K minulým dvou článkům, které se věnovaly jízdě na sněhu přidávám třetí, kde se zaměříme na pohon 4×4 a další elektronické pomocníky, díky kterým se dokážeme „vyhrabat“ s nejedné nepříjemné situace.
K minulým dvou článkům, které se věnovaly jízdě na sněhu přidávám třetí, kde se zaměříme na pohon 4×4 a další elektronické pomocníky, díky kterým se dokážeme „vyhrabat“ s nejedné nepříjemné situace.
Pohon 4×4 (Haldex V. generace)
Při jízdě ve zhoršeném terénu, což určitě napadaný nebo uježděný sníh a led je, oceníme ze všeho nejvíc pohon všech kol. Jestli jim daný vůz disponuje lze zjistit na 5. dveřích nebo hlavici řadicí páky, kde nechybí logo 4×4. Samotná automobilka ŠKODA přiznává, že každý vůz s tímto pohonem pečlivě ladí, aby dosahovalo co nejlepších jízdních vlastností. Nezbytností tohoto systému pohonu je mezinápravová vícelamelová spojka, která je jádrem. Jedná se o elektronicky řízenou spojku HALDEX V. generace, která spolupracuje s čidly a stabilizačním systémem, přičemž neustále monitoruje prokluz a adhezi jednotlivých kol. Je-li detekován prokluz, v řádu milisekund mění přenos točivého momentu mezi přední a zadní nápravu a tím zajišťuje optimální rozdělení hnací síly.
Systém XDS+ a EDS
Již nějakou dobu se v Octaviích objevuje systém XDS, později novější XDS+. Systém je takovou elektronickou „náhradou“ mechanického samosvorného diferenciálu. Jeho úkol je pomoc v zatáčkách, a to zejména v případě, kdy během průjezdu dojde k odlehčení vnitřního kola. XDS+ na to reaguje tak, že odlehčené kolo přibrzdí, zamezí jeho prokluzu a tím zajistí lepší trakci a směr.
Systém XDS+ je nadstavbou systému EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu), která je nedílná součástí pohonu všech kol. Uzávěrka je aktivní na obou nápravách a její funkce se projevuje zejména v přední i zadní nápravě̌. Zasahuje v nízkých rychlostech, pokud dojde k prokluzu jednoho z kol na jedné nápravě, EDS dané kolo přibrzdí a přenese tento točivý moment na druhé kolo, tím dojde ke zlepšení trakce.
Elektronický stabilizační systém ESC
ESP nebo ESC, vždy se jedná o stabilizační systém fungující na principu neustálého vyhodnocování aktuální jízdní dynamiky a směr jízdy. V případě hrozícího smyku dovede systém svými zásahy do brzd bez pomoci řidiči vozidlo stabilizovat a usměrnit do požadovaného směru jízdy, tj. směr natočení volantu. Vždy je nutné pamatovat, že se nedoporučuje točit „kontra“!
Pokud máte rádi svižnější jízdu, která je tu a tam na limitu a pokaždé vás stabilizační systém ESC příliš usměrní, existuje tady speciální režim ESC SPORT. Dalo by se říci, že se jedná o mírnější kontrolu, ne však plná deaktivace. V zimě si s tímto režimem lze užít opravdu velkou zábavu, protože umožňuje Octavii poslat pěkně bokem. Systém funguje tak, že snímá plynulost pohybů volantu, pokud zběsile netočíte, předpokládá, že je vše pod kontrolou a nesníží točivý moment motoru a zatáčku lze projet smykem.
Kontrola trakce TCS
Potřebujete-li se dynamicky rozjet, v tom pomůže právě systém TCS, který omezuje protáčení hnaných kol. Defaultně je tento pomocník vždy aktivní! Jeho zásahy jsou citelné zejména na mokrém nebo namrzlém podkladu. V případě, kdy se svou OCTAVIÍ zapadnete nebo potřebujete projet hlubším sněhem, je nutné tento systém tlačítkem vypnout.
Zdroj: ŠKODA Storyboard
Napsat komentář