Dnes tu máme něco pro ty, kteří vypozorovali na svém autorádiu zhoršený příjem radiostanic a nechce se jim zrovna kupovat a měnit anténa.
Otevřeme páté dveře, částečně stáhneme u střechy těsnící gumu a vycvakneme pod střechou ten krycí plast.
Pokud máte osobní zkušenosti napište prosím do komentářů pod článkem. Předem děkuji
Fotonávod zde
Vycvakneme umělohmotný čudlík jistící tapec stropu
Vezmeme plochou 22 klíč a vsuneme ruku pod tapec a povolíme matku co drží samotnou anténu
Nyní pokud máte anténu pod tapecem napojenou na rychlospojce, tak ji vycvakněte, pokud ne nic se neděje a jdeme na střechu. Anténu vytáhneme směrem vzhůru, pokud jí máme rozpojenou, vytáhneme jí celou. Pokud ne jen ji povytáhněte.
Anténu si otočíme tak, abychom zespodu mohli povolit 2 ks samořezných šroubů na křížový šroubovák. Poté, co je vytočíme, sundáme ten vrchní plastový dekl
Pod deklem se nalézá náš problém zvaný anténní zesilovač. Ten musíme vyřadit a opět máme 2 možnosti ta první a rychlá:
odletujeme či odštípneme drát vedoucí z anténního kabelu do plošného spoje zesilovače (je to vstup) – Pozor neštípeme stínící drát ten ukostřený!!
A dále odletujeme či odštípneme drát, který vede z umělohmotného deklu na nějž se šroubuje anténní prut do plošného spoje zesilovače (je to výstup). Tyto dva dráty mezi sebou propojíme, proletujeme a spoj důkladně zaizolujeme.
Nebo je i druhá možnost, kterou jsme zvolil já: Celý zesilovač odstranit, kabel od antény si kousek nastavit a na stínění naletovat očko
Pak si provrtat hliník trojkou vrtákem a samořezem přichytit k hliníku tak, aby samořez z druhé strany nevyčuhoval. Poté umělohmotnou páskou zajistit kabel proti nechtěnému vytažení
Teď už zbývá jen naletovat kablík do toho plastového krytu, co se do něj šroubuje anténa, a celý to sešroubovat a vrátit do střechy. Nezapomenout dát pod anténu a to těsnění kapku silikonu či jiného těsnícího tmelu, ať je jistota že tudy nepoteče voda.
Te utáhněme zajišťovací matku, nezapomeneme spojit anténu pokud jsme jí měli rozpojenou, zacvakneme čudlík zajištující tapecírung, nacvakneme krycí plast, vrátíme těsnění dveří a zavřeme dveře.Nakonec našroubujeme anténní prut
Dodatek: pokud by měl někdo anténu, jenž má zvláště napájený zesilovač, tak tento drát bud odpojit u samotného rádia nebo ho pod střechou odštípnout a důkladně zaizolovat, aby nám to tam nezkratovalo.
Potom vyzkoušejte rádio. Věřím, že budete příjemně překvapení, že to opět ladí stanice, a že se vám při jízdě neztrácí na každým rohu.
- Autor: pavel71
- diskuse o opravě autoantény zde
- opravy vašeho vozu jsou na vaší zodpovědnost
Pokud by Vám návod výše nefungoval můžete využít alternativu od ArcasCZ.
Alternativní návod výměny antény
Chyba je mimo oxidace kontaktu i ve špatném spoji mezi plíškem a anténou. Rozhodl jsem se tedy sepsat malé rozšíření Pavlova návodu pro nás s jiným typem antény. Budeme potřebovat:
- klíč velikosti 22
- křížový šroubovák ideální velikosti
- kleště
- jemný smirkový papír
- silikon
- Demontujeme anténu dle předchozího návodu.
- Demontujeme spodní kryt elektroniky antény dle předchozího návodu (dva šrouby zespoda).
- Zkontrolujeme pohledem obvod – pokud nedošlo k nějaké poruše na těsnění a nebo není anténa asijského původu, pak by měl být OK. Pokud je však poškozen, musíme si poradit sami a nějak ho vyřadit. Tak daleko jsem se nedostal, u mě byl OK (r. v. 2003)
- Nahoře z obvodu trčí kovový plíšek a kovový drátek. Konce obou pečlivě očistíme a stejně tak i plíšek na straně antény (já jsem použil obyčejný, jemný, látkový smirkový papír) – kde došlo k drobnému zoxidování je patrné na první pohled.
- Opatrně kleštěmi či rukou upravíme tvar plíšku trčícího z obvodu tak, aby co nejlépe dolehl na horní kontakt antény. Klidně několikrát ozkoušíme nasadit zpět a pohledem kontrolujeme, jak jsme na tom.
- Pokud máme silikon či jiný prostředek na utěsnění, pokračujeme na další krok. Pokud nemáme, pokračujeme do mototechny či jiné prodejny a seženeme si silikon či jiný prostředek dle doporučení prodejce. Přece jen by byla škoda, kdyby se nám na zesilovač dostala voda a zničila ho. Jestliže však máme dostatek důvěry v těsnící gumu (což já tedy nemám a nehodlám testovat, za jak dlouho tapec promokne), můžeme silikon ignorovat.
- Naneseme dostatečnou vrstvu silikonu na vnitřní okraj válce s anténou a našroubujeme spodní plast s obvodem zpět. Přebytečný silikon otřeme.
- Dále silikonem utěsníme gumu, která přijde mezi anténu a střechu. Poté naneseme dostatek silikonu kolem díry ve stropu a také na okraje gumy antény.Pečlivě přišroubujeme anténu zpět. Přebytečný silikon utřeme.
- Dle předchozího návodu propojíme kabely a vrátíme zpět tapecírung a obložení. Doporučuji dávat si pozor na gumu těsnění, strašně ráda se plete pod plasty a překáží.
Uklidíme nepořádek, ošetříme rány (v mém případě pořezání na ruce zalamovacím nožem při odřezávání špičky tuby silikonu), naladíme rádio a voila – užíváme si mnohem lepší kvality poslechu rádia. - Pro ilustraci přikládám ne moc kvalitní obrázek toho, jak anténa vypadá vevnitř (vyfotil bych ho znova, ale anténa už je namontovaná na autě a nehodlám ji sundávat do doby, než se zase něco pokazí – což doufám nebude už nikdy).
Mimochodem – funguje to lépe, jak čínská varianta sklopné antény, která jak rychle poštou přišla, tak i odešla – NEKUPOVAT (zkušenost za cca 130 Kč)
Napsat komentář