Infotainmenty se staly součástí všech moderních vozidel. V tomto článku se budu věnovat vývoji těchto multimediálních a zábavních systémů ve vozidlech značky ŠKODA, je na co se těšit!
Infotainmenty se staly součástí všech moderních vozidel. Při pohledu do ceníků jen zřídka kdy objevíte klasické autorádio s malým displejem, na kterém je sotva zobrazen název FM stanice. V tomto článku se budu věnovat vývoji těchto multimediálních a zábavních systémů ve vozidlech značky ŠKODA, je na co se těšit!
Vývoj autorádií
Přemýšleli jste někdy, kdy nastal ten okamžik, který umožnil poslouchat muziku během řízení? Počátek autorádií se datuje kolem roku 1930, kdy společnost Blaupunkt světu představila elektronkové rádio AS5 – AS. Jednalo se o „drobečka“, jehož hmotnost dosahovala nezanedbatelných 15 kg, cena byla horentní a připojit k němu šel gramofon, což se určitě hodilo.
Dost bylo žertů, autorádio integrované do palubní desky, jak jej známe dnes, se objevilo o mnoho let později, přesněji v roce 1951. Toto zařízení pocházelo z dílen společnosti Becker a během dvou let se dočkalo inovace v podobě automatického vyhledávání stanic. Další mezník ve vývoji bylo představení tranzistorového rádia Philips v roce 1961 s pozdější implementací kazetového přehrávače. Během roku 1979 se o pozornost zasloužila opět společnost Blaupunkt, která vybavila autorádio digitálním displejem. Posledním zásadním počinem byla implementace CD přehrávače do rádií značky Philips kolem někdy roku 1985.
ŠKODA Favorit (Rok 1992)
Tento model byl revoluční ve více směrech, pokud se budeme věnovat autorádiu, jednalo se o první model, kde bylo dodáváno autorádio. Cesta k němu byla složitější, protože nejprve nebylo součástí žádného výbavového stupně. Majitel si mohl zvolit, zda si autorádio nechá namontovat po zakoupení nebo si počkal na speciální akční model (Komfort, Marathon, Sport Line). Výkvět techniky nesl název Blaupunkt, zasouval se do přístrojové desky a měl zelené podsvětlení. S oblibou u zlodějů byl dovybaven o kódovací zámek a odnímatelný panel.
ŠKODA Fabia (Rok 1999)
S příchodem modelu Fabia zaznamenala autorádia ŠKODA revoluci, proč? Zákazník měl nově možnost vybírat z několika typů autorádií, lišící se různými parametry. Rozdíly byly například v displeji, funkcích, rozvržení tlačítek nebo přídavnému měniči na 6 CD a byl umístěn v zavazadlovém prostoru.
ŠKODA Superb (Rok 2001 a 2008)
Vlajková loď značky přinesla elegantní design ale také nové komfortní prvky. V nejvyšším výbavovém stupni byl za příplatek k dispozici navigační systém s barevným displejem. Tento krok znamenal pro Superb vstup mezi výjimečné vozy.
Druhá generace modelu Superb přišla se systémem, který již lze plnohodnotně nazvat jako infotainment. Vrcholný Columbus disponoval barevným dotykovým displejem, navigačním systémem a HDD s kapacitou 30 GB. Jako poprvé si mohl zákazník připlatit za Sound system s větším počtem reproduktorů.
ŠKODA Octavia (Rok 2013)
V pořadí již třetí generace oblíbeného modelu Octavia přišla s dalšími vylepšeními infotainmentu COLUMBUS. Ten se dočkal integrace senzoru přiblížení a funkcí „multidotykového“ ovládáním, které umožnilo intuitivně měnit měřítko mapy pomocí gesta dvěma prsty. Audiosystém pocházel z dílny CANTON a kromě přidání ekvalizéru a subwooferu došlo také k výraznému odhlučněním kabiny, což vedlo k lepšímu posluchačskému zážitku na palubě.
ŠKODA Fabia (Rok 2014)
Fabia třetí generace posunula infotainment zase o kus dál, kromě připojení mobilního telefonu prostřednictvím rozhraní Bluetooth přinesla také balíček konektivity nazvaný jako SmartLink. Díky tomu jste mohli jednoduše připojit svůj smartphone s operačním systémem Android a využít tak funkci Mirrorlink k zrcadlení a ovládání podporovaných aplikací na displeji infotainmentu BOLERO. Za příplatek se také poprvé objevilo rozhraní SmartGate, které umožnilo využívat data z vozidla ve vybraných aplikacích smartphonu.
ŠKODA Superb (Rok 2015)
Jedno z nejkrásnějších aut značky ŠKODA, tedy Superb třetí generace přinesl nabídku čtyř infotainmentů na bázi MIB (Modularer Infotainment-Baukasten) koncernu VW. Vrcholný infotainment zůstal nadále pojmenovaný Columbus. Disponuje však větší uhlopříčkou dotykového displeje, vyšším rozlišením, větší kapacitou HDD a také integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením LTE a palubním bezdrátovým hotspotem. Na poli konektivity přibyly funkce pro připojení smartphonu (Apple CarPlay, Android Auto).
ŠKODA Kodiaq (Rok 2018)
S příchodem velkého SUV Kodiaq se infotainment a konektivita posunula o pořádný kus dál, protože automobilka ŠKODA vytvořila tzv. telematické služby, tzv. ŠKODA Connect. Ten je rozdělen na Infotainment Online, který poskytuje podklady pro navigační systém a Care Connect, který obstarává funkci nouzového autonomního systému eCall. Dale je k dispozici vzdálený přístup do vozidla, prostřednictvím mobilní aplikace ŠKODA Connect, která je dostupná pro smartphony s operačním systémem iOS (Apple) i Android (Google). S aplikací získáte přehled o jízdních datech, poloze nebo vytápění z pohodlí vašeho domova. Nově je k dispozici i aplikace pro chytré hodiny Apple Watch nebo digitální přístrojový štít.
Zdroj: ŠKODA Storyboard
Napsat komentář