V sobotu 20.9.2014 se uskutečnil již 33.ročník soutěže o nejnižší spotřebu paliva vozů Škoda – ŠKODA ECONOMY RUN 2014. OctaviaClub.cz dosáhl skvělého úspěchu.
Celkem 48 posádek startovalo ve dvouminutových intervalech od Servisního centra ŠKODA v Kosmonosech poté, co všechny vozy prošly technickou přejímkou a kontrolou. Nový systém měření spotřeby přes diagnostickou jednotku tyto kontroly zrychlil a tak se technici zaměřili na tlak v pneumatikách, přítomnost povinné výbavy ve voze, správnou hladinu paliva v nádrži pro možnost měření a dolití všech provozních kapalin.
Do každého vozu byla také umístěna GPS jednotka pro sledování trasy a rychlostí. Ve vybraných úsecích byla tato rychlost zaznamenávána a následovaly sankce za překročení rychlostních limitů v konečném součtu výsledků. Víčko nádrže vozu a také motorový prostor byly zaplombovány, aby nemohl nikdo podvádět a vozy se přesunuly ke startu závodu.
Po technické přejímce se účastníci odebrali do přednáškového sálu centra, aby vyslechli základní instrukce k závodu a aktuální omezení na trase. Ta nutno podotknout některé posádky řádně potrápila. Díky GPS jednotkám se však dlouhá zdržení dala evidovat a bylo k nim následně přihlíženo.
Celková délka závodu činila 327,7 km byla rozdělena do dvou etap a podívat se na ni můžete zde :
První etapa byla o poznání delší a končila v závodu ŠKODA ve Vrchlabí. Hodinová pauza na oběd a přípravu před druhou etapou byla akorát a tak posádky posilněny o svíčkovou s pěti nebo o řízek s bramborem, vyrazily směrem zpět do Kosmonos, kde byl cíl.
OctaviaClub.cz měl zastoupení v kategorii Média a dva členové našeho fóra se zúčastnili v dalších dvou kategoriích dle obsahu motoru a paliva (Pawouk 01 se spolujezdcem Stanmarem v kategorii Benzín od 1200 do 1600 ccm; luborj v kategorii Nafta od 1600 do 2000 ccm). Umístění všech posádek skončilo úspěchem. Pawouk se dostal mezi tři nejlepší ve své kategorii a odnáší si bronzové medaile, luborj byl vyhlášen za nejlepší zahraniční posádku (Slovensko).
Kategorie Média/VIP čítala 14 posádek, z nichž jedna byla redakce OctaviaClubu ve složení bratrské dvojice vittorio a chjetjov. Výbornou spoluprácí a dobrou náladou v kabině se nám podařilo tuto kategorii vyhrát a odnést si tak krásný pohár a zlaté medaile (levá fotka vittorio&chjetjov; pravá fotka Stanmar&Pawouk 01)
Slavnostní vyhlášení se konalo opět v Servisním centru ŠKODA v Kosmonosech.
Pohled na závod očima naší posádky:
Smekáme před pořadateli a děkujeme na prvním místě právě jim. Víme z vlastní zkušenosti, že pořádání jakékoli akce tohoto typu je velmi náročné a často i nervy drásající. Nemluvě o umu a šikovnosti kolegů ze ŠKODA Auto, kteří naladili programy pro počítání spotřeby dle diagnostiky a vymysleli vzorce pro jejich přepočty.
Musíme také poděkovat členovi OctaviaClubu a moderátorovi našeho fóra : Honzovi9007, který je zároveň coachem úsporné jízdy a hlavní postavou projektu www.jezdim-usporne.cz
Honza nám v pátek po novinářské předzávodní akci dal krátkou, ale velmi dobrou instruktáž, jakým způsobem jet, jak společně ve voze komunikovat, jak si pomáhat. Právě díky jeho radám jsme byli schopni se dostat na hodnotu průměrné spotřeby paliva : 3,086 l / 100 km, která pak byla penalizována 5% z důvodu překročení rychlosti ve dvou měřených úsecích.
Ostatní sledované hodnoty si pak můžete dohledat v PDF kompletních výsledků níže. Zde dáváme údaje z palubního počítače našeho vozu ŠKODA Octavia II FL 2,0 TDI CR DPF 103 kW, rok 2011, najeto 170 000:
Našim cílem bylo dojet za hodnotu 3,5 l / 100 km, přičemž náš vůz má normovanou hodnotu na 4,8 l / 100 km (zde nutno podotknout, že nižší než motory s technologií PD, které díky tomu normovanou spotřebu zlepšovaly lépe než my, a také jsme se chtěli umístit dobře v kategorii Média/VIP, aby bylo o OctaviaClubu trochu slyšet i mezi „škodováckými“ zdmi.
Naše oslavy v kabině, když nám spotřeba začala lehce padat pod stanovenou laťku byly obrovské a s tím jak jsme postupovali dále po trase, jsme se na to soustředili stále více.
Nutno podtknout, že opravdu dodržovat cca 6 hodin za den všechny nutné postupy držení otáček, brzdění motorem, plachtění a vyhodnocování situací, kdy a jakou metodu úspory paliva použít, je velmi náročné. Především, když je takto doslovně aplikujete poprvé v životě. Myslím, že příští rok budeme už méně nervózní a pojede se nám zase o něco lépe. Máme také co obhajovat 🙂
Chtěli bychom vypíchnout fakt, že stylem jízdy jsme se snažili nepůsobit jako loudové, což dokazuje naše průměrná rychlost jízdy, která v kombinaci měst, vesnic, okresních silnic, ale také kolon před silničními opravami, je téměř srovnatelná s běžným provozem. I my jsme předjížděli běžné účastníky provozu, ba co více, i jiné soutěžní posádky. Mimo obce jsme se snažili jet rychlostí 85-90 km/h, v obcích jsme pak dodržovali předpisy – což bylo samozřejmě hlídáno GPS modulem, jak jsme již uváděli.
Jakmile jsme viděli, že jsme schopni jet dlouhodoběji za 3,0 l / 100 km, rázem jsme začali zkoušet tuto hodnotu ještě snížit. Dostat se pod magickou trojku se nám však dařilo jen krátkodobě. Při druhé etapě se nám to podařilo, ale celkové číslo už nekleslo. Spokojeni jsme byli moc, a když jsme po dojezdu poloviny posádek viděli svá jména na prvním místě, začali jsme se těšit na úspěch.
Nakonec jsme v celkové hodnocení skončili na krásném 7.místě a kategorii Média/VIP jsme vyhráli. Odjeli jsme tedy domu opravdu spokojeni, ale také pěkně unaveni. Po vítězství se však přeci usíná lépe ne? 🙂
Napsat komentář