Další recenze přímo od majitele – tentokráte RS varianta jedničkové Octavie.
Škoda Octavia 1.8T RS
Motor a spotřeba
Kousek, který jsem si pořídil, přišel na české silnice v lednu r. 2002. Jsem sice 2. majitel, ale auto jsem si zamiloval po prvních pár kilometrech za volantem, tak jak rychle jsem se s tímto autem sžil, to se mi zatím s jiným autem nepovedlo. Ale k věci. Motor tohoto vozu je snad nejlepší motor, který se v blízké minulosti koncernu povedl. 1.8 s turbem má u RSa v základu 132 kW, avšak majitel přede mnou nechal auto přečipovat prý na 160 kW, čemuž tedy opravdu nevěřím (zatím jsem se nedokopal ke změření na brzdě), ale pravdou je, že je trochu změněná charakteristika – auto má krásný zátah už od nízkých otáček. Nejsem zastáncem přehnaně rychlé jízdy na dálnici, jsem spíše pro dynamiku a v tom mi tento vůz vyšel opravdu vstříc. Co se spotřeby motoru týče, jsem absolutně spokojený – můj dlouhodobý průměr je cca 7,3 l/100 km, ale je pravda, že pokud můžu, netahám auto zbytečně po městě – nemám to srdce… Někdo může namítat, že to není možné, že se s RSem pod 8 litrů nedostanete, ale jsou to buď lidé, kteří řídí stařičkou 120 a náhodou jedna pani povídala… nebo lidé, kteří s tímto motorem neumějí jezdit. Je pravda, že pokud tomu opravdu naložím, tak spotřeba roste, přeci jen ty koníky musíte nakrmit, ale zatím jsem se nedostal na delší trase přes 10 l/100 km, jenže pokud je člověk rozumný a jede delší trasu, z kopců nechává zařazenou rychlost a nohu shozenou z plynu, tak i přesto se nechá jet rychle (auto dokáže jet nádherných 110 km/h setrvačností), dynamicky a s nízkou spotřebou cca kolem 7 litrů (na 16“ discích i míň).
Podvozek
S podvozkem si v MB pohráli a dali RSu do vínku tovární sportovní podvozek. Páni inženýři věděli, co dělají – podvozek je přiměřeně tvrdý, ale ani s nízkoprofilovými pneumatikami, pokud to moc nepřeženete, se z auta nestane trakař. Osobně jsem RSo posadil na 8×17“ disky O.Z. Ultraleggera s pneumatikami Bridgestone RE050A 225/45R17. Pravdou je, že se občas musím poprat s volantem, zvláště tam, kde jsou vyjeté koleje či jiné podobné nerovnosti – auto se občas nechá docela rozhodit, proto v kolejích za deště opravdu opatrně! To je ale asi jediná věc, kterou můžu podvozku vytknout. Na silnici drží jak přibitý – jak na suchu, tak na vodě, ostřejší průjezd zatáčkou zvládne bez problémů. Jenom pozor na české díry, přejezd přes českou silniční jámu podvozek docela hlasitě zahlásí a Vám to bude rvát srdce :(- to ale není problém auta, ale českých silnic…
Karoserie
Co dodat – elegantní, relativně decentní a přesto z ní čiší dynamičnost. I po několika letech je stále atraktivní. Prostor pro posádku je vcelku dostačující (pokud nejste 2 m vysocí hráči basketballu), resp. vepředu je to ok, vzadu už je to horší, ale i tak se nechá ve 4 lidech pohodlně cestovat na dlouhé trasy.
Závady, poruchy
Snad jediný závažnější problém, který se mi stal, byl ten, že mi odešla cívka u 3. válce. Dále jsem měnil přední ložiska a chystám se na čepy – to jsou ale problémy způsobené víceméně českými silnicemi. Jiný problém jsem zatím bohudíky řešit nemusel – auto má čerstvých 90 000 km a je po výměně rozvodů.