OctaviaClub.cz
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
      • Přímý přenos Letiště Praha
      • Flightradar24.com
OC.cz » Články » Slovníček pojmů: HALDEX, XDS+, ESC, EDS a TCR

Slovníček pojmů: HALDEX, XDS+, ESC, EDS a TCR

K minulým dvou článkům, které se věnovaly jízdě na sněhu přidávám třetí, kde se zaměříme na pohon 4×4 a další elektronické pomocníky, díky kterým se dokážeme „vyhrabat“ s nejedné nepříjemné situace.

K minulým dvou článkům, které se věnovaly jízdě na sněhu přidávám třetí, kde se zaměříme na pohon 4×4 a další elektronické pomocníky, díky kterým se dokážeme „vyhrabat“ s nejedné nepříjemné situace.

Pohon 4×4 (Haldex V. generace)

Při jízdě ve zhoršeném terénu, což určitě napadaný nebo uježděný sníh a led je, oceníme ze všeho nejvíc pohon všech kol. Jestli jim daný vůz disponuje lze zjistit na 5. dveřích nebo hlavici řadicí páky, kde nechybí logo 4×4. Samotná automobilka ŠKODA přiznává, že každý vůz s tímto pohonem pečlivě ladí, aby dosahovalo co nejlepších jízdních vlastností. Nezbytností tohoto systému pohonu je mezinápravová vícelamelová spojka, která je jádrem. Jedná se o elektronicky řízenou spojku HALDEX V. generace, která spolupracuje s čidly a stabilizačním systémem, přičemž neustále monitoruje prokluz a adhezi jednotlivých kol. Je-li detekován prokluz, v řádu milisekund mění přenos točivého momentu mezi přední a zadní nápravu a tím zajišťuje optimální rozdělení hnací síly.

pohon 4x4

Systém XDS+ a EDS

Již nějakou dobu se v Octaviích objevuje systém XDS, později novější XDS+. Systém je takovou elektronickou „náhradou“ mechanického samosvorného diferenciálu. Jeho úkol je pomoc v zatáčkách, a to zejména v případě, kdy během průjezdu dojde k odlehčení vnitřního kola. XDS+ na to reaguje tak, že odlehčené kolo přibrzdí, zamezí jeho prokluzu a tím zajistí lepší trakci a směr.

pohon 4x4

Systém XDS+ je nadstavbou systému EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu), která je nedílná součástí pohonu všech kol. Uzávěrka je aktivní na obou nápravách a její funkce se projevuje zejména v přední i zadní nápravě̌. Zasahuje v nízkých rychlostech, pokud dojde k prokluzu jednoho z kol na jedné nápravě, EDS dané kolo přibrzdí a přenese tento točivý moment na druhé kolo, tím dojde ke zlepšení trakce.

Elektronický stabilizační systém ESC

ESP nebo ESC, vždy se jedná o stabilizační systém fungující na principu neustálého vyhodnocování aktuální jízdní dynamiky a směr jízdy. V případě hrozícího smyku dovede systém svými zásahy do brzd bez pomoci řidiči vozidlo stabilizovat a usměrnit do požadovaného směru jízdy, tj. směr natočení volantu. Vždy je nutné pamatovat, že se nedoporučuje točit „kontra“!

Elektronický stabilizační systém ESC

Pokud máte rádi svižnější jízdu, která je tu a tam na limitu a pokaždé vás stabilizační systém ESC příliš usměrní, existuje tady speciální režim ESC SPORT. Dalo by se říci, že se jedná o mírnější kontrolu, ne však plná deaktivace. V zimě si s tímto režimem lze užít opravdu velkou zábavu, protože umožňuje Octavii poslat pěkně bokem. Systém funguje tak, že snímá plynulost pohybů volantu, pokud zběsile netočíte, předpokládá, že je vše pod kontrolou a nesníží točivý moment motoru a zatáčku lze projet smykem.

Kontrola trakce TCS

Potřebujete-li se dynamicky rozjet, v tom pomůže právě systém TCS, který omezuje protáčení hnaných kol. Defaultně je tento pomocník vždy aktivní! Jeho zásahy jsou citelné zejména na mokrém nebo namrzlém podkladu. V případě, kdy se svou OCTAVIÍ zapadnete nebo potřebujete projet hlubším sněhem, je nutné tento systém tlačítkem vypnout.

Kontrola trakce TCR

 

Zdroj: ŠKODA Storyboard

Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » Slovníček pojmů: HALDEX, XDS+, ESC, EDS a TCR

14/01/2023
Mohlo by se Vám také líbit
 
LED žárovky do auta?💡 Zkušenosti a recenze
 
Montáž hagusů – střešních ližin Octavia 1

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia. Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
  1. Radek: Elektronická servisní knížka Škoda – erWin
  2. Zdeněk Šik: Lékařské prohlídky řidičů seniorů
  3. Mroslav Kučera: Placené & Neplacené úseky silnic a dálnic: Mapa ČR
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2024 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze