OctaviaClub.cz
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
      • Přímý přenos Letiště Praha
      • Flightradar24.com
OC.cz » Články » Kdy zapnout mlhovky a kdy denní svícení?

Kdy zapnout mlhovky a kdy denní svícení?

Denní svícení, potkávací světla, dálková svetla Škoda Octavia

Nahoře: denní svícení / Střed: potkávací a obrysová světla / Dole: Dálková + potkávací světla

Kdy a jak (ne)používat mlhovky a denní svícení? Jak je zřejmé z běžného provozu, celá řada řidičů nemá ponětí o tom kdy správně používat či naopak nepoužívat mlhovky. Stručný přehled situací v kterých je nutné mít mlhová světla vypnuté najdete níže.

Kdy nepoužívat mlhovky?

  • Pokud je lehký opar mlhy
  • Při mírném dešti
  • Když poletují sněhové vločky
  • Projíždíme-li městem nebo vesnicí
  • Pokud stojíte v zácpě (koloně) či vůbec jedete za nějakým autem
  • Jen proto, že to dle Vašeho názoru vypadá dobře
  • Zadní mlhovky vypínat pokud nejste posledním článkem kolony (tedy někdo další je za Vámi)

 

Denní svícení

Jelikož je celodenní svícení na území ČR platné po celý rok je nutné mít vždy při jízdě zapnuté obrysová a potkávací světla NEBO světla pro denní svícení. Právě má Octavia 2 po faceliftu má světla pro denní svícení. Při horší viditelnosti je nutné zapnout vždy obrysová a potkávací světla! Co se myslí horší viditelností?

Kdy přepnout světla pro denní svícení na obrysová a potkávací světla?

  • Za tmy a za šera,
  • vždy při jízdě v tunelu, 
  • vždy při jízdě za mlhy, deště nebo při sněžení,
  • v úseku označeném značkou „rozsviť světla„

 

Dálková světla

Dálková světla jistě všichni známé. Použití se ovšem také řídí pravidly silničního provozu. Nesmíte je používat v případě, že:

  • silnice je dostatečně a pravidelně osvětlena,
  • byste oslňovali ostatní řidiče v protisměru nebo ve vašem směru před Vámi,
  • byste mohli oslnit ostatní účastníky silničního provozu.

 

Při porušování výše uvedeného porušujete pravidla silničního provozu, jedná se o přestupek a vystavujete se riziku udělení pokuty.

Podrobně o svícení v autě (video)

Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » Kdy zapnout mlhovky a kdy denní svícení?

14/01/2023 6 komentářů
Mohlo by se Vám také líbit
 
Samolepka OctaviaClub – Jak ji získat?
 
Rudé průduchy na přední kapotě – Škoda Atero
Komentáře: 6
  1. Jan Horak
    16/12/2019 v 16:02

    Já bych to nepoužívat mlhovky rozšířil nejen na stání v koloně, ale i na jízdu za kýmkoli. No a tu zadní taky vypínat, pokud nejsem posledním článkem kolony a někdo se zařadí za mne. A pokud jde o ta denní, tak bych je přepínal na obrazová s tlumenỷmi jakmile pršet začne a nerozlišoval bych intenzitu deště.
    Navíc bych změnil dikci zákona a požadoval bych, aby se spolu s předními rozsvítila i zadní obrysová.

    OdpověďZrušit
    • Tony
      16/12/2019 v 16:12

      Díky Honzo za připomínky, upravil jsem tak mrkni zda to dává smysl. (možná budeš muset stisknout CTRL+F5 a promazat cache)

      OdpověďZrušit
  2. Pavel Januš
    19/12/2019 v 10:16

    Někteří „mlhovkáří“ mi připadají, že to dělají naschvál. Největší HLOUPOST našich předpisů je to, nesvítí zadní obrysová světla při denním svícení. Takové šedé auto v koloně, při zamračeném počasí, deštivém, či mlhavém, je totálně neviditelné. A když poctivě svítím, odejde mi xenon, jsem objednaný do servisu, tak mi Policie dá pokutu.

    OdpověďZrušit
  3. Milda
    22/12/2019 v 11:58

    V tomto případě, bohužel, co není zakázané, je povolené. Mám Octavii 2 po faceliftu, za slunného počasí se zadními světly není co řešit. Ano, u začínajícího šera, stmívání rozsvítím klasiku. Jen připomínám, že se dosti často setkávám, že vůbec někteří řidiči nesvítí vůbec. I profíci. Tak ty alespoň probliknu. Denní svícení si velmi pochvaluji, z důvodu předjíždění. Světla aut v protisměru jsou vidět nejdříve.

    OdpověďZrušit
  4. Mirek
    30/12/2019 v 10:38

    Fajn rady, ale může mi pls někdo říct, jak mám vypnout přední mlhovky a zadní nechat svítit, když jsem poslední v balíku aut a dvoupolohový spínač nejdřív vypne zadní a až potom přední mlhovky? Díky Mirek

    OdpověďZrušit
  5. Filip
    22/12/2020 v 04:17

    U nás, jako je konec konců našim dobrým zvykem, se zavedla povinnost používat potkávací světla 24/365, aniž by k tomu existovala studie, testy, nic. To, samo o sobě, není vůbec žádný problém, pokud by následovaly. Ne, nic.

    Nejstarší studie oučinku denních svítilen pochází ze Švédského Království, Dánska a Finské republiky. Z nich vyplývá snížení risika vzniku nehodového děje v průměru o 15%, pokud jsou na vozidle 24/365 rozsvíceny obrysové svítilny a potkávací světla, nebo denní svítilny (Varselljussats). My ale nejsme Švédsko, Dánsko ani Finsko.

    Zcela opačný závěr vyplývá ze studie NHTSA: NHTSA srovnala snad všecka vozidla na americkém trhu, pričemž vždy vybrala modelový rok bez DRL opatření, který bezprostředně přiléhal roku, ve kterém bylo představeno vozidlo s DRL opatřením (opatřením říkám proto, že FMVSS 108 připouští denní svícení sníženou intensitou dálkových světlometů, plnou intensitou potkávacích světlometů, sníženou intensitou potkávacích světlometů, zvláštními svítilnami v barvě od bílé až po autožluť, předními směrovými svítilnami s nepřerušovaným světlem). Zapojilo se do toho dost státu, jako Florida a Texas, kde je relativně sucho a teplo, až po Wisconsin a státy New England, kde je charakter počasí spíše bližší našemu, takže ta studie je vypovídající.

    Prakticky u všech vozidel, s DRL, došlo k poklesu nehodovosti kolem 5% ve dne (v průměru všech vozidel a všech států). Ovšem, stejně tak těmto vozidlům vzrostla nehodovost o 8 – 10% v noci (studie je rozdělena na dvě části, kde prvá zahrnuje soumrak a svítání, druhá nikoli, většina států vyžaduje použití světlometů na vozidle od 30 minut po soumraku do 30 minut před svítáním, výjimkou je například Californian Republic, nebo Pennsylvania, kde se musí použít od soumraku do svítání, a v době studie nebyla tak rozšířena povinnost použít světlomety při použití stěračů, nebo ve stavebních zónách, ale výsledky jsou velice podobné). Takže, výsledkem bylo, že DRL opatření nepřineslo žádný bezpečnostní benefit, nicméně ani nelze prokázat závěr opačný, takže FMVSS 108 montáž DRL opatření na vozidle dále připouští. Co se – oučelově – zcela pominulo je skutečnost, že vozidla s DRL měla větší procento nehod s chodci, cyklisty a motocykly.

    Existuje další studie NHTSA (a studie s obdobnými výsledky ze Švédského Království), ze které vyplývá značné risiko, z DRL opatření, pro motocykly. 5 3/4″ Halogen Sealed Beam světlomet motocyklu emituje něco kolem 5,000 cd na 40 feet, dálkový 7,000 cd a pár 7″ Halogen Sealed Beam světlometů na autě 32,000 cd (naše světlomety, osazené halogenovou žárovkou o světelném toku cca 600 – 700 lumenů, pokud jsou v dobré kondici, tak mají tu intensitu minimálně 60,000 cd na potkávacím světle, jenom pro srovnání, diodové světlomety mají světelný zdroj o světelném toku až 8,000 lumenů každý, brillantní optiku, čočky, a pokud jsou i dobře chlazeny, tak tam se dostáváme do opravdu jiných čísel. Požadavky na intensitu osvětlení, kladené na světlomety motocyklu, předpisem č. 53 jsou vyšší, než požadavky kladené FMVSS 108, ovšem i reálná svítivost světlometů našich aut je vyšší, pročež ten poměr je velmi podobný. Pokud svíti všecka auta, tak se motocykl ztrácí, zejména v podmínkách dobrého venkovního světla (3,500 cd +). Pokud je venku vysoká intensita denního světla (10,000 cd +), efekt denního svícení motocyklů prakticky zanikne. Tak se to teď řeší, řeší, ale to na faktu nic nemění.

    U nás se zavedla povinnost použít obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, v podmínkách, kdy by jinak řidič žádná světla použít nemusel, byla kolem toho tuna blbých keců od BESIPu, benga, jihočeských matek i spolku chovatelů drobného zvířectva, ale v počátku auta s dedikovanými denními svítilnami nebylo téměř možné potkat, protože na trhu byly obdélníky Wesem, halogenové Sealed Beam denní svítilny Hella, a pár schválených diodových souprav, a pomineme-li obdélníky Wesem, tak všecko stálo nad 2 – 3 tisíce. Problém nastal v roce 2011, když se změnil předpis č. 48 a denní svítilny začaly být povinně vyžadovány na nových autech.

    Samo o sobě s tím žádný problém není, pokud řidič pochopí, že denní svítilny = jako bych nesvítil. Tzn., nemusím nijak měnit své „spotřebitelské chování“ a světlomety nadále používám, jak jsem byl zvyklý. No, bohužel, jak vyplývá i z výše popsané studie NHTSA, spousta řidičů s tím klidně jede i v době, kdy je použití světlometů nezbytně nutné (noc, hustá mlha, sněhová vánice), a ještě více v době, kdy je použití světlometů nanejvýš vhodné (horské silnice v lese, střídá se světlo a stín, mokro a nízko položené slunce, lehká mlha, déšť, zataženo a nízká hladina vnějšího osvětlení /-1,000 lux/, atp.). Z části je to proto, že denní svítilny, hlavně ve městě, vytváří před vozidlem ilusi osvětlení, z části proto, že spouště aut s denními svítilnami svítí i osvětlení přístrojové desky, z části proto, že autoškoly stojí za pendrek. Takže ano, v době, kdy světlomety nejsou potřebné, může denní svícení, občas, zabránit nějaké té nehodě, ovšem zároveň přispěje ke vzniku spousty nehodových dějů jednoduše proto, že s tím řidič jede v noci, v husté mlze, za bouřky či sněhové vánice. Ale je to, samozřejmě, jednoušší, než naučit řidiče správně používat světlomety a tvrdě to vymáhat.

    Mlhové světlomety existují dvou druhů: třídy B a třídy F3 podle předpisu č. 19. Třída B jsou klasické, staré, mlhové světlomety, a ve své minimální specifikaci jsou k něčemu tak na Škodě 1,200 nebo Opelu Blitz, jinak mají efekt spíše opačný. To vyplývá z toho, že požadavky na hlavní světlomety aut, v rozmezí posleních 20 let, jsou o poznání přísnější, než požadavky na mlhové světlomety třídy B, které se v podstatě od šedesátých let nezměnily. Třída F3 je jiná liga, ovšem to jsou světlomety osazené LED modulem, nebo HID, pročež cena za soupravu začína někde na šesti tísících. Takže je pomineme.

    Aby mlhové světlomety mohly vůbec plnit svou funkci, ke které byly zkonstruovány, tak potřebují mít určitou velikost, určitý světelný tok, kvalitu zpracování a být přesně zaměřeny. My seřizujeme světlomety methodou DIN, což znamená, že neurčí-li výrobce jinak, hlavní světlomety se sklopí o 1% pod referenční osu (pokud tedy nejsou nad radlicí) a mlhové světlomety o 3% pod referenční osu. Jinak mlhové světlomety oslňují nejen provoz protivný, ale i samotného řidiče. Potom, z jejich povahy symetrického potkávacího světlometu, který je, nebo by měl být, montován co možná nejníže, osvětlují vozovku na 25-30 metrů před vozidlem. Takže by na tom autě měly být, když už tam teda jsou, a řidič by měl – ideálně – zapomenout, jak se vlastně zapínají, až do doby, než bude tak hustá mlha, nebo vánice, nebo něco podobného, že ho to donutí zpomalit na 30 – 40 kmph, poněvadž na větší rychlost nevidí. V tuhle chvíli by je měl rozsvítit (aby – reálně – zjistil, že je to s nimi ješt horší). Pokud je použije jindy, tak 1. přesvětluje si popředí, oko čumí na popředí a vzniká risiko vzniku nehodového děje, anžto řidič jede vyšší rychlostí, než na jakou má rozhled, 2. obtěžuje všecky kolem sebe.

    Zadní svítilny do mlhy jsou jiná věc. Jednoduše, jde o svítilny s vyšší intensitou (150 cd minimálně, 300 cd maximálně, pokud nemají proměnnou svítivost, každé), než je intensita zadních brzdových svítilen třídy S1 (80 – 200 cd běžně, pokud nemají proměnnou svítivost). Lidské oko vnímá světlo – subjektivně – cca 1:3:5 pro bílou, žlutou a červenou. Takže, 600 cd na červené se rovná, subjektivně, 3,000 cd na bílé, no a povolený přesah světlometů nad referenční osou je 600 cd. Z toho s úžasnou jasností vyplývá, že zadní svítilny do mlhy oslňují.

    To je v pořádku, pokud jsou použity opravdu v husté mlze, sněhové vánici, nebo něčem podobném. Jenom kůň a český politik může vymyslet takovou pitomost, že jejich použití řidičům přikáže (a tedy nezakáže jejich použití jindy). Naštěstí, většina zadních svítilen do mlhy je po smrti a nevypotí ze sebe ani 100 cd, takže když by jich bylo potřeba, jsou k ničemu, a jindy „jenom“ otravují. A ještě, svého času, nařídili jejich montáge na každý vozík, staré auto, včetně veteránů, takže skvělá záležitost, tam jsou nízko, blízko brzdových svítilen (minimální vzdálenost je 100 mm), úchvatné!

    NHTSA doporučuje použít zadní svítilny do mlhy, pokud viditelnost klesne pod 500 feet (150 metrů), UK jejich použití povoluje, pokud viditelnost klesne pod 100 metrů, D, NL, S, F a CH povolují jejich použití, pokud viditelnost klesne pod 50 metrů. Laická rada je: sakra, tak bych si přál, aby to auto přede mnou mělo silnější světlo vzadu, vždyť jsem ho, do poslední chvíle neviděl! = zapnout. Sakra, tak bych si přál, aby ten idiot přede mnou vypnul to silné zadní světlo, já přes něho nevidím nic! = vypnout. Jednoduché.

    OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia. Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
  1. Radek: Elektronická servisní knížka Škoda – erWin
  2. Zdeněk Šik: Lékařské prohlídky řidičů seniorů
  3. Mroslav Kučera: Placené & Neplacené úseky silnic a dálnic: Mapa ČR
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2024 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze