Co (ne)dělat před a po montáži (repase) termodmychadla u Škody Octavie? Ojeté Octavie platí za modely, které si drží svoji hodnotu. Není divu, mnoho kusů bez problému najede 500 000 kilometrů bez vážných závad a milionové exempláře se také v provozu vyskytují. Zkrátka auto k nezaplacení.
Aby vaše Octavia jezdila co nejdéle, je třeba ji dopřát pravidelný servis. Jedna ze součástek, která si po nájezdu vysokého počtu kilometrů žádá pozornost je turbodmychadlo. My v Autonormě turbodmychadla sami repasujeme. Připravili jsme pro vás pár tipů a rad, které prodlouží životnost turba.
Jaké závady turbodmychadlům hrozí?
Nejčastější poškození turbodmychadel je způsobeno vlivem vnějšího prostředí.
- Špatné či nedostatečné mazání.
- Vniknutí cizího předmětu.
- Přehřátí turbodmychadla, způsobeno vysokými teplotami ve výfukovém systému.
- Okamžitým vypnutí vozidla po režimu vysokého výkonu (zejména jízdou na dálnici)
Jak namontovat turbodmychadlo do Škody Octavia?
Montáž repasovaného turbodmychadla zpět do automobilu Škoda Octavia není příliš náročná, ale je nutné nezapomenout na pár podstatných detailů. I když svěříte tento úkon autoservisu, tak je dobré prověřit, zda byla dodržena všechna naše níže uvedená doporučení. Autonorma.cz má, jako přímý výrobce autodílů, bohaté zkušenosti s reklamacemi, které byly způsobeny pouze a jen neodbornou montáží.
Vždy dodržujte montážní postup doporučený výrobcem vašeho vozu. V opačném případě by repase turbodmychadla mohla být zbytečná. Jeho nedodržení může způsobit poškození turbodmychadla nebo celého motoru.
Pokud jste provedli generální opravu motoru, tak doporučujeme neinstalovat na motor hned nové nebo repasované turbodmychadlo, ale je lepší po generálce motoru nainstalovat turbodmychadlo původní a najet s ním aspoň 200 km. Po generálních opravách moou v motorovém prostoru zůstat malé předměty, které turbo nasaje a zničí se potom vrtulky dmychadla. Je škoda ničit si turbo nové. Pokud budete vůz provozovat chvíli po velkém servisu se starým turbodmychadlem, tak předejdete možnosti poškození nového turba.
Co udělat PŘED montáží repasovaného turbodmychadla
- V první řadě je nutné zkontrolovat veškeré příslušenství.
- Zkontrolujte kvalitu, množství a tlak mazacího oleje.
- Prohlédněte si přívodní a odpadní olejové potrubí a zajistěte jeho dokonalou čistotu. Pokud není možné přívodní trubici zkontrolovat, musíte ji chtě nechtě vyměnit.
- Kontrole musíte podrobit i nasávací a výfukové potrubí, jestli není deformované, nemá trhliny nebo poškozené těsnění (to by se projevovalo pískáním).
Je-li do sání turbodmychadla zapojené větrací potrubí klikové skříně, důkladně jej vyčistěte.
Před montáží přívodního olejového potrubí turbodmychadla zaplňte vstupní olejový otvor až po okraj novým motorovým olejem. Pozor! Na těsnění přírub olejového potrubí zásadně nepoužívejte tmel.
Co NIKDY nedělat před montáží turbodmychadla:
Nikdy nepoužívejte jakékoli těsnící tmely při instalaci turba. Pokud tak uděláte, tak se tmel během fungování turba jeho teplem zapeče, velmi rychle popraská a částečky tmelu budou s vysokou pravděpodobností nasáty do turbodmychadla a dále do motoru, kde budou sloužit jako abrazivum – budou vydírat jednotlivé komponenty. Je dost možné, že tím, že někdo použije tmel na instalaci turbodmychadla se zadře jak turbo, tak motor.
Co udělat PO montáži repasovaného turbodmychadla
- Vyměňte motorový olej a olejový i vzduchový filtr.
- Při prvním startu motoru, přidržte hřídel kompresorového kola rukou, než se začne turbo mazat, nebo vyndejte pojistku či relé, aby motor točil ale nenaskočil. Tak se může olej dostat až k turbu.
- Po prvním nastartováním nechte motor běžet dvě až tři minuty na volnoběh.
Autonorma turba sama repasuje v Opavě. Jaký je postup?
Je důležité před montáží repasovaného turbodmychadla zkontrolovat a odstranit možné závady, související s poškozením turbodmychadla, aby se zabránilo opětovnému poškozením nově namontovaného dílu. Turbodmychadla jsou velice spolehlivá, méně než 1 % turbodmychadel selhává díky závadě na turbodmychadle samotném.
Zhodnotíme technický stav
Předběžné zhodnocení technického stavu turbodmychadla, které zahrnuje kontrolu jednotlivých mechanických komponentů a výskyt oleje na sací a výfukové straně turbodmychadla. Dalším krokem je kontrola rozvážení rotační části turbodmychadla a funkčnosti regulace plnícího tlaku (mechanická i elektronická).
Rozebrání a příprava dílu na repasi
Demontáž turbodmychadla slouží k posouzení stavu všech jednotlivých komponent, a pokud jsou poškozené, jsou vyměněny za nové originální díly. Originální součásti, které jsou plně funkční, jsou pečlivě pískovány.
Dynamické vyvážení rotačního systému
Dynamické vyvážení rotačního systému turbodmychadla (axiální a radiální vůle) a kontrola těsnosti středu kvůli zabránění úniku oleje. Celý proces probíhá na autorizované stanici Turbotechnics, která simuluje podmínky v motoru. Veškeré hodnoty jsou nastaveny dle daného výrobce a splňují jejich normy. Výsledkem dynamického testování je kalibrační protokol, který je důkazem jeho 100% funkčnosti.
Kompletace turbodmychadla
Poslední fází je kompletace celého turbodmychadla a nastavení podtlakové nebo elektronické regulace.
ZDARMA Vám jako součást balení dodáme obecný montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla. Zákazník u nás získá záruku 24 měsíců na celý díl, nejen na jednotlivé komponenty.
Pro objednávky autodílů a jakékoli dotazy volejte a pište na +420 731 447 502, info@autonorma.cz, objednat lze jednoduše také v našem e-shopu, který doporučí vhodné díly pro váš vůz po zadání SPZ na www.autonorma.cz.
Nedílnou součástí moderních turbodmychadel s variabilní regulací jsou aktuátory, které se starají o ovládání naklápění lopatek. Turbodmychadla pracují s velmi vysokými otáčkami a variabilní geometrie lopatek slouží k zamezení poškození turbodmychadla – systém otáčky omezuje a reguluje také plnící tlak. Příliš vysoký plnící tlak totiž vede u benzinových motorů k samozážehům a u dieselových motorů by spalování nastávalo dříve, než je žádoucí.
Pokud máte turbodmychadlo, které podává nedostatečný plnící tlak (auto má menší zátah, než dříve), tak možná se jedná o závadu na této elektronické jednotce. Octavie první generace variabilní geometrii lopatek řízenou aktuátorem neměly, pokud se ovšem nejednalo o motorizaci Octavia 1 81kW s rotačním čerpadle. Octavie druhé a třetí generace mají aktuátor pro variabilní geometrii lopatek vždy.
Sesterský web Ecuservis.eu dokáže tyto aktuátory turbodmychadel opravit. Umíme i řídící jednotky a přístrojové štíty. Opravy a výměny jednotek objednáte jednoduše na ecuservis.eu nebo telefonicky +420 731 447 501, či e-mailem info@ecuservis.eu
Napsat komentář