Škoda Economy Run = „Na určené trati dokázat, že lze i v dnešním hustém silničním provozu dosahovat dobrou průměrnou cestovní rychlost, malou spotřebu paliva a šetrně se chovat k přírodě. Soutěž je určena jen pro vozy značky Škoda s motory benzínovými i naftovými.“
Není to tak dávno, co jsem sám sháněl informace o závodech, způsobu závodění, vhodných vozidlech a jejich úpravách v rámci pravidel pro výše uvedenou soutěž. Informací není moc, ale nalézt se dají. Většinou se však jedná o obecná doporučení, jak jezdit s nižší spotřebou. Vyšlo pár článků v motoristických časopisech, z nichž některé dokonce vyvrací staré zlozvyky a mýty včetně cílených dezinformací. Díky za ně.
Kde hledat informace o úsporné jízdě?
Dokonce se snad stále dá sehnat knížka od dlouholetého několikanásobného vítěze Škoda Economy Run pana Jana Horníčka „Jezdíme ekonomicky. Jak jezdit s nižší spotřebou paliva“, která se ale bohužel, tak jako ostatní výše uvedené zdroje informací, zaměřuje hlavně na benzínem poháněná vozidla.
Výborná doporučení a opět bohužel zaměřená převážně na benzinové motory jsou i na zdejším webu OctaviaClubu v sekci „Společná technická témata“ ve fóru „Efektivní, úsporná a bezpečná jízda“.
Nejlepší širokospektrální informace se dají načerpat od Marka Tomíška (opět několikanásobný vítěz a zároveň závodník, který se účastnil i severského seriálu Economy závodů pod FIA Nord ve Finsku „Suurajot EcoRun“) v jeho kurzech (přednáškách) zaměřených na Eco jízdu, které cíleně zaměřuje dle účastníků podle toho, s jakými vozidly a kde ve skutečnosti pravidelně jezdí.
Absolutním vrcholem je dle mého pouze absolvování „kondičních“ jízd s lektorem, který nejen vysvětlí, ale i prakticky ukáže, jak na to. Převést sebelepší teoretické požadavky do praxe není nic jednoduchého a je třeba vědět, kdy ten který aplikovat, aby to nebylo spíše kontraproduktivní.
Úsporně s dieselovým motorem
Na základě výše uvedeného jsem se tedy nabídl, že bych se mohl pokusit sepsat jakýsi seriál o závodění v Economy soutěžích s tím, že bych se na rozdíl od předchozích zdrojů zaměřil na auta poháněná naftou.
Původně jsem načrtl 3 témata, pod která by se dalo schovat ledacos:
- Výběr vhodného dieselu, jeho příprava, úpravy a nastavení pro Eco soutěž.
- Jak úspěšně absolvovat extrémní Eco soutěž s dieslem a využití poznatků v běžném provozu?
- Aplikace GreenLine na rotačku Octavia I.
Pak jsem situaci lehce přehodnotil a pokusím se to postupně víc zobecnit, uvidíme. Zkusil bych ale začít od píky, tedy vlastně vysvětlením samotných pojmů a rozborem dostupných pravidel jediné v ČR pořádané Economy soutěže pro širokou veřejnost (bohužel jen škodováckou a ještě ke všemu konstrukcí nádrže omezenou).
- Jinak oficiální informace k této soutěži lze zjistit na Economyrun.cz a na facebookových stránkách Economyrun.
Právě na facebooku v sekci: „Příspěvky návštěvníků“ se snažím spolu s Markem Tomíškem dostat tuto dlouholetou soutěž na soudobou úroveň po stránce vyšší spravedlnosti z hlediska porovnávání jednotlivých posádek napříč palivy a objemovými třídami. A nepopírám, že se inspirujeme dlouholetým severským seriálem. Ani jeden si neděláme patent na rozum a byli bychom rádi za široký plebiscit napříč účastníky i zájemci o tuto soutěž.
Podmínky soutěže
Economy ≠ Ecology! Tedy ne 100%
Economy = soutěž zaměřená na co nejnižší spotřebu paliva.
Z face pořadatelů: „Účelem akce je dokázat, že lze i v dnešním hustém silničním provozu dosahovat dobrou průměrnou cestovní rychlost, malou spotřebu paliva a šetrně se chovat k přírodě. Soutěž je určena jen pro vozy značky Škoda.“
Jedná se o absolvování určené trasy s co nejnižší spotřebou paliva na 100 km (čím méně spálím, tím ekologičtěji se chovám, zde to sedí na 100%). Je zde ale podmínka nejnižší dovolené průměrné rychlosti, která obecně tu absolutně nejnižší dosažitelnou spotřebu víceméně zvyšuje (dříve se ale jezdilo bez takového omezení a dosahované spotřeby byly vskutku ty nejnižší možné). Loni jsme se snažili, aby výše uvedená preambule pořadatelů byla i pravdivá, aby účastníci soutěže nebyli brzdou provozu a byli tedy v provozu takřka neviditelní. Snaha nevyšla naprázdno a došlo ke zvýšení požadované průměrné rychlosti dokonce lehce nad rychlost (čas pro ujetí trasy), kterou na stejnou trať vypočítá běžná navigace (vyzkoušeno v „mapy.cz“).
Bohužel vcelku neobjektivně se často pro stanovení celkového pořadí používá přepočet na vytvořený jediný skleníkový plyn CO2, což je nespravedlivé, jelikož už z důvodu spalovací rovnice jednotlivých paliv je zřejmé, že výsledky zemního plynu nelze ostatními fosilními palivy překonat. Právě proto navrhuji přejít na porovnání přes spotřebovanou energii a ještě v závislosti na hmotnosti jednotlivých vozidel.
Ecology = pouhý přepočet spotřeby paliva na vyrobené CO2, soutěž zaměřená na životní prostředí.
Běžné vozy pro silniční provoz
Z webu pořadatele: „K soutěži budou přijata pouze neupravená cestovní vozidla určená pro běžný silniční provoz, která svou výbavou a výstrojí odpovídají platným předpisům a vyhláškám (tj. včetně lékárničky, výstražného trojúhelníku, vlečného lana, zvedáku, rezervy, atd.).“ Tak přesně toto odrazuje mnohé zájemce o soutěž. Zbytečně! Je potřeba se na to podívat s rozumem a ten pořadatelům jaksi nechybí, naopak. Několikrát jsem s nimi na toto téma komunikoval, abych si tuto preambuli dokázal převést do současné praxe a když to shrnu, tak:
- vyplývá to z letitých a zažitých praktik, kdy se jezdilo víceméně těmi samými vozidly a ty se dále dělily na sériová a na ta speciálně upravovaná. Raději bych se nerozepisoval o tom, jaké úpravy se na nich prováděly, jelikož to s bezpečností provozu silně kontrastovalo (úprava ložisek kol, blokování brzd na jedné z náprav apod.) + samozřejmě zásahy do přípravy směsi, ale i samotné účinnosti motorů (jiné písty, úpravy hlavy ohledně komprese, leštění kanálů, jiné výfukové svody = víceméně jako u předělávání auta na výkon).
- v současné době se jedná o to, aby úpravy byly v rozsahu, který odpovídá provozu vozidla na veřejných komunikacích, tedy aby auto prošlo „emisema“ a „technickou“ a veškeré úpravy byly zapsány ve velkém technickém průkazu, pokud tam dle zákona a prováděcích předpisů zapsány být musí. Striktně tedy „čipování“ na vyšší výkon, jiná kola.
Úpravy v duchu spoilerů, přídavných světel (denních) nejsou v rozporu, pokud mají homologaci, což je u aut běžný jev a nikam se nepíší.
Úpravy motorů s příslušenstvím (viz nahoře „jako zastara“), spojek, převodovek, pérování, náprav aj. ani na technické nikoho nezajímají, pokud nezvyšují emise, či nepředstavují nebezpečí v provozu a opět jsou použity homologované díly. Stručně a jasně, klidně lze přijet a soutěže se zúčastnit s legálně upraveným vozem!
Výbava soutěžních vozů
Malá vsuvka k výbavě. Dříve se striktně kontrolovala i úplnost, protože někteří účastníci si za účelem snížení hmotnosti odmontovávali i vše, co nebylo pro jízdu důležité. V kategorii upravených vozidel to šlo, ale u sériových se kontrolovali i chybějící opěrky hlav na zadních sedadlech. Při obsazení vozidla dvěma osobami to jeho bezpečnost nikterak nesnižuje, při kontrole na silnici s tím na rozdíl od nezabezpečeného nákladu nebudete mít jediný problém. Z mého pohledu tj. nesmysl. Trošku jiné a přesto problematické to je s výše uvedenou povinnou výbavou. Ta musí odpovídat platné legislativě a už skoro nic neobsahuje.
Pořadatel si ale vymiňuje rezervní kolo (sadu pro bezdemontážní nouzovou opravu defektu), klíč na matice kol a zvedák. Ty už sice dle platných zákonných nařízení vozit taky nemusíte, pokud máte vhodné pojištění – provozovatel auta má zajištěnou asistenční službu, která provede výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky (nonstop, 24/7), ale… Pokud píchnete, tak jste holt v soutěži skončili, protože pořadatel vám náhradní kolo nepřiveze a ani neopraví. Tak nějak se předpokládá, že si veškeré závady, krom těch, kdy je třeba odpečetění a znovu zapečetění motorového prostoru (zde je nutná asistence servisního vozidla pořadatele) provedete sami, i když se o tom v propozicích nedočtete.
Takže za mě se z hlediska hmotnosti vyplatí pouhá výměna plnohodnotného dojezdového kola za to menší a lehčí neplnohodnotné, na kterém je ale omezena max. rychlost vozidla na 50, či 80 km/hod.
Vlečný lano je už archaismus a určitě byste ho uhádali. Na druhou stranu by vás pak pořadatelé z trati možná neodtáhli, když například častým startováním vydundáte baterku do nuly.
Spravedlnost v soutěži Economy Run
Úplnou ji doporučuji nehledat v žádném technickém sportu! Je potřeba vyjít z reality.
- Soutěž se koná za běžného provozu.
Kde za těchto podmínek chcete dosáhnout rovnocenných podmínek pro všechny soutěžící? To prostě nejde! I na uzavřeném okruhu se někteří (ne všichni) musí popasovat se zdržováním, když nemohou ihned předjet pomalejšího, tak to prostě je a může to stát i titul Mistra světa.Ono ani pořadatelům určitě nejde o pořadí a lakonicky to vyjádřil p. Horníček. Pokud to zajedu „pod 3“, tak jsem jel dobře a je už jen otázka štěstí, na jakém skončím místě. - Naprosto mimo mísu jsou požadavky, aby se závodilo se stejnými vozy, potažmo aby je poskytl pořadatel. Pro pořadatele je dle mého celá soutěž už tak dost velkou zátěží a snad ji vyváží určitá reklama a hlavně je to tradice. Klobouk dolů za to, jak dlouho a jak kvalitní soutěž dokáží nejen udržovat při životě! Navíc ani skutečné závodní Cupy, kde se účastní pouze jedna značka a typ, vozidla nejsou 100% spravedlivé. Každý účastník si i tam připravuje své auto se svým týmem a opět podle nějakých regulí, které, byť v omezené míře, nějaké úpravy dovolují.
- Další členění do tříd podle druhu pohonu, objemu motorů, hmotnosti aj.? To se prostě nedá zvládnout, ale s jistou dávkou nepřesnosti se to dá mezi sebou porovnat.
Jak srovnat a vyhodnotit výsledky?
Předpokládám, že jsem neobjevil Ameriku, ale napadl mě způsob, jak napříč palivy porovnat výsledky v soutěži mezi jednotlivými posádkami.
Dopředu upozorním, že pro „plovoucí hodnoty“ hustoty a výhřevnosti paliv dle jim přiřazených ČSN je to trošku problém, ale vše se dá zprůměrovat a navíc ani regule soutěže nijak dále neupravují, s jakou kvalitou paliva jednotlivé posádky do soutěže nastoupí. Mimo jiné i současný převod na spálením vytvořené CO2 je pouhým výpočtem jakýchsi středních hodnot, ale díky chemickým rovnicím prostě upřednostňuje GNG (případně LPG, pokud by vozy na tento pohon mohly soutěžit) a navíc tam místo toho ECONOMY cpe to ECOLOGY.
Hustota benzinu při 15 °C je normou ČSN EN 228 stanovena v rozmezí 720 až 775 kg/m³ (středová hodnota 0,75 kg/l), hustota motorové nafty při 15 °C je určena v intervalu 820 až 845 kg/m³ (středová hodnota 0,83 kg/l).
Přes hustotu se tedy lze dopracovat ke společné hodnotě všech 3 paliv ohledně hmotnosti, tj. převedení litrů na kg u benzínu a nafty.
Dále je potřeba sehnat hodnoty (opět se jedná o jakési „střední hodnoty“) o výhřevnosti v MJ/kg:
- benzín: 43,5 MJ/kg
- CNG (zemní plyn): 45 MJ/kg
- nafta: 42,5 MJ/kg
A pak už lze pro názornost vesele přepočítat letošní (2019) vítězné posádky z hlediska spotřebované energie:
- benzín do 1000 ccm: 3,01×0,75×43,5 = 98,2 MJ/kg
- benzín nad 1000 ccm: 3,91×0,75×43,5 = 127,6 MJ/kg
CNG
- Citigo: 2,24×45 = 100,8 MJ/kg
- Octavia: 2,5×45 = 112,5 MJ/kg
- nafta: 3,00×0,83×42,5 = 105,83 MJ/kg
Navíc, pokud by se opět zavedlo přesné vážení natankovaných vozidel bez posádky (jako u FIA Nord EcoRun), tak by se krásně mohlo srovnat, za kolik spotřebované energie každá z posádek soutěž absolvovala.
Takže, pokud se aplikuje FIA Nord vzorec a vše se přepočte i z hlediska vlivu hmotnosti jednotlivých soutěžních vozidel, tak to bude vypadat takto:
X = (Sx0,7) + (S/m) x 1000 x 0,3
kde:
- X = přepočtená spotřebovaná energie buď v l/100 km (porovnání vozidel v jednotlivých třídách), nebo v MJ/100 km (porovnání vozidel napříč třídami bez ohledu na použité palivo = celkové pořadí).
- S = spotřeba paliva v l/100 km, či MJ/100 km
- m = pohotovostní hmotnost vozidla (nejlépe získat vážením před startem 1. etapy)
Z výše uvedeného je zřejmé, že se kalkuluje s hmotností vozidla, ale jen v jejím cca 30% vlivu. 70% spotřeby zůstává nezměněno. Když jsem podle tohoto vzorce přepočítal letošní výsledky, tak se krásně vyrovnaly napříč všemi objemovými třídami a palivy, na které je závod Škoda Economy Run rozdělen.
Současné porovnání vozidel napříč třídami bez ohledu na použité palivo = celkové pořadí dle CO2 není adekvátní porovnání umění posádek, ale z chemického hlediska předem dané a neochvějné protěžování vozidel spalujících CNG.
I bez toho je všem jasné, že z hlediska ekologie je CNG současně nejlepší palivo, navíc díky daňové politice (pobídce) států velmi cenově výhodné. Teoreticky při převodu z MJ/kg na kW se takto dají porovnat i elektromobily, ale tady sami Finové upozorňují, že to už opravdu spravedlivě udělat nelze!
Myslím, že z hlediska preambulí soutěže jsem to rozebral až možná zbytečně podrobně včetně implementace návrhů na zlepšení. Příště bychom se tedy mohli vrhnout na jízdu nebo na úpravy.
Nebo na cokoli jiného. Sami si nadhoďte, o čem bych měl něco napsat, případně že bych se na to měl radši, víte co ….?
Autorem článku je Lokotka
Napsat komentář