Ve své třídě si finský jezdec s vozem Octavia Touring Sport podmaňoval prestižní rallye jako Monte Carlo nebo Rallye tisíce jezer.
Esko Keinänen byl finský automobilový jezdec, který se narodil v roce 1935. S profesionálním závoděním začal ve velmi mladém věku a první výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. V letech 1958-1959 jezdil pod vlajkou týmu Peugeot s jejich modelem Peugeot 403. Obě sezony strávil za volantem společně s navigátorem Kaiem Nuortilou. A spolupráce to byla velmi plodná – k několika umístněním v elitní desítce v rámci finské rallye přidala dvojice triumf na rallye Hankiralli v roce 1959 a získali národní titul.
Následně se Keinänen rozhodl ukončit spolupráci s Peugeotem a našel nového partnera, pro některé velmi překvapivě, za Železnou oponou. Finský jezdec se rozhodl vyměnit západní Peugeot za tým Škoda, který již v té době nabíral na popularitě, což umocnilo i představení nového závodního speciálu.
Jednalo se o Škoda Touring Sport, který byl představen právě v roce 1960 jakožto sportovní verze modelu Octavia, který nahradil do té doby prodávaný model Škoda 440, chcete-li Spartak. Touring Sport byl oproti svému sériově vyráběnému kolegovi samozřejmě směřován k co nejvyššímu výkonu. Dosaženo toho bylo pomocí motoru s objemem 1089 cm3, který byl vybaven dvěma karburátory. Došlo také ke zvýšení kompresního poměru. Ve výsledku motor disponoval výkonem 50 koní respektive 36,8 kW.
Ve své skupině do 1300 cm3 si vůz brzy získal respekt. Byť zmiňované výkonové parametry nejsou nijak závratné, nesmíme opomenout váhu vozu jen lehce přes 900 kilogramů a nezávislým zavěšením kol vpředu i vzadu.
Společně s vozem došlo i ke změně na pozici spolujezdce, to od nové sezony zastával Rainer Eklund. A hned od začátku se toto spojení ukázalo jako velmi nadějné. Zkraje sezony si na své oblíbené Hankiralli vyjel Keinänen třetí příčku v rallye. Následovalo období, kdy mladý Fin nechyběl téměř na žádných stupních vítězů. Pouze jednou, když byl nucen vyměnit vůz za Alfu Romeo Giuliettu, závod nedokončil.
Předchozí úspěchy ale byly zastíněny hned následující sezonou. Ta startovala slavnou Rallye Monte Carlo, která se v té době těšila největší prestiži. Celkově si Keinänen dojel pro šesté místo a ve své třídě dokonce dominoval. Šestá příčka možná nezní bůhví jak skvostně, ale nezapomínejme, že ve třídě do 1300 cm3 startoval Fin s vozidlem o objemu 1089 cm3. Měl proti sobě tudíž řadu výkonnějších strojů a přesto většinu z nich porazil.
Že to nebyla náhoda dokázala posádka Touring Sportu na finské Rallye tisíce jezer. Celkově zde dokončili rallye jako třetí v pořadí. Před nimi dojel Toivonen s vozem Citroën ID 19 a Aaltonen s Mercedesem 220 SE. Znovu nutno podoktnout, že oba vozy, jak francouzský, tak německý, měly oproti Touring Sportu výrazný výkonový náskok.
V roce 1962 se posádka opět vrátila do Monte Carla. Tentokrát zde obsadila celkovou 21. příčku. I tak to byl ale úspěch, jelikož všechny své největší soupeře s vozy značky Alfa Romeo Keinänen porazil a ve své třídě opět nenašel přemožitele.
Největší úspěch však měl teprve přijít. Ve dnech od 17. do 19. srpna roku 1962 se jel další ročník finské Rallye tisíce jezer. Na této zastávce sice opět dominoval Toivonen za volantem Citroënu DS 19, ovšem on byl také jediným, kdo dokázal Keinänena porazit, všichni ostatní jezdci se museli před malou, ale mrštnou škodovkou sklonit.
Úspěchy sbírala Octavia Touring Sport i nadále. Hned v příštím roce znovu dominovala ve své třídě v Monte Carlu. Tímto třetím triumfem v řadě definitivně zlomila do té doby trvající dominanci značky Alfa Romeo. Sám Keinänen přesedlal v roce 1963 do vozu Ford Cortina GT, nicméně nikdy už se s tímto vozem neumístil na stupních vítězů. Finský jezdec nakonec v roce 1965 ukončil závodní kariéru a deset let na to v roce 1975 v pouhých 39 letech zemřel vinou infarktu.
Zdroj: www.skoda-motorsport.com
Napsat komentář