Jak si sám vyměnit brzdové kotouče snadno a rychle? Návod i foto návod zde.
Již delší dobu jsem se chystal na výměnu brzdových kotoučů a destiček, jelikož jejich původní stav byl velmi žalostný. Brzdný účinek byl nižší, než by bylo třeba a opotřebení akorát na výměnu. Přední kotouče u mé Octavia 1 Combi s ABS 280×22 (5×100) minimální tloušťka opotřebení 19 mm.
Zadní kotouče 232×9 (5×100) minimální tloušťka opotřebení 7 mm. Tloušťka se nechá změřit mikrometrem nebo šuplérou s potřebnými podložkami. Dále se výměna provádí z důvodu zkroucení, způsobené menší přípustnou tloušťkou nebo nesprávným brzděním. Obvykle se projevuje pulsováním do brzdového pedálu, poté do volantu a tím snížení komfortu jízdy.
Pořád jsem přemýšlel, jaké sady koupím, Brembo, Zimmerman, ATE a jestli vrtané nebo drážkované. Nakonec jsem dal na radu kolegy, který staví závodní auta na zakázku, že je to vše stejný materiál z Číny a není v tom rozdíl.
Osadil jsem standardní vnitřně chlazené obyčejné, ale nechal jsem si je v kryocentru zamrazit a vyžíhat, aby se zlepšili jejich vlastnosti (používá se u závodních aut). Brzdy vyšli celkem na pár korun a sloužit by měli díky mražení déle a neměli by se tolik vlnit.
Potřebné nářadí: Klíč na šrouby kola, zvedák, podpěrné kozlíky, golasada, sada Torxů, drátěný kartáč, šroubováky, čisticí sprej, vazelína, sikovky
Výměna předních kotoučů
Snad nemusím zdůrazňovat, že se musí měnit oba kotouče a obě sady destiček na nápravě.
Auto zajistíme proti pohybu, povolíme (nevyšroubujeme!) šrouby kola, umístíme zvedák na zvedací body pod prahy a zvedneme natolik, aby byla kolo nad povrchem, umístíme bezpečnostní kozlíky. Vyšroubujeme šrouby, které umístíme na čistou plochu, aby se na závit nedostala nečistota, která by mohla způsobit poškození závitu při zpětných montážích.Po sejmutí kola se vrhneme na demontáž třmenu.
Zezadu třmenu jsou pouzdra, z kterých vytlačíme plastové záslepky, abychom se dostali k vodicím čepům 2 kusy. Ráčnou s torxem oba čepy povolíme, jsou trochu natvrdo, ale lehkým poklepem se dají povolit. Čepy vyjmout a nejlépe vyměnit za nové, nebo důkladně očistit a namazat vazelínou pro zpětnou montáž.
Povolit víčko brzdové baňky a odsát brzdovou kapalinu. Šroubovákem trochu páčením zatlačit brzdový pístek, aby bylo možné třmen sejmout. Sejmeme brzdový třmen a položíme na předem připravenou stoličku.
Mě postačilo sejmuté kolo, aby se brzdová hadička nelámala nebo nepřetáčela a nedošlo k jejímu poškození. Pokud máte čidla brzdového obložení, odpojte jej a destičky vyjměte. Destičky mají specifické upevnění a teoreticky není možné je zaměnit, ale radši mrkněte jak jsou instalované staré. Nečistoty odstranit drátěným kartáčem, ale pozor na prachovky. Jelikož je tam nárůst tloušťky nového obložení, je potřeba pístek zatlačit dovnitř sikovkami v mém případě již bez disku a nainstalujeme destičky nové.
Povolíme aretační šroubek kotouče. Já tam žádný neměl, nechá se nahradit novým nebo původním. V kritickém případě nemusí být osazený, ale je pak blbější manipulace, jelikož má tendenci kotouč spadávat a protáčet. Kotouč sejmeme a odložíme. Nový kotouč odmastíme a montujeme v opačném pořadí.
Výměna zadních kotoučů
Sejmutí kola nebudu popisovat opět, viz demontáž předního kotouče. Zezadu třmenu jsou dva šrouby a vodicí čepy.
Na povolení je potřeba otevřený klíč k držení a ráčna na povolení, jelikož čep je volně uložený v pouzdrech.
Povolíme šrouby na čepech a sundáme třmen. Čepy vyjmeme s prachovkami, pokud nejsou očividně poškozené nebo ohnuté, namazat a připravit na zpětnou montáž. Já sme dával nové, je to lepší. Třmen opět položíme na stoličku.
Třecí plíšky očistíme, možnost jemně namazat vazelínou.
Sundáme staré destičky, povolíme aretační šroubek a sejmeme kotouč. Nahradíme novým a zaaretujeme šroubkem. Nainstalujeme nové destičky podle původních. V zadním třmenu je pístek, který nesmíme tlačit jen ve směru jeho pohybu, ale je nutné současné „zašroubování“. Je na to speciální klíč, ale nechá se to udělat i sikovkama. Já sem pístek pouze zatáčel a on si zajížděl sám. Uchytit do sikovek se nechá jen konec, který tlačí destičku. Je potřeba to dělat opatrně, aby se nepoškodili prachovky. Já měl pístek zatvrdlý, že se hnedle nehnul. Nakonec jsem ho rozhýbal a zatáčel směrem, jako bych couval. Pár otáček se s nim musí udělat, aby zajel dovnitř a bylo možné jej nasadit na destičky a kotouč. Zpětná montáž v opačném sledu.
Po výměně je důležité, při jízdě brát na zřetel, že destičky nemají 100% kontakt celou plochou s kotoučem a je třeba s tim počítat (nižší brzdný účinek). Vyvarovat se vysokých nároků na brzdy, laicky řečeno, cca 200 km jezdit jako čepičkář a přibrzďovat, aby si destičky sedly. U zadních nápravy je dobré při zajíždění občas přibrzdit ruční brzdou. Na zadní nápravu je veden nižší brzdný účinek, destičky by si sedali déle.
Hrozilo by orezivění nepokrytých míst, následné zhoršení brzdy a opotřebení destiček. Vizuální kontrolou se nechá zjistit, zda-li destičky s kotouči jsou již sedlé. Lesklá část kotouče je stejně široká jako destička. Pak je dobré vyrazit třeba na dálnici nebo táhlý sjezd z kopce, rozjet auto na vyšší rychlost a přibrzďovat, aby se destičky zapekly. Je možné cyklus opakovat i 2x bo 3x.
Napsat komentář