Zapojení Autorádia Octavia. Jak na zapojení 2din auto rádia u Octavia 1 a Octavia 2? Schéma zapojení ISO konektoru.
Odlišnosti zapojení ISO konektoru v originálních přípravách na autorádia ve Octávii.
- 1) Přehozené pozice pinů č.4-obvykle trvalé napájení a č.7-obvykle napájení spínané otočením klíče v zapalování. Tato záměna ovšem podle zkušeností u současných kvalitních přístrojů nepůsobí obtíže – Blaupunkty to zvládají, ale Japonci na tom budou hůř.
- 2) Pin č.3 je obvykle nevyužitý, ale u některých přístrojů je na něj vyvedeno napětí spínané přístrojem pro elektrické výsuvné antény. Ve Škodovkách je tento pin vyveden na diagnostickou sběrnici CAN, kde může poškodit případně připojený diagnostický přístroj!
- 3) Pin č.5 je ovšem lahůdkou nad jiné vybranou. Zatímco drtivá většina přístrojů má na tento pin vyvedeno přístrojem spínané napětí pro elektricky výsuvnou anténu (někdy se toto napětí používá také pro booster), škodovka na tento pin přivádí druhé trvalé napájení, což po přímém připojení přístroje může mít za následek zničení právě tohoto spínacího obvodu.
- 4) Problém je také s tzv. aktivní anténou, jinak řečeno anténou s předzesilovačem napájeným přímo ze signálního kabelu – tedy koaxiálu. Škodovácké rádia jsou vybavené tzv. výhybkou, takže odpadá separovaný vodič pro napájení předzesilovače. Tuto výhybku však většina rádií nemá a proto je třeba ji zapojit mezi rádio a originální svod od antény. Napájecí vývod této výhybky se pak připojí nejlépe na vývod autorádia – pin č.5, aby po zapnutí přístroje byl napájen i předzesilovač. Touto výhybkou lze také vyřešit častý problém, že totiž hodně autorádií používá tzv. 150W nebo-li DIN anténní zdířku, zatímco svod antény je vybavený tzv. 50W nebo-li ISO anténním konektorem. Proto se výhybka vyrábí ve dvou provedeních, a to ISO-ISO, nebo ISO-DIN. Výhybka se pak prodává pod označením „Separátor napájení“, nebo u Škodovky jako „Adaptér pro fantómové napájení antény“ .
„Auto elektrikáři“ situaci občas řeší tak, že na konektoru v autě ustřihnou přívody na pin 5 a 3, prohodí pozice pinů 4 a 7 a zapojí mezi svod antény a zdířku přístroje výhybku/separátor napájení, jehož napájecí vodič zapojí do uvolněné pozice č.5, tak aby se do antény dostávalo napětí až po zapnutí rádia.
Toto řešení není nejlepší je lepší vyrobil redukci ze dvou ISO konektorů a separátoru napájení, tak aby se nezasahovalo do originálního konektoru ze Škodovky a mohly jste tak kdykoliv nasadit originální rádio Škoda, navíc takové zásahy zavánějí požárem. Údajně má tuto komplexní redukci dodávat fa Blaupunkt, ale právě kvůli kutilskému přístupu techniků značkových servisů je obtížné ji získat.
Odstrašující příklad zapojení
Číslování vývodů ISO konektorů (na přístroji) |
ISO konektor napájení | ISO konektor repro |
Napájecí konektor ISO
- Zem připojuje se přímo na kostru vozu.
- Trvalé napájecí napětí 12V pro napájení pamětí. Při jeho odpojení dojde ke smazání předvolených stanic.
- Napájecí napětí 12V přes spínací skříňku.
- Napětí 12V, které signalizuje zapnuté osvětlení automobilu.
- Napětí 12V pro ovládání předzesilovače a autoantény.
- Signál MUTE pro vyřazení autorádia pro sadu Hands Free.
- Signál Smart Volume pro řízení hlasitosti
Napájecí konektor | ||
Číslo vývodu | Použití | Barva vodiče |
1* | Smart volume – ztlumení rádia (umožňuje regulaci hlasitosti dle rychlosti jízdy* ) | |
2* | Mute – vypnutí rádia při telefonním hovoru | |
3* | Nezapojeno | |
4* | Trvalé napětí 12V (u některých modelů může být zaměněno s vývodem 7) | oranžová |
5 | Napájení pro auto anténu a předzesilovač | modrá |
6 | 12V při zapnutém osvětlení umožňuje podsvítit panel autorádia při zapnutí podsvětlení palubní desky* ) | žlutá |
7* | Napájení 12V přes spínací skříňku (u některých modelů může být zaměněno s vývodem 4) | červená |
8 | Zem (GND) | černá nebo hnědá |
Repro konektor ISO připojuje:
- pravý přední reproduktor
- levý přední reproduktor
- pravý zadní reproduktor
- levý zadní reproduktor
Tabulka vývodů
Repro konektor | ||
Číslo vývodu | Použití | Barva vodiče |
1 | pravý zadní + | modrá |
2 | pravý zadní – | modročerná |
3 | pravý přední + | šedá |
4 | pravý přední – | šedočerná |
5 | levý přední + | zelená |
6 | levý přední – | zelenočerná |
7 | levý zadní + | bílá |
8 | levý zadní – | bíločerná |