Aneb „Neumíte? Vraťte řidičák!“ 🙂
Zatímco pány tímto dokumentem jistě pobavím, na druhé straně mnohou ženu jistě potěším (a to nejen virtuálně) neboť defekty na silnicích se prostě stávají komukoliv a není-li po ruce servis či obětavý a šikovný „zachránce“ je ta výměna i na ženách samotných.
Důležitá poznámka: i zde platí dvojnásob ono vyzkoušené „připraveným štěstí přeje“ a tak mějte na paměti, že před každou delší jízdou by měl řidič vždy (!) zkontrolovat, zda má ve voze všechno důležité vybavení pro výměnu kola v nouzových podmínkách..
Základní vybavení pro výměnu kola
- rezervní kolo (vždy alespoň 2x do roka zkontrolovat a řádně dohustit)
- zvedák (hever) (adekvátní hmotnosti vozidla)
- pákový klíč pro uvolnění šroubů
- bezpečnostní nástavec ke klíči (máte-li kola chráněná proti krádeži)
- výstražný trojúhelník
- bezpečnostní výstražná vesta
- pracovní rukavice (opravdu neocenitelné)
Má zkušenost + cena za výměnu
Mě osobně trvalo vyřešení problému od zjištění, že mám píchnuté kolo do původního stavu cca. hodinu a půl. Stačilo na místě během 10 minut vyměnit a následně zavolat do pneuservisu, který mám nedaleko a dorazit na výměnu zpět. Cena zalepení původního kola i prací mě stál 450 Kč.
Správný postup výměny kola
- Zastavte na přehledném místě (!) a pevném podkladu. Mějte na paměti, že zvedák se musí zapřít o pevný podklad, proto pozor např. na nezpevněnou krajnici.
- Myslete na svou bezpečnost! Zajeďte co nejblíže k pravému okraji vozovky, použijte výstražné blikače, dále výstražný trojúhelník (silnice min. 50 m, dálnice min.100 m) a bezpečnostní vestu.
- Zajistěte dobře vůz proti rozjezdu (ruční brzda a zařazený rychlostní stupeň „1“, či „zpátečka“).
- Připravte si potřebné nářadí a rezervní kolo. Z kufru je třeba vyndat rezervní kolo, zvedák, klíč pro uvolnění šroubů a bezpečnostní nástavec (máte-li kola chráněná proti krádeži). Máte-li i pracovní rukavice, použijte je! Výměna kola totiž rozhodně není „čistou“ prací..
- Postupně nasaďte klíč „křížem“ na všechny nosné šrouby kola a uvolněte je o 1 otáčku. Pozor! Zvednete-li vůz ještě před uvolněním šroubů, riskujete pád vozu z heveru!
- Nasaďte zvedák (hever) na určené správné místo pro zvedání vozu. A to nejlépe dle doporučení výrobce vozu! Nasazením na jiné místo riskujete pád vozu ze zvedáku nebo např. poničení lemů prahů.
- Zvedejte vůz pomalu tak vysoko, aby defektní kolo bylo ve vzduchu. Opatrně uvolněte a vytočte již rukou všechny nosné šrouby kola. Pokud máte na kole bezpečnostní šroub, použijte nástavec.
- Opatrně a s citem sejměte kolo z náboje.
- Připravte si do jedné ruky šroub, dále nasaďte kolo na náboj a nastavte přesně otvory pro šrouby.
- Postupně rukou našroubujte všechny nosné šrouby do otvorů v disku a náboji. Pečlivě dbejte na správné nasazení šroubu do závitu, nesmí dojít k osazení šroubu tzv. „přes závit“!
- Všechny šrouby dotáhněte pevně, avšak s citem! Šrouby utahujte nejlépe v pořadí „křížem“ proti sobě. Poznámka pro odborníky: výrobci udávají utahovací moment přesně 120 Nm.
- Uvolněte opatrně zvedák a vůz postavte na všechna 4 kola. Znovu ještě jednou překontrolujte pevné dotažení všech nosných šroubů.
- Vyjměte hever, pokliďte nářadí a defektní kolo. U nejbližšího benzinového čerpadla překontrolujte tlak v novém kole. Nezapomeňte si defektní kolo v servisu nechat co nejdříve opravit!
Napsat komentář