Prodej ojetého vozidla může být často stejně obtížný jako jeho nákup. V následujících deseti bodech radíme, jak to zvládnout s minimalizací rizik pro prodávajícího i kupujícího.
Pokud jste dospěli do fáze prodeje svého současného vozu a třeba jen z citového důvodu jej nechcete prodávat bazaru, máte možnost využít služeb prodeje přes inzerát. Jedná se o jednu z nejvyužívanějších forem prodeje vozidla u nás, ovšem nese s sebou řadu rizik. Často si dají prodávající na inzerátu záležet, aby nalákali potencionálního kupce, který se potom při reálné prohlídce nestačí divit skutečnému stavu vozidla. Naopak se může stát, že prodávající podá inzerát v tak žalostné podobě, že každého, kdo nabídkami na internetu listuje, odradí.
V následujících bodech radíme, jak správně připravit vůz a jak jej „vyvěsit“ na internet, aby k jeho prodeji došlo co možná nejrychleji a k oboustranné spokojenosti.
1. PRODEJ VHODNĚ NAPLÁNUJTE
V dnešní době již prodej vozidla není tak úplně sezónní záležitostí a svůj inzerát můžete pustit do světa takřka kdykoli během roku. Jsou však určitě pravidla, jejichž vhodné načasování může proces urychlit. Například prodej vozidel s pohonem čtyř kol půjde snadněji na přelomu podzimu a zimy, kdy řidiči zjistí, že to na silnicích klouže. Naopak o takový kabriolet bude zájem kulminovat během začátku léta. Další kapitolou jsou pak firmy, které nejvíce poptávají vozidla s končícím rokem, tedy s obdobím, kdy utrácejí přebytky.
2. NIC NESKRÝVEJTE
Zní to triviálně, ale pokud v inzerátu neuvedete, že má vůz značně poškozený interiér, budete se pak možná divit, jak rychle se kupec otočí na patě. V inzerátu je důležité popsat skutečný stav vozidla, který je vhodné doplnit servisní knížkou, souvisejícími fakturami a také VIN kódem vozidla. Všechny tyto náležitosti zvyšují věrohodnost a stejně tak i šanci na rychlý prodej.
3. NEUTRALITA
Nenápadný, ale důležitý bod. V první řadě je zapotřebí uklidit z vozidla veškerý nepořádek. Dále pak odstranit z vozidla všelijaké samolepky, ozdoby či jiné doplňky, bez ohledu na to, jaký mají pro nás význam. Důležité je vůz „zneutralizovat“, aby si jej potencionální kupec dovedl představit jako svůj vlastní. Zcela určitě se také nebraňte testovací jízdě. Pokud tuto možnost prodávající odmítne, je možné téměř s jistotou říct, že s vozidlem není po technické stránce vše v pořádku.
4. ODSTRANĚNÍ DROBNÝCH ZÁVAD
Pokud prodáváte vůz s nefunkčním filtrem pevných částic nebo s prokluzující spojkou na hraně životnosti, je důležité to v inzerátu uvést a samozřejmě adekvátně k tomu i nastavit cenu vozu.
Jsou však drobnější závady, které lze odstranit s menší časovou i finanční náročností a zvýšit tím šanci na prodej. Mezi takové patří například výměna oleje, výměna prasklé žárovky, kontrola stavu pneumatik, kontrola ostatních provozních kapalin nebo výměna té prasklé krytky ostřikovače, o které si již přes rok říkáte, že jí jednou musíte vyměnit.
5. KVALITNÍ FOTOPREZENTACE
Jak již bylo řečeno v úvodu, fotografie, kterými doprovodíte inzerát, mohou kupujícího nalákat, stejně tak jako jej odradit. Důležitá je v tomto případě nejen kvalita samotné fotografie co do rozlišení, ale také CO fotíme a KDY to fotíme. Focení vozidla je vhodné načasovat na dobu, kdy je dobré počasí (ne za deště nebo proti slunci) a také na vhodnou lokalitu (nefotíme na rušném místě nebo zaplněném parkovišti).
Samotný vůz pak ideálně vyfotíme ze všech čtyř stran i rohů. V interiéru se pak zaměříme na všechny sedačky, zavazadlový prostor, a detailně i na palubní desku, včetně středového panelu, volantu, budíků, středové konzole a pedálů. Pokud v inzerátu uvedeme nějakou vadu, kosmetická vada karoserie nebo poškození v interiéru, je dobré toto vyfotit v detailu a doplnit s tím inzerát.
6. DŮKLADNÁ OČISTA
Bod zcela samozřejmý. Ovšem neznamená to, že stačí s autem pouze projet myčkou, nafotit a je hotovo. Vyplatí se zaměřit i na detaily jako jsou prahy dveří, disky kol, bočnice pneumatik nebo různá zákoutí, kam se při normálním mytí kvůli technickému provedení karoserie myčka nedostane. Kde naopak při přemíře snahy ubrat je motorový prostor, jeho přílišná čistota může evokovat kupci možné krytí úniku oleje či jiných provozních kapalin. Pokud je karoserie vozu v dobré kondici, vyplatí se uvažovat i o jejím navoskování.
7. STANOVTE SI HODNOTU
Smlouvání o ceně – tato neoblíbená činnost patří k prodeji aut neodmyslitelně. Při stanovení ceny vozidla můžete jako pomocnou berličku použít ostatní inzeráty a vozidlem stejného typu a přibližně stejnými parametry. Výslednou cenu je pak možné mírně zvýšit, aby poté zůstal prostor pro její snižování při smlouvání. Důležité však je stanovit si limit, pod který nepůjdete, stejně tak jako začít smlouvat až po prohlídce vozu.
8. ANALÝZA STAVU VOZIDLA
Ideální volbou, pokud nejste automechanik, je zajet s vozidlem do servisu a nechat si udělat servisní prohlídku. Získáte tak ucelený přehled o stavu vašeho vozidla včetně případného výpisu závad, které můžete buďto odstranit nebo je na vozidle ponechat a přizpůsobit tomu cenu a především o této skutečnosti kupce informovat.
9. PSANÝ PROJEV
Samotný inzerát není taková věda, pokud dodržujete několik zásadních pravidel při jeho tvorbě. Nemusí a ani by to neměla být sáhodlouhá slohová práce. O vozidle informujeme v bodech, ve kterých čtenáře seznámíme s parametry vozidla, jeho výbavou, současným stavem, platnosti TK, případnými nedostatky a jinými detaily. Důležitou roli také hraje gramatika. I když budete prodávat vůz v bezvadném stavu, ale na internet jej vyvěsíte s hrubkami a překlepy, může se prodej značně protáhnout. Nezbytným doplňkem inzerátu je pak výše zmíněná fotodokumentace.
10. DŮVĚRYHODNOST
Při osobním setkání s kupujícím je vhodné působit přirozeně a důvěryhodně. Důležité je být uvolněný a nic o vozidle nezatajovat. Odpusťte si inzerát plný vykřičníků a tučných slov. Dále pak stanovte cenu „lidsky“ a ne podle marketingových příruček. V inzerátu vypadá 200.000,- Kč opravdu daleko lépe než !!! 199.999 !!!
Napsat komentář