Model, díky kterému vznikl v roce 2003 i náš club, slaví 20.narozeniny. Chystáme pro vás články o zajímavých verzích, například Laurin a Klement Long nebo limitované edici RS WRC. Na letošním 8.Octavia Srazu také tyto narozeniny řádně oslavíme.
Před dvaceti lety se poprvé představila odborné veřejnosti a od té doby se pro některý z mnoha verzí tohoto prodejního bestselleru rozhodlo přes 5 milionů zákazníků.
Historie vývoje řady Octavia
Vývoj zcela nové řady ŠKODA Octavia byl zahájen v roce 1992, přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou podvozkovou platformu, jejíž vývoj probíhal na úrovni koncernu souběžně s přípravou modelu Octavia. Nadčasově elegantní design, navržený týmem pod vedením Dirka van Braeckela, vtiskl nezaměnitelnou pečeť karoserii, konstruované s využitím technologie CAD (Computer Aided Design; konstruování s počítačovou podporou) v mladoboleslavském vývojovém centru.
Velký důraz byl kladen na aktivní i pasivní bezpečnost, včetně doplnění nabídky předních airbagů o boční bezpečnostní vaky. K trumfům velmi praktického liftbacku Octavie patřily i rozměrné výklopné páté dveře, umožňující výborný přístup k prostoru pro 528-1328 litrů zavazadel.
Turbodiesel Ostavia
Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1,6 MPI/55 kW (používaný také ve Felicii), pro náročnější zákazníky byl připraven čtyřválec 1,8 20 V/92 kW. Moderní turbodiesel s přímým vstřikováním 1,9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Nabídka se postupně rozšiřovala například o agregáty 1,8 20 V Turbo/110 kW nebo 1,9 SDI/50 kW.
V březnu 1998 měla na autosalonu v Ženevě premiéru první Octavia Combi, jejíž prodej byl zahájen v květnu téhož roku. Tato karosářská varianta slavila úspěchy zejména na evropských trzích. Od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol. Typové označení Octavia odkazuje na stejnojmenný úspěšný automobil ze závodů Mladá Boleslav a Kvasiny, kde v období 1959-1964 vzniklo celkem 364 000 těchto vozů. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá a jednalo se o pořadí ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu v roce 1933.
Nový závod Mladá Boleslav
Pro řadu ŠKODA Octavia vznikla v závodě v Mladé Boleslavi nová moderní výrobní linka v hale o rozloze 37 500 m², na níž navázala nová lakovna s kapacitou až 1800 vozů. Produkce se zde rozběhla 3. dubna 1996, kapacita automobilky vzrostla o 90 000 na 350 000 vozů ročně a společnost ŠKODA AUTO se stala největším průmyslovým podnikem v ČR.
Poslední vůz první generace řady Octavia sjel z výrobní linky v listopadu 2010, v období 1996-2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi.
Na tento úspěch navázala i druhá generace modelu ŠKODA Octavia, které se v letech 2004 až 2013 vyrobilo 1,6 milionu s karoserií liftback a 900.000 coby kombi. Druhá generace nabídla i nejmodernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či automatickou převodovku DSG.
Generace Škoda Octavia
Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace vozu ŠKODA Octavia, která je pilířem modelové nabídky značky. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi miliontý exemplář aktuální generace.
Od zahájení produkce první generace v roce 1996 tak vzniklo již 5 milionů vozů ŠKODA Octavia. Vedle hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi sjíždějí vozy ŠKODA Octavia z výrobních linek také v zahraničí, a sice v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.
Fotogalerii všech tří generací Octavie naleznete zde >
Napsat komentář