POVko, HAVko nebo snad Kasko? Ve výkladu termínů ohledně pojištění automobilů se často vyskytují nepřesnosti. Povinné ručení a havarijní pojištění jsou přitom svým zaměřením dva zcela rozdílné pojistné produkty. Odlišují se především účelem sjednání, dále výší limitů a nutností pořízení. Pojďme si nyní jednou provždy ujasnit, jak to s těmi pojištěními je.
Povinné ručení musí mít každý majitel vozidla
Jak již název napovídá, povinné ručení (POVko) je ze zákona povinné, a to pro všechny majitele motorových vozidel, která jsou zaznamenána v registru vozidel. Proč tomu tak je? Povinné ručení totiž pokrývá škody, které provozováním svého vozidla způsobíte na zdraví či majetku třetích osob.
Jednoduše řečeno, způsobíte-li vaším přičiněním dopravní nehodu, veškeré škody na ostatních vozidlech, vozovce, okolí a případně na zdraví ostatních účastníků nehody se hradí právě z vašeho povinného ručení. Dokladem o tom, že disponujete platným povinným ručením, je zelená karta. Na ní je kromě identifikačních údajů a platnosti uvedený i rozsah platnosti. Běžně zelená karta platí po celé Evropě.
Limity povinného ručení se řádově pohybují v milionech Kč. Existují dva, limit škody na zdraví a na majetku. Nejnižší hranici stanovuje zákon a rovná se 35 milionům Kč pro obě položky. Nejvyšší nabídky limitů se u různých pojišťoven liší, momentálně se pohybují na 250 milionech Kč.
Havarijní pojištění pro škody na vlastním vozidle
Vrátíme-li se k příkladu s dopravní nehodou, slouží havarijní pojištění, v pojišťovnictví také známé jako Kasko, pro krytí škod, které nespadají pod povinné ručení. Tedy pro krytí škod na vlastním vozidle. Nejedná se již o pojištění odpovědnosti, ale o majetkové pojištění. Sjednává se dobrovolně, a kromě krytí již zmíněných škod, které si na vozidle způsobíte sami, kryje také škody zaviněné třetí osobou. Mezi ty patří vandalismus a odcizení, spadají sem i škody způsobené přírodní katastrofou.
Limit havarijního pojištění odpovídá pojistné částce, kterou si při sjednávání určíte. Měla by odpovídat aktuální tržní hodnotě vozidla. U sjednávání havarijního pojištění se setkáte i s termínem spoluúčast. Ten vyjadřuje, jaké procento ze škody si pojištěný bude hradit sám. Čím větší spoluúčast si jako pojištěný sjednáte, tím menší pojistné budete muset platit. Ve chvíli, kdy ale dojde k pojistnému plnění, zaplatíte jednorázově více.
Napsat komentář