma DPF CAT
- Přesto jsou ceny čištění filtrů pevných částic příznivé a to 5.000 – 6.000 Kč bez DPH a u samostatných katalyzátorů je to pouze 3.500 Kč bez DPH.
- Pro členy OctaviaClubu je navíc domluvená sleva 10%. Stačí se zahlásit heslem „OctaviaClub“ a uvést registrační ID z kartičky člena!
- Pro uživatele diskuzního fóra je sleva 5%. Heslo je „OctaviaClub + předívka na fóru k ověření“