Nedávný autosalon v Ženevě potvrdil, že elektrický pohon vozidel je hudbou budoucnosti. Je elektromobil opravdu novinkou posledních let?
V poslední době je elektromobilita ve spojení s automobilovým průmyslem skloňována stále častěji a například na nedávném autosalonu v Ženevě byste těžko hledali automobilku, která by ve svém stánku neprezentovala model s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Možná i proto vás překvapí, že elektřina ve spojení s automobily není fenoménem poslední doby.
Prvním elektromobilem, respektive jakýmsi kočárem bez koňského pohonu byl model z roku 1835, tedy dlouho předtím, než světlo světa spatřilo první vozidlo se spalovacím motorem. A byl to dokonce elektromobil, který jako první dosáhl v té době magické hodnoty sta kilometrů v hodině.
Nicméně již od počátku bylo jasné, že elektrický pohon nemůže spalovacím agregátům konkurovat a to i přesto, že byl vybaven tehdejší nejmodernější technologií. Těžké olověné články baterií, které byly naplněny silně leptavou kyselinou sírovou, byly jednak nebezpečné a zároveň nákladné na výrobu. Ani dojezd takových vozů nebylo možné se spalovacími motory srovnávat. Doba však velmi pokročila a již lze vyrábět bateriové články, které jsou lehké, bezpečné a plně nabité jsou za daleko kratším čas.
Že je elektřina jednou z možných cest, můžeme sledovat při každodenním životě v našem okolí. V budovách se pohybujeme pomocí výtahů nebo eskalátorů. V městské hromadné dopravě nás vozí trolejbusy, autobusy nebo vlaky s elektrickým pohonem. A dříve takřka nevídaná elektrokola, elektrokoloběžky nebo segwaye jsou dnes pro mnoho lidí všedním dopravním prostředkem.
Elektromobily však stále budí vášně a jistě ještě dlouhou dobu budou. Na první pohled ho od modelu se spalovací jednotkou zřejmě nepoznáte, i když vzhledem k futuristickému designovému pojetí to bude čím dál jednodušší. Pro jednu stranu klad a pro druhou nepřijatelná nevýhoda bude zvukový projev vozu – elektromobily se totiž vyznačují až neuvěřitelným tichým chodem. Další výhodou je snazší řízení díky jednostupňové převodovce a okamžitý záběr motoru, jelikož elektrický pohon poskytuje řidiči plný výkon v celém spektru otáček. V neposlední řadě jsou elektromobily prostornější v části pro posádku a určitě zde nehrozí riziko ušpinění při práci s motorovým olejem.
Co se týče modelů v rámci Škoda Auto, můžeme se v letošním roce těšit na plug-in hybridní pohon pro vlajkovou loď automobilky – Superb. V tomto roce se taktéž dočkáme prvního ryzího elektromobilu, kterým bude městské Citigo. V roce 2020 je pak očekáván příchod modelu Vision E, který bude sériově vyráběným elektrickým SUV s dojezdem až 500 kilometrů. Do roku 2025 by pak Škoda měla disponovat ve svém portfoliu deseti čistě elektrifikovanými modely.
Zdroj: Škoda Storyboard
Napsat komentář