OctaviaClub.cz
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
      • Přímý přenos Letiště Praha
      • Flightradar24.com
OC.cz » Články » Co je lepší? – Automat nebo Manuál?

Co je lepší? – Automat nebo Manuál?

Co je lepší automat nebo manuál menšíAutomatická převodovka nebo klasický manuál? Spolu s volbou motoru je převodovka základním parametrem každého vozu. Určuje budoucí charakter a vlastnosti vozu. Nejen na území ČR je tato volba často určena spíše setrvačností a předsudky než zralou úvahou, který typ převodovky bude vhodnější. Kromě Evropy již všude (USA, Čína, Japonsko, Austrálie) dominují prodeje vozů s automatem.

Manuál = stereotyp

Právě v Evropě historicky převládá domněnka, že manuální převodovka u majitele naznačuje jeho schopnosti a moto entuziasmus… ve většině světa však lidé vyznávají praktičnost. Auto berou jako „pouhý“ dopravní prostředek, který má usnadňovat život a spolehlivě sloužit. Právě souboj zastánců manuálů či automatů lze přirovnat k diskuzi mezi milovníky benzinových či dieselových motorů.

Škoda Octavia: Minulý rok bylo vyrobeno 28% v automatu a 72% v manuálu

Klíčové výhody manuálu

Jako velké plus manuální převodovky pokládám možnost využití plného potenciálu motoru. Záleží už jen na Vás zda necháte motor v omezovači jen proto, že budete o vteřinu později tak jako tak brzdit a museli byste stejně zase podřadit (i toto je však značně diskutabilní!). Spojku můžete skvěle využít také například při driftování. U manuálu jste zodpovědní sami za sebe. Tento systém převodovky je navíc méně komplikovaný, lehčí a obecně levnější na údržbu.

Něco málo o automatu

Nové automatické převodovky jsou již vypilované a při časté výměně oleje vydrží a mají skutečně dlouhou životnost. Rozdíl v pořizovací ceně vozu již není tak velký jako býval – i to přispívá k stále větší oblibě automatů. U automatů nehrozí podtáčení, které je velmi častým hříchem řidičů – při vidině úspory jezdí na malé otáčky, ale zbytečně „ničí“ svůj vůz.

  • Trend obliby automatických převodovek je i v Evropě kontinuálně rostoucí.

Ve Spojených státech je manuální řazení symbolem něčeho zcela výjimečného. Manuál v USA najdete naopak u velmi drahých, výkonných nebo sběratelských vozů. Automat je z velké části o plynulé jízdě a říkám si, že kdyby měli automat v ČR všichni, tak by rozjezdy na semaforech byli mnohem rychlejší a projelo tak více aut.

Srovnání obou převodovek

Řízení auta je v našich zeměpisných šířkách stále něčím, co se považuje za určitou konkurenční výhodu. Dokonce to mnozí uvádějí do svých životopisů. Naproti tomu v Americe řídí auto všichni od patnáctiletých dětí až po osmdesátileté babičky.

Osobně jsem nikdy neměl pochopení pro argumenty typu „Automat je pro líné nebo pro ženy„, tyto názory beru jako argumenty řidičů, kteří se rádi povyšují nad jiné řidiče s automatem.

Manuální nebo automatická převodovka? Osobně máme v rodině Octavie s manuálem i automatem a upřímně je mi jedno do kterého typu zrovna ten den sednu, nikdy jsem neměl problém se změnou z manuálu na automat nebo naopak. Na otázku uvedenou v nadpisu článku však není správná nebo špatná odpověď. Každému bude sedět něco jiného.

Jaká je Vaše osobní zkušenost a volba převodovky? Své zkušenosti či dotazy prosím napište do komentářů pod článkem. Pomůžete tím ostatním v rozhodování. Děkuji.

Manuální převodovka Automatická převodovka
Výhody Výhody
Nižší pořizovací cena vozu Nižší spotřeba paliva (u nových automatů)
Nižší hmotnost vozu Rychlejší řazení vozu
Zážitek z jízdy pro milovníky řízení Lehká obsluha a pohodlnost
Ochrana motoru před špatným řazením řidiče
Obvykle vyšší plynulost jízdy
Při podřazování je zabráněno zablokování kol
Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » Co je lepší? – Automat nebo Manuál?

14/01/2023 20 komentářů
Mohlo by se Vám také líbit
 
Návod: Oprava padajících ručiček přístrojů Octavia 1
 
Převod auta na jiného majitele [Přepis vozidla]: Formulář
Komentáře: 20
  1. Kniffe
    11/12/2019 v 17:30

    Jak je to s řidičákem? Když jsem dělal jízdy s manuálem a teď budu kupovat automat? Někde sem četl že by se měly snad dokonce dělat nějaké jízdy v autoškole nebo co…

    OdpověďZrušit
    • Petr
      12/12/2019 v 06:36

      To opravdu ne. Máte řidičské oprávnění na druh vozidla, ne jeho pohon apod. Auto si klidně kupte třeba s variátorem, to je fuk….

      OdpověďZrušit
    • Tomáš
      12/12/2019 v 11:16

      Je to opačně. Autoškola v automatu neopravňuje řídit manuál. Autoškola s manuálem (tedy i staré autoškoly) opravňuje řídit oboje.

      OdpověďZrušit
    • Michal Zavřel
      15/12/2019 v 01:03

      Pokud si dělal autoškolu s manuálem, můžeš za automat. Obráceně NE, v případě autoškoly s automatem, můžeš řídit jen automat….máš to vyznačeno v řidičském průkazu. Chceě-li do manuálu, děláš zkoušku z jízdy dodatečně.

      OdpověďZrušit
  2. Peter
    11/12/2019 v 17:59

    A u automatu by som pridal este dalsie plusy
    -jazda v kolonach, popojizdeni bez problemu s razenim
    -jazda s adaptivnym tempomatom bez nutnosti po zastaveni radit, vse je plynule a automaticke

    OdpověďZrušit
  3. Vasek
    11/12/2019 v 18:56

    Jen malý poznatek od šoféra z druhého konce zeměkoule: Automat dokáže řídit každá opice, takže jasně, že je pohodlnější, což ale vůbec neznamená, že by to nějak zrychlilo provoz na silnicích – opice totiž mimo jiné taky ráda čumí okolo, místo na semafor… vykecává se s jinou opicí na mobilu, nebo jen prostě nikam nespěchá – zácpy na silnicích automat nevyřeší.

    OdpověďZrušit
  4. Balambér
    11/12/2019 v 19:44

    Tendenčný článok v ktorom chýba množstvo faktorov. Proste nie sú vôbec spomenuté. Napr. cenu opravy má auto z automatom vyžšiu aj vtedy,ak nesúvisí priamo z jej opravou.Začína to inou „stratégiou“ akonáhle sa auto dostane do dielne z akéhokoľvek dôvodu.Od možnosti hýbania motoru aj auta zablokovaného, po x problémov ktoré zastavením agregátu okamžite začnú.a ďalšie napr.odpojením elektroinštaláže v nutnom rozsahu,potom nemožnosť hýbať,testovať alebo urobiť niektoré úkony.Automat je pre dielňu „radosť“ naťahuje čas v každom smere.
    Diagnostika… niektoré druhy nie je možné použiť typicky sú to logovania v plnej záťaži,ale aj prenášania problémov vzájomne, z prevodu na motor a opačne.na to doplatí obrovskými sumami nejeden motorista ak diagnostik nevie určiť a rozlíšiť príčinu od dôsledku. Šetrenie motora v prípade že sa jedná o moderný diesel je úplný blud.Motory sú podtáčané a v tom režime sa im skracuje interval čistenia sacích ciest, okamžite na to naväzujú kolaps emisných systémov. Nikto nespomenenie kolosálne rozdiely v servisnej náročnosti opráv a samozrejme nákladov.pokiaľ v emchanickej sa pokojne babre aj samouk, u automatu je odkázaný na tých zopár ľudí a servisov ktoré automat opravia a nie dorazia a popravia. majiteľom sa do hlavy tlačí ešte blud o nepotrebe vým oleja. Nikto ľudí neupozorňuje že výborné auto je problémovo predajné kdesi od 250-300 tis km vyslovene pre strach z automatu a viac menej istotu že čakajú mimoriadne vysoké náklady.
    Automat bude raz tým faktorom, prečo auto pôjde na šrot ďaleko skôr, pretože ich pribúda, kdežto opravovní minimum, o úrovni sa ani nebavme. kozmická technika zverená do rúk chlapca z učńovkou čo sa nevie podpísať a má problémy rozumieť textu. nerobme si ilúzie kto nosí monterky v 90%. Ja to vidím tak… bude ešte plaču. Napriek všetkému je to vyslobodenie pre ľudí jazdiacich denne 15 km tam a späť do práce len a zásadne v kolóne po 5-10 m prískokom vpred kedže zaspala infraštruktúra. Ale tak isto zaspalo všetko, ale automatov pribúda. Rozumný človek aj tieto veci zahrnie do posúdenia

    OdpověďZrušit
    • Tony
      12/12/2019 v 06:28

      Díky za názory, doplním do článku.

      OdpověďZrušit
      • Roman
        13/12/2019 v 10:47

        Nejsou zmíněné brzdy, většina řidičů brzdí u manuálu motorem.
        U automatu si skoro nikdo nepodřazuje, přestože to jde a tím pádem brzdy u automatu by měly odejít dřív.

        OdpověďZrušit
  5. Beginner01
    11/12/2019 v 21:35

    To je velmi obecný článek… Jako největší výhodu automatu vidím to ze je mi úplně jedno jaký převodový stupeň mám zarazeny… nemusím nad ničím přemýšlet. Všechny argumenty stejně padnou s nástupem elektroaut a hybridu. To s automatem fungovat nikdy nebude a tak manuál zůstane jen pro veteranisty

    OdpověďZrušit
    • Tony
      12/12/2019 v 06:28

      Šlo spíše o nástřel tématu, který by rozjel diskusi. Poznatky z komentářů do článku doplním tak, aby vznikl ucelený přehled všech kladů a záporů. 🙂 Díky

      OdpověďZrušit
  6. Lokotka
    12/12/2019 v 08:05

    Možnost dosažení výrazně nižší spotřeby paliva u 6-ti stupňových (dlouhých) manuálních převodovek (starší vozidla).

    OdpověďZrušit
  7. Tomáš
    12/12/2019 v 11:19

    Adaptivní tempomat, popojíždění v koloně, plynulá jízda… Za mě jednoznačně vede automat. Přesto mám manuál. Pocit rozjezdu na dvojku až do omezovače otáček, je nepřekonatelný. Octavia 1,8 TSI, na dvojku do asi 105 km/hod při 7000 ot/min, zrychlení 3,8g, tedy jako naložené dopravní letadlo na startu (to má 3 až 4g). Kdo to zná z letadla, tak si to jistě dokáže představit.

    OdpověďZrušit
  8. Recenze a zkušenosti z FB
    12/12/2019 v 11:30

    „Mám DSG a pohoda,když chci protáhnout auto v režimu sport,tak do toho klepnu a mám sekvenčku nebo pracuji s padlama pod volantem“

    „Někdo rád manuál, někdo automat, každého věc.. Ale lidi, názory jako „automat je pro milionáře/lidi co neumí řídit atd“? Proberte se 😀 když se o to staráš, tak uděláš jednou za 60 tkm olej za pár tisíc a ta převodovka vydrží půl milionu jak nic (samozřejmě dvou hmotě se spojkou se nevyhneš, ale to jsou pořád drobný ve srovnání s novou převodovkou..) Beztak tu nejvíc křičí lidi, co mají s dsg nebo jiným automatem 0 zkušeností.“

    „Aha tak dobře, byl jsem stejný jako 90% lidi co tady píšou automat na …. atd ale když sem si do toho sedl poprvé a rozjel se no neuvěřitelná pohoda a svezení a kdo to zkusí už nebude chtít řadit. Což je můj případ. Mám 2 ks a spokojenost.“

    „Pro pohodový požitek z jízdy bych si vybral všechno možný, jen ne DSG. To je převodovka vytažená z prdele, když se auto rozjíždí do kopečka a DSG už tam sere, za mohutných vibrací auta a klepání motoru, dvojku, to bych fakt blil. Vás třeba ne, ale mě to ohromně znervózňuje a spíš mě to od jízdy ruší.“

    „Mám Octavii 3 s DSG a spokojenost i přesto že už mám najeto 253 tisíc tak stále funguje jak má pro mě jedině DSG.“

    „Byl sem dlouho zastáncem manuálu, ale pak jsem si koupil O3 1.8 TSI v DSG a max spokojenost! a jestli někomu DSG chrochta, skáče, škube, vibruje tak má asi motor nebo převodovka před smrtí mě to vůbec nedělá, plynulé rozjezdy, plynulá jízda, když si chci trochu zazávodit hodím to na S a o poznání to je živější. Je teda pravda ze sem to nechal čipnout ze 132 KW na 160 KW ale už bych neměnil“

    OdpověďZrušit
  9. Tomas F
    12/12/2019 v 14:41

    Jak je to u manuálu s tím podtáčením? Rádce řazení u TSi mi furt doporučuje jezdit na 1200-1500 otáček, což jsou otáčky, kdy motor duní a nejede. Jsou moderní automaty v tomhle trochu lepší, anebo je to stejná mizérie?
    Jinak předběžně počítám, že příští vozidlo bude něco z řady PHEV (Octavia nebo Superb), takže tomu asi stejně neuteču. Jaký bude přechod z jednoho do druhého a kolikrát sešlápnu „spojku“, to je ve hvězdách.

    OdpověďZrušit
    • Lokotka
      12/12/2019 v 16:27

      Automat řadí přesně v okamžiku, kdy rádce „jen“ doporučí přeřadit. Oboje je samozřejmě závislé na zvoleném režimu – sport, eco apod.

      OdpověďZrušit
  10. tronda
    13/12/2019 v 16:18

    Přes 30 let jsem jezdil s manuálem (i bez synchronu) náhodou jsem si půjčil DSG na cca 800 km, do té doby jsem automatu nevěřil ale po této zkušenosti jsem po pár měsících měl DSGčko. Kdo tvrdí že je manuál pro profíky tak kecá, tento profík nikdy nebude řadit rychleji než automat. A pokud není řidič automatu jelito tak díky práci s plynem donutí automat řadit podle svých představ. S manuálem mám najeto cca 800.000 km a už bych neměnil.

    OdpověďZrušit
  11. Zkušenosti s manuálem a automatem
    14/12/2019 v 08:08

    „Mám dva Superby automat a manuál, na město automat dobrá věc, ale nesmí se porouchat, to pak je konečná.“

    „Automat pohodlí manuál větší požitek z jízdy ale volil bych opět automat.“

    „Rozhodně manuál… chci si zařadit v určitém okamžiku to, co chci já, a ne, co chce auto. Navíc, když se zahrabu ve sněhu, nebo v bahně, tak jsem s automatem v prdeli….s manuálem si můžu hrát se spojkou, a tak se vyhrabat…“
    Reakce: „Taky to není úplně pravda měl jsem Golfa rok výroby 2006 a ten měl režim přesně pro tyhle případy… cenovku 130.000 Kč automat radil krásně necukal… je to jenom o přístupu člověka k autu jak se k němu chová…. Tak že vaše připomínky nejsou úplně na místě… Možná by jste si měl ten automat vyzkoušet a ne mluvit jen o tom co jste slyšel v hospodě u piva.“

    „Mám teď Passata B7 v DSG, 103 kw, 2.0 TDI, 188 000 najeto a nedám na to dopustit, řadí to nádherně, vůbec to nevím a když chci, mám pádla, ale vůbec je nepoužívám… a v kombinaci s adaptivním tempomatem a front asistentem… no neskutečná paráda na dálnici, hlavně na dálky. A DSG vydrží hodně, když měníš olej a chováš se k tomu jak máš… dle mého nejspolehlivější automat.“

    „Kdysi před 20 lety byl automat poruchový, ale teď je to v pohodě, a říká se že jak zkusíš automat, nechce se ti zpět na manuál, mám doma obě varianty a automat je pohodička, pravá ruka má absolutně volno“

    OdpověďZrušit
  12. Tomáš K
    18/12/2019 v 07:36

    Takže automat bude podtáčet motor, nebo bude muset být neustále v režimu sport. Takže padá výhoda uvedená v článku.

    OdpověďZrušit
  13. Lokotka
    04/09/2020 v 08:30

    Ještě žádnej automat nevyhrál žádnou soutěž o nejnižší spotřebu paliva.
    Úspornější mohou být nové automaty pouze ve spojení s jinak velmi špatným řidičem.
    Výborný řidič nikdy nebude mít nižší spotřebu s automatem.
    Automat a potažmo čtyřkolka zvyšují nerentabilitu provozu z hlediska nákladů na opravy a vedou k předčasnému zbavení se vozu.

    OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia. Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
  1. Vladimir: Svítí kontrolka airbagu
  2. Elena: VW Tiguan Návod k obsluze Česky / Slovensky
  3. Oliver: Návod k obsluze Škoda Fabia 1, 2, 3
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2024 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze