Asi každý z nás už se setkal s tím, že mu startér přestal točit nebo se roztočil až poté, co se na něj poklepalo kladívkem, či zůstával tzv. viset. Přišel jsem na to, že problém způsobuje silový kontakt uvnitř cívky startéru, jenž se časem vlivem vysokých proudů opálí a nefunguje, jak má. Jelikož tento problém postihl i mě, rozhodl jsem se tomu kouknout na zoubek.
Návod na fotografiích
Otevřeme motor a odpojíme mínus pól baterie.
Klíčem 13 odpojíme hlavní plusový přívod ke startéru.
Odpojíme konektor z cívky startéru.
Golou 13 povolíme na horním šroubu startéru plastový kryt a na spodním šroubu startéru držák trubky.
Vytočíme golou 18 vrchní a spodní šroub, který drží samotný startér. Ten vyndáme a šup s ním na ponk.
Na cívce startéru povolíme klíčem 13 přívod k uhlíkům samotného startéru.
Povolíme 2 křížové šroubky deklu vrchního uložení. Šroubky jsou občas v bídném stavu, je tedy lepší je nejdříve povolit stranovými štípačkami a až poté použít šroubovák.
Sundáme deklík a odjistíme hřídelku rotoru.
Klíčem 7 vytočíme dva šrouby, které drží startér pohromadě. Vytáhneme a sundáme vrchní víko
Pod víkem jsou uhlíky. Ty stáhneme za pomoci golového ořechu č.24. Pokud by byly špatné, vyměníme za komplet nový.
Stáhneme si stator a pokud bude znečištěný, očistíme jej zvenku i zevnitř. Stáhneme i rotor a tomu proškrábneme drážky komutátoru.
A nyní k jádru pudla. Musíme se podívat pod víko cívky, nebo pokud se někdo rozhodne dát cívku novou, musí nejprve povolit 3 torxy, které ji drží a pak jí vyháknout.
Já jsem se rozhodl pro lacinější verzi, tj opravu cívky. Nejdříve cívku za pomoci nabroušeného šroubováku opatrně po obvodu odpertlujeme. Podotýkám opatrně !!! Bakelit pod pertlem se rád vylamuje !!! Poté musíme odletovat a odsát cín ze 2 pájených spojů. Následně taháme víko směrem vzhůru. Pod víkem je měděný silový kontakt a pružinka.
Opilujeme opálené kontakty ve víku cívky, opilujeme i pohyblivý měděný kontakt a ten mírně napružíme – ohneme. Já to dám do svěráku, sundám pružinku a mírně z vrchu klepnu na vodící osičku. Poté cívku opět složíme, nezapomeneme na pružinku, zapertlujeme a zaletujeme řádně oba spoje. Než to celé složíme, můžeme si závitníkem protáhnout závity obou šroubů a očistit dosedací plochy obou šroubů.
Poté složíme zbytek startéru a nezapomeneme máznout vrchní a spodní uložení. Pokud by někdo měl nová futra vyměnit, nesmí zapomenout na vrchní části zajistit rotor startéru a do vyčištěného deklíku nacpat trochu vazelíny.
Vyzkoušíme venku na baterii funkci startéru a pokud je vše v pořádku, namontujeme jej zpět do auta.
- Autor: Pavel71
- diskuse o startéru Octavie zde
- návody a opravy provádíte na vlastní riziko
Napsat komentář