Návod na rozebrání světel Octavia II Facelift, pro případ lakování vnitřků apod.
Zkusím vám tedy popsat průběh úpravy světel. Takto jsem to dělal já na své vlastní riziko, a pokud se do toho sami pustíte, nejsem za vaše jednání zodpovědný.
Příprava na rozřezání. Potřebujete vrtačku a pilku (na obrázku vlevo dole)
- pilka – 150,- Kč, Hornbach
- HCl = kyselina chlorovodíková – 75,- Kč, Hornbach
- lepidlo epoxidové Bison Power Adhesive, tuhne 1 hodinu – 230,- Kč, Hornbach, EDIT: raději doporučuji nějaké černé, mohlo by prosvítat, toto mělo být průhledné, ale není, je spíše žluté)
- lepidlo epoxidové, tuhne 10 minut – 200,- Kč, Hornbach, měl jsem černé
- lepidlo Pattex PowerFix, něco jako silikon, tuba do pistole – cca 200,- Kč, Hornbach, doporučuji zase černé
- Dále: krycí papírová páska, štěteček na HCl, stahovací gumový popruh, molitan
Světlo jsem polepil na hranách papírovou páskou, abych ho nepoškodil. Pak jsem si světlo připevnil gumovým popruhem k židli. Řez jsem vedl v tom průhledném plexi cca v místě vyznačeném na druhém obrázku.
Nedávejte otáčky vrtačky na nejvyšší, stačí relativně pomalé otáčky. Řez se méně zahřívá, přece jen je to plast.
Vrtačku držte pevně oběma rukama.
Hloubku řezu udržujte na cca 4-5 mm (plast má tloušťku cca 3 mm)
Řezání světel
Řežte tak, že tělo vrtačky budete mít nad zadním černým krytem světla = neřežte ze strany čirého plexi. Kdyby vám to ujelo, tak si nezničíte světlo.
Nejproblémovější je řez na vnější straně světel (nad blinkrem), je tam totiž nejužší prostor. Takže tam opatrně!
A tady je čerstvě rozřezané světlo. Po odstranění plexi zůstane chromový díl stále připevněný k tomu zadnímu krytu. Je potřeba to ještě stejnou pilkou odříznout (už to bude určitě naříznuté z toho řezání předního plexi). Všude bude plno pilin, nejdříve jsem je ze světla vytřepal a pak vysál vysavačem, pokud máte doma kompresor nebo stlačený vzduch, tak to ještě pro jistotu profoukněte.
Nyní je potřeba odmontovat z chromové části plexi pro blinkr a ten chromový nápis Octavia. Nejdříve se musí sundat nápis. U levého světla (z pohledu řidiče, viz obrázek) je potřeba vycvaknout ho pohybem doleva. Drží vpravo jednou pacičkou a pak zezadu 2 pacičkami (lehce je stlačte k sobě).
Plexi pro blinkr drží dole 2 výstupky a vpravo v místě, kde byl nápis Octavia. Já jsem ho oddělával jen tak, že jsem strčil nehet mezi to plexi a chrom a jakoby jsem páčil k sobě (výstupky jsem nechal stále v dírkách, kde mají být) a plexi jsem zvedal. Těžko se to popisuje. Na obrázku to je lépe zakresleno. Zeleně jsou ty výstupky. Šipka doprava je směr, kudy je potřeba páčit nehtem a šipka dolů znázorňuje, že je potřeba lehce tlačit k sobě, jakoby to odklápět, přičemž spodní výstupky musí zůstat dírkách. Ten pravý výstupek sám vyskočí.
Teď mi tedy zůstal ten jednodílný chromový díl a bylo potřeba sundat chrom. Já jsem ho dal pryč s pomocí HCl. Musíte to ale dělat někde venku a nejlépe v plastovém lavoru nebo nějaké plastové bedýnce (Ikea má takové větší). Nejdříve jsem chrom jen potíral štětečkem namočeným v HCl, ale to šlo strašně pomalu. Natřel jsem to tedy ještě jednou a zabalil jsem celý ten díl do velkého sáčku na odpadky a nechal jsem to několik hodin působit. Potom jsem sáček zase rozbalil a znovu natřel, to už bylo hodně chromu pryč. Tento postup opakujte, dokud nebude chrom pryč z celého dílu. Mě to trvalo cca 24 hodin, ale to jsem ještě různě experimentoval.
Nejde sundat chrom jen někde, ta kyselina je agresivní. Navíc ten chrom se odlupuje, když chcete odlepit krycí pásku.
Po odstranění chromu je potřeba vše pořádně umýt vodou.
Já jsem ten díl nestříkal, ten černý plast je na to až moc hezký, vypadá jako lakovaný klavírovou černou. Ovšem nevím, jestli se náhodou nezačne na slunci nějak měnit, jako třeba teplem, sluncem nebo ještě kvůli té kyselině. Ale riskl jsem to. Vy můžete nechat ten díl přelakovat.
Nápis Octavia jsem vybarvil černým lakem s pomocí štětečku z laku na nehty. Co přetáhnete vedle, lze pak snadno chvíli po přetáhnutí odstranit nehtem. Nápis je zapuštěný a co se dostane ven, lze přes hranu odškrábnout nehtem.
Níže jsou varianty ještě před stříkáním blinkru chromovým lakem (cca 200,- taky z Hornbachu).
Protože jsem chtěl, aby blinkry svítily jako předtím, tak jsem je nastříkal chromovým lakem. Nevím, jak se má správně a kolik vrstev stříkat, ale nepodařilo se mi, aby se to lesklo jako originál chrom, ale to nevadí, i tak se dobře odráží světlo. Navíc je to schované pod tím čirým blinkrovým plastem.
Krycí páskou jsem polepil to, co je mimo čirý blinkrový plast, aby nic z pod něj nevyčuhovalo, raději jsem přelepil trochu více dovnitř cca 2 mm , chce si to s tím pohrát. Pak jsem to celé dal do sáčku a pořádně zalepil, aby se žádná barva nedostala jinde, kam nemá. Zalepil jsem zezadu i otvor pro blinkrovou žárovku, abych nenastříkal dovnitř sáčku a tím třeba i na nechtěné části.
Detail čočky. Jen tak pro info. Já jsem ještě čočku vyčistil, byla trochu zamlžená.
Příprava na lepení bývalé chromové části zpět do světla. Je potřeba všude tak, kde se to řezalo nechat mezeru, aby se nahradil uřezaný materiál (cca 3mm). Tento prostor vyplní dvousložkové epoxidové lepidlo. Tady jsem použil to rychleji tvrdnoucí. Nejdříve jsem slepil 3 držáčky nahoře a po zatvrdnutí další cca 3 dole.
Po cca půlhodině schnutí jsem se dal do lepení předního plexi. Ještě před lepením je potřeba všechny díly, které budou potom z čelního pohledu vidět, hezky vyleštit, aby tam nebyly otisky atd.. Pozor, ten chromový nápis leštěte jen lehce a ničím agresivním, ten chrom je v tenoučké vsrvě, takže se snadno setře! Plexi jsem na cca 6 místech přilepil tím rychleji schnoucím lepidlem, aby bylo plexi zafixované ve správně poloze.
Zase bylo potřeba nechat mezeru cca 3mm, kterou potom vyplní lepidlo. Po zaschnutí těch fixačních bodů jsem zbytek lepil tím déle schnoucím lepidlem. Neschlo totiž už při práci a bylo tak více času na lepení. Akorát v té úzké části u blinkru bych se s tímto lepidlem dostával špatně, proto jsem tam natlačil z tuby lepidlo Pattex PowerFix, je to takové silikonové lepidlo, ale je bílé, možná existuje i černé, ale to jsem neměl doma, ale určitě by bylo lepší, méně nápadné.
Po 24 hodinách schnutí jsem světla namontoval a jsou parádní.
Detail spoje. Po zatvrdnutí lepidla jsem tuto část vybrousil šmirglem a přelepil karbonovou fólií, aby nebyl vidět spoj při otevření kapoty.
Výsledek a porovnání s originálem.