Automobilky byly nuceny reagovat na vývoj smartphonů a riziko s nimi spjaté. Proto vytvořily technologii Handsfree, tedy „volné ruce“ a řidičům nabídli bezpečné telefonování během řízení. Pojďme se na postupný vývoj v rámci automobilky ŠKODA podívat.
Pamatujete si dobu, kdy nebyly mobilní telefony? Pro dnešní mladou generaci je to něco nepředstavitelného, nicméně skutečnost je taková, že vážně nebyly a lidé dokázali žít bez omezení. S nezastavitelným vývojem bylo jen otázkou času, než se mobilní telefony objeví a skutečně se tomu tak stalo. Automobilky byly nuceny na tuto situaci zareagovat a nabídli systémy, které umožňovaly telefonovat, přitom se plně věnovat řízení. Pojďme se na postupný vývoj v rámci automobilky ŠKODA podívat.
HANDSFREE (2000)
Jedna ruka na volant, druhá na telefonu a třetí? …Tu vlastně nemáme! Telefonování během řízení není bezpečné a nikdy také nebylo. Díky dopravním nehodám se začalo přemýšlet, jak bezpečně telefonovat. Světlo světa spatřila technologie handsfree, kdy jsme svůj telefon umístili do držáku na palubní desce a kabelem propojili s autorádiem. Průkopníkem u ŠKODY byl facelift modelu OCTAVIA 1. generace.
BLUETOOTH HANDSFREE (2004)
Prémiové automobilky postupem času odstranili kabel a handsfree bylo free jako nikdy, protože jsme nemuseli používat kabel. Místo toho se párování provádělo pomocí bezdrátového rozhraní bluetooth, který se stal otevřeným standardem pro bezdrátovou komunikaci. Tato technologie se používá do dnes, poprvé však byla k dispozici u OCTAVIE 2. generace.
PŘEHRÁVÁNÍ HUDBY PŘES BLUETOOTH (2008)
S mobilních telefonů se staly chytré telefony, měly větší paměť, tudíž jsme je začali používat jako hudební přehrávače. Proto se využilo opět rozhraní bluetooth a přidala se možnost přehrávání skladeb z mobilu přímo do audiosystému v automobilu. Prvním vozem ŠKODA, který tuto funkci nabídl, byl SUPERB II. generace.
Podpora USB (2012)
ŠKODA ze začátku experimentovala s atypickým konektorem Mitsumi, pomocí něhož jste mohli připojit smartphone nebo iPod. Naštěstí z toho rychle upustila a poprvé se v modelu RAPID objevil USB konektor, pomocí kterého je možné připojit audio nebo video přímo do infotainmentu.
Rozhraní SMARTGATE a MIRRORLINK (2012)
Dále vývoj směřoval k dokonalé konektivitě v podobě komplexního rozhraní SmartGate a MirrorLink, tedy zrcadlení. Ten mohli používat uživatelé smartphonu s OS Androidu. Prakticky jste si mohli „nazrcadlit“ plochu vašeho telefonu a zároveň vám rozhraní umožňovalo ovládání telefonu přes displej infotainmentu. Nejpoužívanější aplikací byla samozřejmě navigace nebo přehrávač hudby. SmartGate byl užitečný zejména v tom, že jste si mohli stáhnout do chytrého telefonu například jízdní data a ty používat v aplikacích a sledovat spotřebu. S takovou výbavou vyjela až FABIA III. generace. Dostupným aplikacím pro rozhraní SmartGate jsme se věnovali v minulém článku zde.
SMARTLINK+ (APPLE CARPLAY, ANDROIDAUTO) (2015)
Tento rok byl přelomový zejména díky novému designu, motorům ale také konektivitou sdruženou pod položku v menu SmartLink+. Ten nabízí vedle MirrorLinku a SmartGate také podporu technologií Apple CarPlay a Google AndroidAuto.
ŠKODA CONNECT (2016)
ŠKODA nezaspala dobu a vyšla s důmyslnou konektivitou nazvanou ŠKODA Connect. Majitelé tak získali vzdálený přístup do vozidla pomocí a mohli jej ovládat pomocí smartphonu, později i chytrých hodinek. Na dálku máte přehled o:
- stavu paliva v nádrži,
- jízdních datech z poslední cesty,
- odemčení/zamčení,
- poloze při parkování.
Dále je možné na dálku naplánovat cestu a cíl cesty, který zašlete přímo do navigačního systému vozidla. Funkce Manažer času ŠKODA Connect kontroluje váš kalendář a na základě aktuální dopravní situace vás upozorní na čas, kdy potřebujete odjet, abyste dorazili včas na další schůzku.
ALEXA (2018)
Nejnovějším pomocníkem je aplikace ŠKODA Connect Alexa Skill. Jedná se o pohodlný způsob komunikace s vašim vozem, pomocí reproduktoru Amazon Echo nebo na dálku odkudkoliv díky aplikaci Alexa v chytrém telefonu. Aplikace nyní informuje o Aktuálně je počtu ujetých kilometrů, obsahu paliva v nádrži, informaci o tom, zda jsou okna a dveře zavřené, zda je vozidlo zamčeno nebo kde se nachází. Dále „asistentka“ Alexa hlásí spotřebu, rychlost nebo ujetou vzdálenost.
Zdroj: ŠKODA Storyboard
Napsat komentář