Na co si dát pří nákupu Octavie pozor? Kde na voze najdete identifikační znaky a jak zjistíte skutečný počet ujetých kilometrů? Tyto a další rady vám přinášíme ve zcela novém tématickém článku o nákupu ojeté octavie
Historie
1996 – představení modelu
1998 – představení verze kombi, na konci roku inovace interiéru
2000 – facelift (čirá optika, nárazníky,zadní svítilny,interiér – více prostoru na zadních sedadlech, nová grafika palubních přístrojů, nová paleta motorů)
Karosářské varianty
Liftback
Kombi
Stupně výbavy
LX, GLX, SLX do r.v. 2000
Classic, Comfort, Elegance od r.v. 2000
Laurin Klement
Motorizace
1.4i 44kw
1.4i 16v 55kw
1.6i 55kw
1.6i 74kw doporučeno – tichý, kultivovaný, dostatečný výkon, rozumná spotřeba
1.8i 20v 92kw
1.8T20v 110kw doporučeno – skvělá gradace výkonu, spolehlivost, životnost
1.8 RS 132kw
2.0i 85kw
1.9SDI 50kw
1.9TDI 66kw doporučeno – velmi vysoká životnost, spolehlivost,nízká spotřeba
1.9TDI 81kw doporučeno – vysoká životnost, skvělá dynamika,velmi nízká spotřeba
1.9TDI 96kw
1.9TDI PD 77kw
O žádném agregátu nelze říci, že by byl vyloženě špatný, snad jen 1.4i a 1.9SDI jsou svým výkonem na relativně velký vůz nedostačující
Umístění VIN
Obr.1 – dělící stěna morového prostoru (ražba, ukončovacím znakem je hvězdička, vždy začíná znaky „TMB.“
Obr.2 – štítek na LP podběhu v motorovém prostoru (papírový štítek z třívrstvého papíru, bílé písmo na černém podkladu)
Obr.3 – podlaha zavazadlového prostoru (papírový jednovrstvý štítek, černé písmo na bílém podkladu)
Obr.4 – palubní deska pod čelním sklem na levé straně u řidiče (vlisovaný štítek, bílé písmo na černém podkladu) – od r.v. 2000
Kde na voze zjistím rok výroby
Obr.1 – VIN – nutná dekódovací tabulka
Obr.2 – Látkové štítky na bezpečnostních pásech
Obr.3 – Papírové štítky na svazcích elektroinstalace
Obr.4 – Různé plastové součásti interiéru i v motorovém prostoru (lze však snadno vyměnit)
Jak zjistit skutečný počet ujetých km
Zkreslování skutečného počtu ujetých km se bohužel stává v ČR národním sportem, proto je velmi obtížné dopátrat se skutečnosti, nebo se alespoň této hodnotě přiblížit.
Jako nejspolehlivější zdroj lze označit autorizovaný servis. Tam dotazem zjistíme kdy bylo vozidlo na poslední návštěvě servisu a jaký nájezd km v té době mělo, zbytek najetých km jsou jen dohady.
Čeho si tedy všímat, pokud vozidlo nedisponuje servisní knížkou:
– všímejte si míry opotřebení a porovnávejte s vozy, které mají doložitelný
nájezd km
– vše ovšem záleží na úrovni znalostí a zkušeností toho, kdo vozidlo
ohledává
– stupeň opotřebení interiéru věnec volantu, hlavice řadící páky, madla a čalounění dveří, loketní opěrka, prosezení sedaček, čalounění stropu, koberec podlahy(monolit po celém voze), plastová tlačítka a ovladače
– karoserie kapota a přední nárazník osekané od kamínků, nadměrně odřené vnitřní části prahů, slepnutí světlometů, celkový stav laku – zašlý, odřený z myčky atd.
– motor snížený výkon, zvýšená hlučnost, nadměrná kouřivost (zejména u dieselů), obtížné startování, celkový optický stav, uložení motoru (silentbloky)
– převodovka vůle v kulise řazení, obtížné řazení rychlostních stupňů, vadná funkce synchronů, hlučnost, uložení (silentbloky)
Přednosti
+ spolehlivost
+ nadčasový design
+ velmi kvalitní dieselové agregáty s nízkou spotřebou
+ propracovaný podvozek
+ velký zavazadlový prostor
+ kvalitní dílenské zpracování
+ antikorozní ochrana
Nedostatky
– málo prostoru pro cestující na zadních sedadlech
– design palubní desky – do r.v.99
– vyšší spotřeba u některých benzínových agregátů
– zvýšená hlučnost u benzínových agregátů při nájezdu nad 150tis km
– oblíbený cíl zlodějů
Na co si dát pozor při koupi – nejčastější závady specifické pro Octavii
. poruchy centrálního zamykání
. poruchy imobilizéru
. velmi často zvlněné brzdové kotouče
. vadná funkce váhy vzduchu (měřič množství nasávaného vzduchu) – především u TDI – Projevuje se výpadky v gradaci výkonu – motor ztrácí v určitých otáčkách tah, zhoršené startování.Bohužel velmi často se stává terčem zlodějů a podvodníků. Octavia je v ČR na nelichotivém prvním místě v počtu krádeží. Proto je nutné věnovat maximální péči kontrole identifikátoru – VIN. Správné umístění, správná výška raznice znaků, správné ukončovací znaky, třívrstvý papír na štítku v motorovém prostoru, kit v okolí VINu, tmely v místech, kde nemají být, nerovnosti plochy na které je VIN vyražen. Nejdůležitější je možnost srovnání, proto vždy porovnávejte s bezvadným prověřeným vozem !!!
Nejčastější praktiky při pozměňování identifikátorů
VIN
– vybroušení původního VIN a přeražení jiným
– vyříznutí celé nebo poloviny dělící stěny motorového prostoru na které je VIN vyražen a vsazení jiné
– vyříznutí samotného VIN a vsazení (navaření) jiného
Proto vždy bedlivě sledujte okolí VIN – nerovnosti, jiný odstín laku, stopy po tmelení, probrusy. Hodně napoví tloušťkoměr laku – odhalí celou nanesenou vrstvu, včetně tmelu. Pokud není k dispozici doporučuji v blízkosti VIN provést několik kontrolních vrypů ostrým předmětem pro zjištění přítomnosti tmelu (tmel nemá v okolí VIN co dělat). Pečlivě dlouho a nerušeně vůz prohlížejte a při jakémkoliv podezření využijte konzultace s odborníky nebo navštivte autorizovaný servis. Pokud toto prodávající neumožní, jistě něco skrývá a od takového vozu raději pryč.
Papírový štítek
– xeroxová kopie vyrobená na PC – při bližším zkoumání lze odhalit
Poslední krok před zakoupením vozu
– prověření v databázi odcizených vozidel – toto je možné provést na webu Ministerstva vnitra nebo pomocí informační SMS
– prověření, zda vozidlo není zatíženo nějakým finančním produktem – leasing, úvěr. Lze zjistit na internetových stránkách jednotlivých leasingových společností.
Tento text pro server TipCars.com zpracoval Tomáš Taraba ze znalecké kanceláře ExpertCar.
Článek uveřejněn s laskavým souhlasem serveru TipCars.com
Napsat komentář