Téměř 4 roky a 180 000 km za volantem Octavie II Facelift Liftback s motorem 2.0 TDI CR DPF 103 kW jsou výborným základem pro tuto recenzi.
Octavii jsem přebíral jako úplně novou a se specifikací, kterou nastavil předchůdce v práci. Osobně bych ji sestavil jen decentně jinak, na pracovní účely a časté cestování však byla vybavena velmi dobře.
Tip: Pokud máte také zájem o novou Octávii a zároveň chcete ušetřit, zkuste se mrknout na skladové vozy ŠKODA. Jsou ihned k dispozici a navíc za výhodnější cenu. Vybrat si můžete ze zcela nových i předváděcích automobilů.
Seznam vybraných prvků
- výbava Elegance, malý kožený paket, multifunkční volant, autorádio Stream s Bluetooth, vše v elektrice, vyhřívání předních sedadel, dvouzónová klimatizace, xenony
Obutí :
- 205/55/R16 Continental ContiSportContact (zimní Michelin Pilot Alpin) – s nájezdem cca 4000 km / měsíc si poradily a nebylo nutno kupovat další sadu. Při vracení vozu měly letní pneu cca 1,5 mm, zimní ještě sezónu snesly. V tomto případě velká spokojenost.
Při častém cestování by se navíc hodila navigace Columbus, ale nahradil jsem ji přenosným TomTomem, který ovšem v roce 2011 neznal dálnici z Olomouce do Ostravy a aktualizovat se mu moc nechtělo.
MOTOR
Po zkušenostech s jinými auty jsem si řekl, že dobu hájení motoru dám maximálně 500 km, aby si hned zvykl na zátěž a tak se hodila služební cesta do Rakouska přes Německo, kde jsme společně hledali jeho limity. Nutno dodat, že to asi bylo dobře, protože motor ani po 180 000 kilometrech nejevil žádné známky slábnutí. Možná to bylo také profilem tras, kdy cca 70% všech jízd tvořily dálnice a rychlostní silnice, zbytek okresní silnice. Rychlosti na dálnicích se pohybovaly pravidelně o cca 15 km/h výše než jsou povolené limity, časté cesty do Německa a Rakouska byly samozřejmě rychlejší.
Za celou dobu používání auta nebylo potřeba s motorem dělat nic jiného, než měnit olej v intervalu 30 000 km. Výkonově je dle mého názoru tento motor ideální pro ty, kteří mají podobně velké nájezdy. Na šestku si motor při rychlosti 140 km/h točí něco málo nad 2000 ot/min a pro případ nutnosti má bohatou zásobu výkonu. Pokud potřebujete vystřelit z křižovatky nebo krizové situace, i tady vás rozhodně nezklame. Ve firmě jsme měli ještě jednu Octavii se stejným motorem a výbavou, která jezdila velmi pravidelně Německé dálnice a její rychlosti přesunů se tak daly odhadovat na cca 180 km/h.
Ta podle slov kolegy začala kolem 140 000 km maličko slábnout na výkonu. Dle mého odhadu jen dopad rychlejšího opotřebení při častých vysokých rychlostech, které by si možná žádaly častější výměny oleje a nějakou dodatečnou údržbu. Před velitelstvím OctaviaClubu totiž stojí Octavia II Facelift Scout s tím samým motorem a najetými 215 000 km, který se ztrátou výkonu rozhodně neprojevuje. Výměny oleje jsem dodržoval přesně podle palubního počítače a servisní knížky, tedy 30 000 km a za celý nájezd nebylo potřeba dolévat nic.
Spotřeba nafty se za celé 4 roky pohybovala průměrně kolem 5,5 l/100 km, ale Octavia uměla jet i za necelé tři litry a to v soutěži ŠKODA Economy Run v roce 2014, kde jsme s bratrem díky této hodnotě vyhráli kategorii MÉDIA. Více zde >>>>>
PODVOZEK A BRZDY
O podvozku se asi není třeba moc rozepisovat, kdo jezdil Octavií druhé generace, tak jej zná. Většinu času jezdilo auto s jedním člověkem a nákladem cca 75 kg. Za celou dobu používání na něj nelze říci nic negativního a to jsem jej rozhodně nešetřil.
Brzdy hodnotím velice kladně už jen díky tomu, že za celých cca 180 000 km bylo potřeba vyměnit jen zadní kotouče a destičky a sice kolem 140 000 najetých kilometrů. Auto se vracelo s původními předními kotouči a destičkami. Otázkou tedy je, nakolik toto bylo ovlivněno řidičem nebo opravdu dobrými materiály.
INTERIÉR
Vzhledem k používání auta pro dlouhé cesty a služební cesty se interiér moc neponičil. Nejvíce exponovaná místa tedy byla volant, hlavice řadicí páky, sedadlo řidiče a loketní opěrka a také zavazadlový prostor. Látkové sedadlo a loketka při pravidelném tepování nevypadaly nijak děsivě, kožený volant už byl samozřejmě lesklý a kožená řadicí páka byla zralá na výměnu. Nutno však dodat, že oproti kožené hlavici z Octavie 3, byla mnohonásobně kvalitnější. Připravuji článek o prvních 20 000 kilometrech za volantem Octavie 3 RS a hlavice řadicí páky je velkým zklamáním z hlediska kvality.
PORUCHY A ZÁVADY
Podvozkově i motorově nelze autu z hlediska spolehlivost vyčíst nic. Za celou dobu nebylo třeba cokoli měnit, samozřejmě kromě filtrů a oleje. V pravidelných intervalech bylo nutno měnit žárovky denního svícení, které někdy vydržely i jen měsíc provozu, stejně jako žárovky na SPZ. To jsou však celkem nenáročné prkotiny, které nebylo nutné řešit. Jediným problémem, který se po 4 letech nepodařilo na 100% vyřešit, bylo zatékání do vozu v oblasti A sloupků.
Mezi rámem dveří prostupovala při silnějších deštích voda a i přes několikeré upozornění se při pravidelných prohlídkách nepodařilo technikům ve 3 autorizovaných servisech tuto záležitost odstranit. Závada se projevovala kapáním vody do interiéru přesně v prostředku A sloupku a později i vlhnutím obložení A sloupku na jeho spodní části.
Jedinou kolizi, kterou jsem s Octavií měl, byl ťukanec nedaleko pražského obchodního domu na Flóře, kde kurýr z DHL nevnímal zaparkovanou auto za sebou. Odnesl to nárazník, mlhovka a její držák.
- Tip: Pro případ nehody na silnici se hodí investovat do kamery do auta. Pokud do vás například nacouvá auto před vámi, můžete být označeni za viníka, i když za nehodu nemůžete. Záběr z kamery vám pak ušetří mnohé komplikace.
I díky zkušenostem s tímto motorem, který je s největší pravděpodobností zasažen aktuální aférou „Dieselgate„, jsem jako hlavní auto do velitelství OctaviaClubu pořídil již zmiňovaného Scouta se stejným motorem ze skončeného operativního leasingu s najetými 180 000 kilometry. Nyní tachometru nyní svítí již 215 000 km. K němu se však vrátím v dalším článku.