Víme, které motory se objeví pod kapotou nové generace Škody Octavia, jaké bude mít převodovky a také jak bude vypadat.
Zhruba na přelomu roku 2012 a 2013 se představí nová, v moderní historii třetí generace rodinného modelu Škoda Octavia. Po boku letošní novinky Rapid zamíří nový model výš – bude větší a dostane nejmodernější techniku koncernu VW.
Základní podmínka je daná: nová modulární platforma poskytuje v motorovém prostoru místo jen pro agregáty, které jsou skloněny směrem vzad. Toto opatření v sobě spojuje hned několik předností: kratší přední převis umožňuje při stejných vnějších rozměrech posunout přední nápravu více dopředu a tím zvětšit prostor pro posádku. Zároveň se zlepší rozložení hmotnosti. V neposlední řadě motory s výfukovými svody na zadní straně mají vhodnější umístění katalyzátoru a filtru pevných částic, tedy i vyšší spolehlivost těchto dílů.
Novým modulárním motorům je společných několik věcí. Turbodmychadlo se už v koncernu VW stalo standardem, nyní k tomu přibudou vodou chlazené výfukové svody, které jsou přímo součástí hlavy motoru. Nižší teplota spalin přináší menší podíl škodlivých emisí a také znamená menší zátěž pro turbodmychadlo.
Nová generace zážehových motorů se vyznačuje rozvodem ventilů DOHC, který je místo problematického řetězu poháněn řemenem, dále variabilním časováním ventilů a lehkou hliníkovou konstrukcí.
Octavia III nedostane tříválce ze Citigo, všechny ostatní aktuálně plánované motory EA211 se ale pod její kapotu dostanou.
1,2 TSI z nabídky zmizí. Současné osmiventilové čtyřválce do modulární platformy namontovat nelze a nová Octavia bude na relativně slabé motory příliš velké auto. Značka 1,2 TSI proto zůstane doménou nového Rapidu. Později by ale mohla nabídku motorů zezdola přece jen obohatit zcela nová generace 1,2 TSI/77 kW, u které zmizí choulostivý rozvodový řetěz a hlava motoru dostane čtyři ventily na válec, což umožní použít variabilní časování.
1,4 TSI je opět nový motor se známými parametry – v nové konstrukci vzroste díky delšímu zdvihu a menšímu vrtání objem na 1395 cm3, ale výkon 90 kW i točivý moment 200 Nm zůstávají. Toto bude při uvedení na trhu nejslabší benzinový motor, který Octavia dostane.
Koncern má v záloze i silnější 1,4 TSI se 118 kW. S ním se ale počítá pro menší a lehčí auta – třeba verze Golfu a Leonu s mírnými sportovními ambicemi.
1,4 TSI ACT s vypínáním válců a výkonem 103 kW je cestou ke snížení homologačních emisí i reálné spotřeby. Do Octavie se dostane také hned od počátku, ještě dříve se začne prodávat ve Volkswagenu Polo BlueGT a Audi A1 Sportback 1,4 TFSI.
Počkat si naopak budeme muset na 1,4 TSI/110 kW v kombinaci s 20kW elektromotorem. To je spíš záležitostí vzdálenější budoucnosti, první hybridy vyjedou nejdříve pod značkou Volkswagenu nebo Audi. Nasazení do Octavie ale technicky nic nebrání, stejně jako v případě připravovaného 1,4 TCNG/81 kW spalujícího zemní plyn.
Řada EA888, která má svůj původ u Audi, je jediný z existujících motorů, který je možné zabudovat do platformy MQB. Škoda použije třetí generaci přeplňované osmnáctistovky.
1,8 TSI nové generace už jezdí v Audi A4 a A5. Výkon 132 kW je rovný první generaci Octavie RS, u Octavie III ale bude aktuální motor součástí standardní nabídky. Točivý moment bude vrcholit opět hodnotou 250 Nm, kvůli možnosti použít sedmistupňové DSG. Tento limit se týká i Audi A3, zatímco v podélném uložení v modelech A4/A5 stejný motor dosahuje 320 Nm.
2,0 TSI by teoreticky mohla Octavia dostat také, zůstane ji ale zapovězen. U Škody bude mít privilegium používat benzinový dvoulitr jen Superb (dnes má však starší generaci dvoulitru EA113).
V koncernu VW dostanou motor 2,0 TSI v nových generacích jen rychlé modely Golf GTI sedmé generace, Leon Cupra a Audi S3. V nich se může motor EA888 v kombinaci s platformou MQB bez jakýchkoliv úprav vyrábět až do roku 2015, chystají se ale nové ještě silnější verze, s až 225 kW (300 koní).
Nová řada dieselových motorů je ještě významnější novinkou. Zde jde totiž doslova o existenciální nutnost – nové motory jsou od počátku vyvíjeny s ohledem na emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost od roku 2014. Kompletně přepracované uspořádání filtru pevných částic a katalyzátorů, nově na zadní straně motoru, podstatně usnadní odbourávání oxidů dusíku ve výfukových plynech.
1,6 TDI se chystá i jako EA288 ve dvou verzích – 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm. Octavia ale dnes používá jen ekvivalent silnějšího z nich a s novou generací tomu bude zrovna tak. Bližší podrobnosti k novému motoru zatím neznáme.
2,0 TDI vznikne ve více verzích, zatím se ale vše točí okolo varianty naladěné na 110 kW a 320 Nm. Od základu nová konstrukce má se současným TDI společné jen vrtání 81,0 mm a délku zdvihu 95,5 mm, resp. objem 1968 cm3. Mezi bezpočet technických inovací patří křížové uspořádání ventilových rozvodů, kdy každý vačkový hřídel ovládá v daném válci jeden sací a jeden výfukový ventil.
V novém Leonu se na pařížském autosalonu poprvé představí i silnější provedení 2,0 TDI se 135 kW a 380 Nm, stále přeplňované jedním turbodmychadlem. Podle našich informací se i tato varianta dostane do Octavie, a to nikoliv jako dieselové RS, ale v rámci standardní nabídky.
O přenos hnací síly se postarají šestistupňové manuální a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Ve většině případů budou spojeny jen s předními koly, silnější motory ale dostanou i oblíbený pohon 4×4.
Platforma MQB umožňuje použít víceprvkovou i jednodušší vlečenou zadní nápravu, jak dokládá příklad nového Audi A3, kde je motorům do 100 kW složitější zavěšení zadních kol odepřeno. Je proto možné, že Škoda u verzí rodinného zaměření (a bez pohonu 4×4) zvolí jednodušší řešení.
Na mezinárodní prezentaci Rapidu jsme o Octavii krátce pohovořili s Jozefem Kabaněm, šéfdesignérem mladoboleslavské automobilky. Ten je na své další dílo náležitě hrdý a netají se jednou podstatnou věcí: „ve velikosti i designu bude proti Rapidu viditelný rozdíl.“
Co to znamená v praxi? Jednoduchá maska chladiče i velké mlhovky budou typickým rysem všech nových škodovek, a tak Octavie nemůže představovat výjimku. Zároveň ale můžeme počítat s řadou specifických detailů, inspirovaných ať už stávajícím nebo staršími modely. Designová kontinuita totiž bude dalším výrazným prvkem nových modelů. Novinka k tomu zřejmě přidá i ladnější proporce – zatímco rozvor Rapidu 2602 mm je o 24 mm delší než u současné Octavie, Octavia III by mohla přidat ještě dalších 8 centimetrů. Navíc bude mít kratší přední převis karoserie.
Škoda Octavia III – předběžné parametry motorů | ||||||
Motor | 1,4 TSI | 1,4 TSI ACT | 1,8 TSI | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | – | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1395 | 1395 | 1798 | – | 1968 | 1968 |
Vrtání x zdvih [mm] | 74,5 x 80,0 | 74,5 x 80,0 | 84,1 x 82,5 | – | 81,0 x 95,5 | 81,0 x 95,5 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW] | 90 | 103 | 132 | 77 | 110 | 135 |
Největší výkon [min-1] | 5000-6000 | 4500-6000 | 5100-6200 | – | 3500-4000 | – |
Největší toč. mom. [Nm] | 200 | 250 | 250 | 250 | 320 | 380 |
Největší toč. mom. [min-1] | 1400-4000 | 1500-3500 | 1250-5000 | – | 1750-3000 | – |
Zdroj : AUTO.CZ
Napsat komentář