V prvním díle našeho mini seriálu jsme se zabývali tím, jak správně umýt auto. Doufáme, že jste si to všichni vyzkoušeli a tím pádem můžeme postoupit zase dál. Naším dnešním dílem, jak již název napovídá, bude čištění laku.
V prvním díle našeho mini seriálu jsme se zabývali tím, jak správně umýt auto. Doufám, že jste si to všichni vyzkoušeli a tím pádem můžeme postoupit zase dál. Naším dnešním dílem, jak již název napovídá, bude čištění laku pomocí různých Tar removers, IronX a Clay hmoty a odstranění nečistot, které běžným mytím nemáme šanci odstranit.
Budeme spolu postupovat krok po kroku, ale jestli si nebude s něčím jistí, neváhejte mne kontaktovat v soukromé zprácvě na našem diskuzním fóru (nick x Michi x), nebo na společném setkání v mycím centru na jaře v Praze, či Brně.
Termíny srazů jarních detailing srazů
PRAHA – 30.3.2013 – celý den – mycí centrum Interspar Hostivař
BRNO – 2.5.2013 – dopoledne – místo bude upřesněno
O srazech přineseme separátní článek.
Auto umyjeme velmi detailně dle našeho prvního návodu a pečlivě (velmi) vysušíme. Je to důležité, neboť většina Tar removers je PH neutrální, voda např. IronX neutralizuje a tím jeho účinky snižuje.
Tar removers
Tyto přípravky nám odstraňují tér, polétavou rez a některé, jako například Dodo juice tar and glue remover, i zbytky lepidel po nálepkách.
V našem případě jsme použili jedničku ve své třídě IronX. IronX je čistič povrchu s višňovým aroma (to jen ve snu, popravdě pekelně páchne 🙂 ). Lze použít na čištění disků, skel a laku. Chemickou cestou váže železité zbytky. Je PH neutrální. Odstraňuje kontaminaci z povrchu a částečně i z pod povrchu laku. Je velmi účinný na zažraný prach z brzd, který obsahuje velké procentu železa. IronX otevírá zanešené póry povrchu a špína se snadněji vyplaví ven. Při kontaktu s železitou špínou roztok IronX začne na povrchu růžovět až fialovět. Po aplikaci je potřeba čištěný povrch důkladně umýt.
Dost záleží v jakém stavu lak opravdu je. Někdy je potřeba celou proceduru i několikrát opakovat! IronX naneseme rozprašovačem na karoserii a necháme cca 4min. působit. Následně auto pečlivě umyjeme wapem…(pozor vše bude fialové)
Na této fotkce krásně vidíte, jak IronX váže nečistoty a zvýrazní je fialovou barvou. Nejhorší místa jsme odhalili na kapotě, blatnících nebo u gum kolem zadního okna u Combi (z pod nich tekl fialový sajrajt ještě dvacet minut).
Lak máme zbavený některých nečistot. Co si dáme dál? Deli je sra*ka…teď je tu CLAY!!!
Co je to Clay?
Clay je speciální plastické hmota podobná obyčejné plastelíně. Vyrábí se v několika barvách, které ale ve směs nemají vliv na na funkčnost, záleží na výrobci. Tér, polétavá rez, dehet apod., ( v některých případech i zbytky po airbrush J) jsou věci, které ani ten nejlepší šampón nedokáže odstranit, proto je potřeba pro skvělou kondici laku použít právě Clay. Když umyjete auto a následně ho vysušíte (viz. První díl „Mytí a sušení) jak poznáte, že vaše auto potřebuje Clay? Jednoduše: pohlaďte si karoserii a ta by měla být naprosto hladká, bez jakýchkoli drobných, okem neviditelných, hrbolků. Za předníma kolama na spodním dílu dveří, můžete dokonce jasně vidět částečky nečistot, které v některých případech i jemně reznou, takže to vypadá, že rezne karoserie…není tomu tak, potřebujete CLAY!
Clay rozdělujeme to tří skupin: soft, medium a hard. My v našem leštícím seriálu budeme používat medium a soft (soft používáme na již clayovaném autě), neboť hard (nejtvrdší) varianta Claye je pro zkušené detailery a velmi, VELMI zanesené laky…což by neměl mít žádný z vás.
V našem případě použijeme Clay supernatural medium (jak jinak v mém případě 🙂 )od DODO juice. Medium proto, že auto nebylo nikdy detailně čištěno.
K tomuto Clayi (balení 3x80g) je potřeba použít i kvalitní lubrikiaci (ne žádný detailer), kterou Clay nutně potřebuje. My použijeme Dodo juice Born slipy. Slippy lubrikace je vyrobena speciálně pro clay čištění. Slippy povrch dokonale lubrikuje, aby se zabránilo poškrábání laku a povrch čistí a pomáhá dostat nečistoty do clay hmoty.
Po spláchnutí wapem od posledních zbytků IronX již auto nesušíme. Clay provádíme na mokrém autě a k tomu dostatečně lubrikujeme. Kdybychom nelubrikovali, tak si lak můžeme poškrábat, či nám na něm můžou vzniknout různé hologramy, skvrnky apod. Hmotu si rozmačkáme za pokojevé teploty do placky, která bude vyhovovat tvaru naší ruky.
Karoserii postříkáme z rozprašovače lubrikací, přiložíme clay a jemně přejíždíme po ploše. Občas si Clay prohněteme. U Clay poznáme okamžitě rozdíl ne vizuálně, ale dotykem. Proveďte Clay např. na spodním dílu předních dveří u spolujezdce a pak si tuto část pohlaďte. Pak přejděte na druhou stranu auta k řidičovým dveřím a pohlaďte si stejné neoclayované místo na spodní části dveří a jasně cítíte ten obrovský rozdíl! Jak jste dodnes mohli bez Clay žít?? (to byl můj pocit po prvním Clay) Po důkladném Clay omyjeme celé auto wapem, usušíme a je připravené na další procedury!
Na této fotce vidíte, co vše na laku máte. Všechny tečky na dveřích, kapotě apod., které způsobil provoz, tak dokážete clayem sundat. Včetně věcí, které byste nečekali – například smůla ze stromů nebo podobné hrůzy.
Malá ukázka před a po:
Stejně vám doporučujeme použít Clay i na okna. Na předním, například, pomáhá k plynulejšímu chodu a menšímu opotřebení stěračů.
První clayování vám „sežere“ 1ks claye (80g). Dálší kousek (v balení jsou celkem 3 kusy), vám pak vydrží i celý rok při pravidelném používání. Později, když je clay již zanešený, můžete ho používat například na disky, než se začne úplně trhat.
Ukázka vozu po předmytí, sušení, použití IronX a následném clayování – lesk téměř jako zrcadlo – vytaženo grafickým programem pro lepší vyniknutí :
Exkluzivně pro OctaviaClub.cz Michi von Praag & Vittorio
DISKUZE K DETAILINGU A KE SRAZŮM V PRAZE A BRNĚ >>>>> (nyní již 14 stránek příspěvků)
SPONZOREM SERIÁLU ČLÁNKU O DETAILINGU JE PARTNER OCTAVIACLUBU – WWW.DETAILINGSHOP.CZ , KTERÝ ČLENŮM CLUBU POSKYTUJE SLEVU 5%
DO POZNÁMKY K OBJEDNÁVCE UVEĎTE – „OCTAVIACLUB.CZ – VAŠE PŘEZDÍVKA V CLUBU“