Naše recenze Škody Octavia I. generace 1.6 s motorem 74 kW. Jaké jsou dojmy s jízdou v tomto autě? Napište své vlastní zkušenosti a recenze do komentářů.
Základní charakteristika auta
Současná Octavia, kterou mám již přes 8 let, přišla na svět někdy koncem dubna 1998, označení jako MR98. Vybírali jsme ji v salonu tak dlouho, odkud prodejce neřekl, že se ještě zajde podívat dozadu a že přiveze auto, které si někdo objednal a nakonec ho odmítl.
Chtěli jsme spíše nějakou světlejší barvu, zezadu ovšem přijela tmavě zelená a byla to láska na první pohled, popsal nám výbavu a bylo hotovo, za 10 minut byla noha na pedálu. Nebyla to první Octavia, kterou jsme měli v rodině. Někdy tuším, že koncem září 1996 si otec pořídil jednu z prvních Octavií, které šli volně do prodeje, tenkrát byla stříbrná a po autech co jsme měli předtím, neskutečné auto s neskutečným motorem a výbavou.
Byla to jediná verze co tenkrát byla k dostání, 1,8/92 kW ve verzi SLX. Auto bylo tenkrát na našich silnicích tak časté, že se lidi na ulicích otáčeli jako jeden muž, bylo to až nepříjemné. Spokojenost byla maximální až na jedinou věc, ten motor byl ještě před úpravou sání a normální spotřeba při klidné jízdě po městě byla 11 až 12 litrů. Jelikož jsme tenkrát byli v zahraničí, auto tam jelo s námi, ale kvůli šíleným východoevropským silnicím (české jsou ještě dnes pořád o dost lepší, ale rychle se blížíme) se auto šetřilo většinu času v garáži a jezdilo se druhým autem (Formanem 50 kW což tehdy bohatě stačilo a bylo šetrnější). No a ubohá Octavia tam nakonec zůstala, prodali jsme ji před návratem domů, kde asi po půl roce přišla právě ta současná tmavě zelená Octavia.
Volba nové Octavie
Neobjednávali jsme ji mi, takže auto mělo nějakou nadstandardní výbavu (klimatizace v základní výbavě), koberečky, rádio atd. Motor byl tenkrát jiný, jedná se o 1.6 74 kW (100 HP), již po úpravě sání, kde je spotřeba někde zcela jinde. Nemuseli jsme se moc rozhodovat, které auto zvolíme, teoreticky byla volba pouze mezi Octavií a Kia Clarus, který v tehdejším provedení byl sice větší, luxusnější, ale také podstatně dražší.
A Octavii jsme již měli vyzkoušenou a hromady testů z celé Evropy jen potvrzovaly, že to auto je nejen pěkné na pohled, ale i dobré. S autem nebyly nejmenší problémy, v záruce se opravovaly jen povinné dvě přední stahovačky. Ani ne p dvou letech ovšem došlo na nejhorší, rodiče jedoucí z akce se poněkud nepohodli a došlo na nehodu, na Jižní spojce v Praze auto skončilo přední částí ve středových svodidlech a bylo cca. o 30 cm kratší. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale škoda byla přibližně 70.000 Kč.
Na autě je to bohužel do dnešního dne znát, celý předek auta nelícuje, ač jsem to již dal do pořádku, ale vidět to trochu je, znalé oko to pozná. Udělám ještě malý krok mimo. Rodiče nedlouho po této nehodě znovu odjeli do zahraničí, tentokrát již beze mě a já mám od té doby vůz jen a jen pro sebe. A oni si nedlouho pak pořídili další Octavii MR01, na mé doporučení TDI 66 kW v tehdejší nejvyšší výbavě, snad kromě Climatronicu, manuál stačil. Samozřejmě již po faceliftu, takže bez veškerých dětských nemocí s krásnou palubkou, přední části a zadními světlomety, která osobně považuji za nejkrásnější zadní lampy vůbec.
Tento vůz má zhruba 5 let a najeto asi 122.000 km a kromě běžné údržby to auto nemělo jedinou poruchu! I přes občasné příjemné zacházení. Opět jen povinná váha vzduchu a nedávno nepovinná výměna gum stabilizátoru, vrzalo to opravdu strašně.
Recenze motoru Octavie
Ted uz ale zpet k one tmavezelene. Je to tedy motorizace 1,6/74/100. S motorem jako takovym nebyl nikdy zadny problem, ac ma auto najeto poctivych 196.000km. Jako 1. majitel jsem si naprosto jisty, naprostou vetsinu jsem s tim najel osobne. Bohuzel se s tim take jeden cas ucila jezdit ma sestra, ktera to trochu upravila kvuli zbytecne sirce, vletel do me zezadu rozlozivsi se Wartburg a ja jsem vloni trochu “srovnal” prah o parez skryty v trave. S motorem tedy problemy zadne, ovsem veci kolem nej, cidla a tak, to uz je horsi, ale to asi u produkce VW jen tak jine nebude, viz posledni odstavec. Se spotrebou jsem maximalne spokojeny, jezdim prevazne po meste, tak ze 60%, a dlouhodoba spotreba se pohybuje od 6,6 do 7,4, dle rocniho obdobi, dle palubniho PC. Realna spotreba je o cca 0,3-0.5l na 100km vyssi. Ovsem auto je po cipovani. I tak je to ovsem parada, pri celkem sviznem jezdeni. Tedy az na dalnice, malokdy jezdim pres 150km/h, necitim tu potrebu, vyjimkou jsou jen dlouhe cesty. Auto bylo nejdale asi v Portugalsku na Algarve, dokonce 3x J. Pri vyssich rychlostech je tam znatelna chybejici sestka.
Auto sice na petku vzhledem k otackam zrychluje paradne, ale spotreba je vysoka. Po meste neni problem jezdit kolem 7l, i vcetne kolon, pokud v nich clovek samozrejme nestoji cely den, pak to leti vzhuru. Motor ma, rekl bych, velmi tichy chod a to i ve vyssich otackach. Pokud clovek nesleduje kolisajici otacky na volnobeh, rekl bych, ze je chod hodne kultivovany a ze je to jeden z nejpovedenejsich benzinovych motoru evropske provenience poslednich rekneme 15i let. To same se da rict o motorech VW TDi 66 a 81kW a benzinovem 1,8T.
Pokud bych si nyni mel poridit rodinny vuz s rozumnym pomerem cena/vykon, volil bych urcite opet stejny vuz i motor, pripadne prave jedno z TDi. Pri jinem platu, rozumej vyssim, bych nejspise volil jiny vuz, ale rozhodne ne kvuli nespokojenosti. Teoreticky by to klidne mohla byt Octavia II. Tam by ma volba byla naprosto jasna, 2.0TFSI.
Upravy na motoru nejsou zadne, spis jen okolo. Precipovano u Sportmotoru (jedna z nejlepsich investic), KN filtr, Denso svicky (driv 2x Brisk LGS, chtel jsem zkusit neco jineho, nestoji to za to, Denso/Brisk = naprosto stejne chovani motoru, spotreba, atd., a od Brisku stoji ctvrtinu), Remus vyfuk. Vic k upravym v me karte, neco si necham radeji pro sebe.
Recenze exteriéru a vzhledu
Co dodat, libive, nadcasove auto, o cemz svedci i to, ze se jako Octavia Tour stale vyrabi a jeste urcite nejaky cas vyrabet bude. Samozrejme jako facelift, to je v podstate ale jen kosmeticka uprava, hlavne. Octavia po faceliftu je designove dokonaly vuz, kteremu neni moc co vytknout. Ma Octavia ovsem je predfaceliftova, takze doslo z me strany na upravy. Prvni upravy prisly v kvetnu 2002, kdy auto dostalo kridlo, predni i zadni spojler a masku od Milotecu, oproti vetsine ostatnich jsem ovsem chtel se znakem.
Asi o mesic pozdeji prisla ladena koncovka vyfuku od SPEI, s peknym tichym brumem, dva rekneme hranate ovaly J. Zhruba v zari 2005 ji nahradil ladak od Remusu. Loni na jare doslo na faceliftove zadni lampy a letos v pozdnim jaru doslo i na facelift predku, tentokrat do RS stylu. Zatim zustava puvodni maska od Milotecu, ac se tam prilis nehodi. K tomu se pridaly jeste cire bocni blinkry.
Hodnocení vnitřku vozu
V tehdejsi vybave SLX jeste stale Octavia mela sedivou tsunami vlnu misto kaplicky, ktera prisla v zapeti. Veci jako maxidot nebo bocni airbagy v te dobe jeste nebyly, ac by je hodne lidi uvitalo. Osobne koketuji spis s temi airbagy a dalsimi drobnejsimi upravami, nektere jiz jsou hotove. K tomu patri ne zrovna hezky a prakticky stredovy tunel, temer nemoznost mit loketku, leda nutno domontovat, jak jsem to take udelal, vzadu je prilis malo mista pro cestujici, respektive jejich nohy, pokud jsou jen trosku vetsiho vzrustu. U mne v rodine to v podstate nevadi, nikdo nejsme zadny obr J.
Co se kufru tyka, jednim slovem obrovsky, nadhera, extaze pri nakladani na dovolenou. Zatimco vsichni ostatni jezdi s rakvemi na strese, s Octaviemi se vejdeme hrave i do kufru. Letos jsem tam napriklad vezl i invalidni vozik, proste parada. U predfaceliftovych Octavii casto chrasti interier. Ovsem u novejsich take 😉 a poladit se da vse, bohuzel by to bylo lepsi rovnou z fabriky. Ovsem co tak slysim od znamych, u jejich Fordu, Oplu a podobnych je to snad jeste horsi.
Podvozek mé Octavie
Jak vetsina z vas urcite vi, podvozek na svoji dobu skvely, i kdyz zdaleka nedosahuje kvalit Octavie II. Nejhorsi jsou asi dost vyrazne reakce na pricne nerovnosti, kterych je na ceskych (a v mem pripade prazskych (jeste horsi)) silnicich az az. Mam najeto 196.000km a mam jiz treti tlumice. Prvni jsem tam mel cca 120.000km, kdyz jsem zacal mit pocit, ze to uz nejak neni ono. Vymenil jsem za Sachs, ktery je spise do komfortu nez do jizdnich vlastnosti.
A ty sly po 65.000km pryc. Zadni jiz byly dost spatne, predni cekaji ve sklepe, co kdyby. Zaroven s nimi prisla do auta jeste predni rozpera, ktera jejich mekkost castecne vyrusila. Posledni dobou doslo na sportovni tlumice, ktere i pri nesnizenych pruzinach Octavku prozenou kruhovym objezdem v 70km/h a jeste je tam rezerva, ovsem maloktery prazsky kruhovy objezd ma tak kvalitni povrch, ze to opravdu jde.
K tomu dozadu prisla misto stare bubnove naprava s kotoucovymi brzdami, ktera vyrazne pomohla brzdnemu ucinku, ktery u predfaceliftovych Octavii neni zadny zazrak, nema tak prudky nastup. Vyhledove prijdou na vsechna 4 kola lepsi kotouce a desticky, coz urcite dale pomuze. Jezdim na kolech Dezent s pneu 205/55/16, puvodni prilis male (na tak velky a vykonny vuz az smesne male a hlavne uzke disky primo od Skody (Ronal) s 195/65/15 jsem si nechal na zimu). Sirsi gumy uz by asi byly znat na spotrebe a hlavne k uprave podvozku nejsou treba.
Audio aneb jak to hraje
Stacila opravdu minimalni investice a je to uplne nekde jinde. Papirove puvodni repro uz mi zustalo jen v prednich vyskach, jinak je vse za par penez vymeneno a je to o necem jinem. Predni i zadni repra jsou pripevnene do MDF podlozek, cele auto se vyrazne ztisilo proti venkovnimu hluku po nalepeni Mirelonu do vsech dveri a celeho kufru. Funkce tlumeni kvuli audiu a vytvoreni ozvucnice je vsak rovna temer nule. Ale v aute je ticho J. Drazsi upravy, stejne jako u dalsich veci (napriklad xenony) jsem si rozmyslel, nema to v Praze cenu, za chvili by se z toho radoval nekdo jiny.
Problemy & poruchy mé Octavie za skoro 9 let
Nemoci tohoto motoru jsou houpající se otáčky na volnoběh. Pokud je to málo, nemá cenu se tím znepokojovat, pokud je to více někde bude problém. Další nemoci jsou originální Škoda servisy, osobně mám kromě dvou jen samé negativní zkušenosti. Níže v podstatě veškeré poruchy mimo spotřebních výměn oleje, tlumičů, atd., které se za 9 let a 196.000 km vyskytly (většinou banální věci, které z části u novějších vozů už nenastávají).
Seznam všech problémů:
- snimac otacek (nemoc teto motorizace) – nutno vymenit
- cidlo teploty chladici kapaliny (nemoc teto motorizace) – nutno vymenit
- praskly vlnovec vyfuku (reseno vymenou prvniho dilu) – nutno vymenit
- “harmonika” u sani – prolinajici olej (nemoc teto motorizace) – nutno vymenit
- stahovacky (u predfaceliftu normalni) – nutno vymenit (postupne vsechny)
- tuhnouci prepakovani steracu (u predfaceliftu normalni)
- vrzajici silentbloky stabilizatoru (u predfaceliftu normalni) – nutno vymenit
- zanasi se skrtici klapka
- letos praskla hadice ze sani k posilovaci brzd + 4 krouzky u napojeni sani k motoru (servisy si me prehazovaly jak brambor, menila se kvuli tomu lambda, cistilo kde co, atd atd, trvalo to nekolik mesicu, nez na to nekdo prisel).
To je tusim ze vse, co se vyskytlo, rekl bych, ze to je za temer 9 let a 200.000km jakoby nic!
Abych nepsal jen poruchy, vse ostatni pracuje celou dobu jak ma, napriklad klimatizace ma po 8,5 letech stale prvni napln a chladi jako diva! A pozink dela sve, krome bubnovych brzd na Octavii nezrezne nic jineho, nez sroubky u osvetleni SPZ!
Kratke shrnuti: maximalni spokojenost, nevedet co s penezi, menil bych nejspis za novou Octavii, pripadne M5. Ale mame se s autem radi a kdyz se nestane nic neocekavaneho, z domu zatim nepujde.
Napsat komentář