Šéfdesignér značky ŠKODA Jozef Kabaň odpovídá na otázky týkající se požadavků na formu a funkci, které byly zohledněny při navrhování nového modelu ŠKODA Fabia.
Otázka: Designová studie ‚ŠKODA VisionC’ nabídla před několika měsíci první výhled na budoucí designový jazyk značky ŠKODA. V jaké formě se u modelu ŠKODA Fabia tento vývoj projeví?
Jozef Kabaň: Prostřednictvím designové studie ‚ŠKODA VisionC’ jsme ukázali, jak ŠKODA dokáže propojit vysokou funkčnost a výraznější emocionální design s ostřejšími liniemi. Tento nový směr designu je dalším krokem ve vývoji naší značky. Nová ŠKODA Fabia se těchto výrazových prostředků chopila poprvé. Díky tvůrčím prvkům designové studie ‚ŠKODA VisionC’ se její tvar stane výraznějším, dynamičtějším a sportovnějším.
Otázka: Proč více emocí?
Jozef Kabaň: Požadavky na automobilovou značku a její design se s časem vyvíjejí. ŠKODA si za poslední léta udělala jméno díky vysoké funkčnosti a nadprůměrně dimenzovanému prostoru. Cítíme, že nyní je ten pravý čas na silnější spojení funkčnosti našich automobilů s výrazným, emocionálním designem. Může vám připadat, že se tím vracíme trochu ke kořenům. ŠKODA vyráběla už v minulosti vysoce emocionální automobily s důrazem na design. Například legendární model ŠKODA Popular Monte Carlo ve třicátých letech. Tomuto požadavku chceme dostát i dnes.
Otázka: Jde více emocí na úkor praktických parametrů nové Fabia?
Jozef Kabaň: Ne, právě naopak. Při vší emocionalitě zůstává nový model ŠKODA Fabia naprosto věrný svým původním charakteristikám – je prostorný, praktický, úsporný a promyšlený jako nikdy předtím. Navzdory dynamickému designu jsme v důležitých oblastech vylepšili nabízený prostor. Zvětšili jsme zavazadlový prostor, který je tak největší v segmentu, prostor pro cestující je širší a delší. K tomu nabízíme až deset nových řešení ‚Simply Clever’, mezi nimi poprvé u modelu ŠKODA technologii MirrorLink, s jejíž pomocí lze propojit smartphone s vozidlem. Mimoto je tento malý vůz mezigeneračně až o 17 procent úspornější a ve výbavě jsou inovativní asistenční systémy převzaté z vozidel vyšších tříd. Naše nová Fabia dokazuje, že emocionalita a funkčnost se mohou výborně doplňovat.
Otázka: Co je z hlediska designu na novém modelu ŠKODA Fabia jedinečné?
Jozef Kabaň: Při vývoji třetí generace modelu Fabia jsme kladli větší důraz na sportovnější charakter, auto jsme celkově koncipovali ‚vzletněji’. Výsledkem je mladistvý, svěží a moderní malý vůz, který ve svém segmentu stanoví nová měřítka.
Otázka: Jakými designovými prvky jste toho dosáhli?
Jozef Kabaň: Především jsme upravili proporce vozidla. Nová ŠKODA Fabia bude nižší a širší než doposud a tím i stabilnější na silnici. Navíc bude mít ostřejší hrany, čisté linie a krystalické prvky designu. Tím dosáhneme větších kontrastů a velmi výrazné hry světla a stínů. To vše autu dodá svébytný, sebevědomý charakter.
Otázka: Vůz působí mnohem sebevědoměji než doposud. Je to jenom novými proporcemi?
Jozef Kabaň: Nejen jimi. Na přídi jsme například opticky zvýraznili mřížku chladiče a světlomety, které nyní vizuálně tvoří jeden celek. To podtrhuje větší šířku vozidla, stejně jako výrazně tvarovaná kapota s dvěma charakteristickými prolisy po stranách. Tento efekt posilují široké, ostře řezané přední světlomety a šířku zvýrazňující mlhové světlomety. Sílu demonstruje i jasné horizontální členění zadní části. Výrazná silueta s vysokou, ostrou „tornádo“ linií přidává modelu na dynamičnosti.
Otázka: Čím dál více zákazníků chce svému autu propůjčit osobní styl. Co nabízí nová Fabia v tomto směru?
Jozef Kabaň: Novou generaci modelu Fabia lze individualizovat více než kdy předtím. V nabídce bude na výběr mezi 15 barvami karoserie a k tomu navíc speciální barevný koncept s možností individuální volby barvy střechy, kol z lehkých slitin a krytů vnějších zpětných zrcátek. Nabízíme tři stupně výbavy a mnoho variant provedení interiéru.
Otázka: Jaký význam mají krystalické prvky?
Jozef Kabaň: ŠKODA je hrdá na své české kořeny. Ostře řezané rysy a vytříbená konstrukce světlometů u nového modelu Fabia jsou poctou českému sklářství, okouzlují maximální vizuální přesností a špičkovým provedením. Obzvlášť výjimečná jsou zadní světla.
Fotografie nové Fabie
Nová ŠKODA Fabia bude mít pouze nové, mimořádně úsporné motory nové generace. Včetně varianty GreenLine zahrnuje nabídka pro země EU čtyři benzinové a tři naftové motory. Všechny jednotky plní novou emisní normu EU 6 a jsou sériově vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Převodovky mohou být ručně řazené, samočinnou variantu představuje dvouspojkové ústrojí DSG.
Motory ve Fabii
Paleta nových benzinových motorů, vycházející z techniky MQB, zahrnuje jednotky se třemi a čtyřmi válci. Tříválce 1,0 MPI mají nepřímé vstřikování paliva; čtyřválce 1,2 TSI jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a jsou přeplňovány turbodmychadlem. Výkonové spektrum sahá od 44 kW (60 k) do 81 kW (110 k).
Zájemci o naftový motor mohou zvolit jednu ze tří výkonových variant nového tříválce 1,4 TDI s blokem motoru z hliníkové slitiny. Ve všech případech se jedná o agregát o objemu 1,4 litru s přímým vstřikováním paliva Common Rail a přeplňováním turbodmychadlem. Stejně jako u předchozí generace, která nabízela čtyřválce o objemu 1,6 litru, jsou k dispozici výkony od 55 kW do 77 kW; u novinky je však těchto parametrů dosaženo při nižším zdvihovém objemu.
Důraz na životní prostředí
Nejekologičtějším provedením v řadě Fabia bude varianta GreenLine s motorizací 1,4 TDI/55 kW (75 k), která na trh přijde koncem roku 2015. Díky kombinaci systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie, pneumatik se sníženým valivým odporem a cílených úprav aerodynamiky bude nová ŠKODA Fabia GreenLine dosahovat spotřeby pouhých 3,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši pouhých 82 g/km.
Nová ŠKODA Fabia GreenLine se tak od roku 2015 stane nejekologičtějším vozem značky ŠKODA s pohonem na konvenční paliva; před ní bude už jen ŠKODA Citigo G-TEC na stlačený zemní plyn.
V závislosti na konkrétní výbavě a motorizaci bude nová Fabia až o 65 kg lehčí než předchozí generace (při zohlednění vyššího standardu sériové výbavy v nové generaci). Základní verze s tříválcovým motorem 1,0 MPI má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) pouhých 980 kg.
Napsat komentář