Moderní multimediální systémy ŠKODA lze ovládat hned několika způsoby, nejpoužívanějším je dotyk, poté tlačítka a nakonec hlas. Zapomínat bychom ale neměli na volant, jelikož se z něj v průběhu let stalo ovládací centrum nejrůznějších funkcí vozidla včetně ovládání právě infotainmentu.
Po relativně dlouhé době se dnes společně podíváme na infotainmenty a to konkrétně na způsob jejich ovládání. Moderní multimediální systémy ŠKODA lze ovládat hned několika způsoby, nejpoužívanějším je dotyk, poté tlačítka a nakonec hlas. Zapomínat bychom ale neměli na volant, jelikož se z něj v průběhu let stalo ovládací centrum nejrůznějších funkcí vozidla včetně ovládání právě infotainmentu. Prohlédněte si změny na exponátech ŠKODA MUZEA v Mladé Boleslavi.
Laurin & Klement – VOITURETTE A (1905)
Co by to byl za vývoj, kdybychom nezačali hned od čísla 1, tedy prvního vyrobeného vozu samotných zakladatelů značky ŠKODA, pánů Laurina a Klementa. volant měl. Volant modelu VOITURETTE A sloužil pochopitelně k ovládání směru ale také plynu. Na podlaze byly pouhé dva pedály, spojka a brzda.
Laurin & Klement – ŠKODA 110 (1925)
Další inovaci přinesl model ŠKODA 110, kterému páčka na volantu sice zůstala, navíc však dostal i třetí pedál, plynový. Páčku plynu na volantu lze tak s velmi přivřenýma očima nazvat „tempomatem“, neboť sloužil k ruční regulaci výkonu pro případ, kdy jsme neměli cit v pedálu. Tato situace byla velmi častá, protože odpružení vozidla a kvalita silnic nebyla nijak valná.
ŠKODA 860 (1932)
První luxusní vozidlo ŠKODA se vyrábělo od 30. letech minulého století a volant se již zcela oprostil od přítomností „ručního“ plynu. Místo něj se objevují prvky známé již dnes, tedy páčky na přepínání světel a blikačů, což ulehčilo ovládání těchto funkcí.
ŠKODA SUPERB 4000 (1940)
První Superb se již páček na ovládání stěračů a světel na volantu nedočkal, zcela z něj zmizely a přesunuly se na přístrojovou desku. Jednalo se o jednoduchý volant určený pouze k ovládání směru.
ŠKODA 1201 „Sedan“ (1952)
Konstruktéři ovšem dlouho volant ponechali bez funkcí. Další inovací bylo přidání varovné houkačky přímo do středu věnce. S rostoucí hustotou dopravy se jednalo o nezbytný prvek.
ŠKODA 450 (1959)
Po další léta se klakson různě pozměňoval a pohyboval po volantu. U model 450 se umístila do jakéhosi půlkruhu, kterým se zvukové varování ostatním spouštělo snadněji, než v případě mačkání tlačítka ve středu nebo páčky na okraji.
ŠKODA 1000 MB (1966)
Populární „embéčko“ přineslo pomalu „standardní“ sestavu ovládacích prvků na a kolem volantu. Po mnoha letech se totiž vrátily páčky pod volantem. Vpravo světla a světelná houkačka, vlevo směrová světla. Klakson se aktivoval jednou z páček, kterou bylo nutné stisknout směrem k volantu.
ŠKODA 120 L (1984)
„Stodvacítka“ se zapsala do historie spíše materiálem, ze kterého byl volant vyroben. Místo dřeva nebo tvrdého plastu přišla s měkčeným pěnovo-polyuretanovým volantem, který se příjemně držel. Sestava páček se pozměnila jen drobně, vlevo světla, blinkry a houkačka, vpravo ovládání stěračů a ostřikovačů.
ŠKODA FAVORIT (1989)
Tento model byl jedním z velkých, doslova revolučních mezníků značky ŠKODA a změnil téměř vše v konstrukci vozidel automobilky. Paradoxně volant zůstal téměř bez inovace, pouze tvar byl elegantnější. Prvně se však objevil příplatek za kožený volant.
ŠKODA FELICIA (1996)
Kromě hezkého tvaru a koženého materiálu jste mohli mít volant s důležitým bezpečnostním prvkem. Za příplatek mohl být řidič při případně kolizi chráněn vzduchovým vakem, airbagem. Ovládání prošlo změnou a na volant use objevují tlačítka pro zvukovou houkačku na obou ramenech.
ŠKODA OCTAVIA I. generace (1996)
První generace populárního modelu OCTAVIA dostala volant daleko elegantnějšího vzhledu, nový design páček a standardně airbag. Dvojice tlačítek pro klakson zmizela, místo něj se objevuje první multifunkce, tedy tlačítka pro ovládání palubního počítače nebo rádia.
ŠKODA OCTAVIA III. generace RS (2017)
Dnešní volanty jsou již multifunkčním ovládacím centrem, kterým lze ovládat jak infotainment, adaptivní tempomat nebo digitální kapličku přístrojů. Ovládaní je intuitivní a snaží se co nejméně rozptylovat řidiče během řízení. U sportovně lezeného modelu RS je volant opatřen perforovanou kůží, spodní hrana je zploštěná a v případě automatické převodovky DSG jsou pod volantem k dispozici pádla pro manuální řazení.
Napsat komentář