Jak dodělat zadní repro na Škoda Octavia II. generace včetně verze po Faceliftu? Návod na montáž včetně fotografického postupu najdete níže. Pokud máte své vlastní připomínky neváhejte napsat do komentářů.
Mnoho vozidel Octavia II z výroby má pouze 4x repro, což prakticky znamená pouze reproduktory v předních dveřích.
Pokud chceme naši audio soupravu vylepšit, musíme mít cíl, pokud se budeme pohybovat v intencích pouze originálních repro souprav, máme jen dvě cílové možnosti 8x repro, nebo 12x repro.
Soustava 8x repro se skládá ze dvou reproduktorů v každých dveřích (výškový a basový), soustava 12x repro má v každých dveřích navíc středotonový reproduktor.
Souprava 12x repro (nazývaná též Sound systém) má jiné čalounění dveří, které má kryt na třetí reproduktor (držák je i v těch zaslepených výplních). A to už jsme cenově trochu jinde.
Takže tento článek bude směrovat jen k dodělání zadních reproduktorů (tedy z 4x repro na 8x repro).
Jsou v podstatě tři možnosti nákupu materiálu, první koupit celou sadu, přímo Škoda ji prodává jako příslušenství za 2120,- Kč.
Součástí této sady je 4x repro, kompletní montážní materiál – včetně všech konektorů, kabelů i nýtů. Objednací číslo Škoda je ABA600001. Součástí sady není tmel na výškové repro.
Druhou možností je koupit reproduktory u výrobce, v e-shopu
jsou to originální reproduktory, cena za ně (2+2ks) je celkem cca 1000,-Kč. Jako poslední varianta je samozřejmě vrakoviště.
Dříve než se pustíme do teorie nákupu kabeláže, je vhodné přímo na vozidle zkontrolovat zda jsou tam alespoň konektory. Pokud jsou zadní okna elektricky ovládaná tak tam svorkovnice být musí. Pokud zadní okna nejsou v elektrice, provedeme ověření, otevřeme dveře, odkryjeme gumovou průchodku na straně sloupku a zjistíme zda je tam pouze jedna svorkovnice či dvě.
Nákup svorkovnic a konektorů jako originálních náhradních dílu je finančně mimo realitu. Plastové výlisky za pár korun se prodávají za stokoruny a stejně tak jednotlivé piny. Takže zde se vyplatí buď koupit sadu a nebo sehnat kabeláže na vrakovišti. Problém s kabeláží na vrakovišti je ten, že část dveřní není problém sehnat, ale část vozidlovou (tj. tu co jde od rádia k sloupku) obvykle chtějí prodat pouze jako celek kompletní kabeláže. Takže zde je to na vyjednávání, známostech a nebo prostém koupení sady přímo od škodovky. Vyrábět vlastní konektory do sloupku nedoporučuji, muselo by se řešit jejich uchycení, musely by být s pojistkou atd.
Tak a konečně se dostáváme k montáži. Pro montáž budeme potřebovat ze „speciálního“ nářadí nýtovací kleště a 8 ks nýtů 4,8×15 (nýty se dají sehnat, nebo jako náhradní díl škoda auto N90765701) a vhodné průmyslové pružné lepidlo(tmel).
Nejdříve rozebereme zadní dveře, začneme demontáží zadních výplní, ta se liší, podle toho zde jde o mechanicky, nebo elektricky ovládané stahování skla. Plochým šroubovákem odendáme krytku madla, pod krytkou jsou dva šrouby, ty vyšroubujeme. Vycvakneme krytku výškového reproduktoru, pokud jsou okna elektrická, vypojíme konektor, po stlačení jeho pojistky. Pod krytkou je jeden šroubek, vyšroubujeme. Pokud je okno mechanické, stlačíme spodní (pojistný) kruh kličky v ose kličky proti středu a odsuneme mimo osu, klička pak jde lehce vysunout. Výplň dveří pak po obvodu vycvakneme a vysuneme nahoru (lehce jen cca 15 cm) pak vršek odklopíme do vozu a vypojíme táhlo kličky otvírání. Výplň odložíme někam, kde se nám nepoškrábe!
Ze dveří odstraníme záslepku, z místa kde je má být reproduktor, a očistíme zbytky lepidla. Pozor na poškrábání laku. Přiložíme nový reproduktor, konektorem nahoru a přinýtujeme.
Pro lepší montáž je možno vyjmout kliku z dveřní výplně, stačí malý plochý šroubovák a postupně jemně po obvodu vyháknout plastové packy. Na dosedací plochu výškového reproduktoru naneseme lepidlo, či tmel a podle pokynů k danému výrobku necháme zaschnout.
Kabely ve dveřích vedeme stejně jako přívodní svazek a na několika místech spojíme plastovými pásky. Kabely dále provedeme průchodkou směrem ke sloupku.
Odendáme kryt z prostoru pod volantem, schránku u spolujezdce, přední prahy a spodní části B sloupků. Pro demontáž levého prahu je potřeba vyndat kliku otvírání kapoty. Kapotu otevřeme a cca 30 cm od zámku je na táhlu plastové uzavřené pouzdro, to otevřeme pomocí malého plochého šroubováčku a vevnitř uvolníme bowden. Díky tomu lze páčku kapoty v kabině otočit více a vytáhnout pojistku z její (zadní, po pootočení spodní) strany. Za páčkou je tuším jeden šroubek. Zbytek prahu je přichycen pružnými plechovými pásky zaklesnutými do výřezů v prahu. Takže stačí pouze vytáhnout. Spodní část B sloupku, nejdříve uvolníme spodní část horního dílu B sloupku, horní část spodního dílu vyklapneme směrem do vozu, poté spodní část směrem nahoru.
Do B sloupku zasuneme novou svorkovnici (pokud je potřeba), a do ní zasuneme piny, je třeba dávat pozor na polaritu. Viz schéma.
Kabely vedeme ve sloupcích a prazích stejně jako přívodní kabeláž a na několika místech spojíme plastovými pásky.
Vyndáme autorádio a zapojíme piny do konektoru reproduktorů. Vše zapojíme a vyzkoušíme.
Amatér zvládne práci za cca 4-5 hodin, zručný auto elektrikář s profi nářadím a hlavně zkušenostmi za hodinu a půl.
Schéma zapojení.