Stáčení tachometru je dnes již takřka národní sport. S najetými kilometry podle slov lidí, kteří se stáčením tachometrů zabývají, ovšem nečarují pouze jednotlivci a bazary. Tato praxe je prý dnes obvyklá i u oficiálních dealerů nebo, leasingových firem.K problematice velmi častých změn ujetých kilometrů u ojetých vozů prodávaných v česku, se pro server TipCars.com rozpovídal …
Zpověď mechanika: Stáčím tachometry, no a co?
foto: Martin Buryan |
21. srpna 2007"V dnešní době upravuje stav kilometrů na tachometru prakticky každý druhý majitel vozidla," říká majitel autoservisu.Kupující by měl hlavně dbát na to, aby byl technický stav vozidla v co nejlepším stavu, ujeté kilometry na tachometru nejsou v dnešní automobilové džungli důležité. Mnoho napoví volant, pedály i řadící páka (pokud nejsou taky měněny).Jejich ohmatání hned naznačí, že auto nemá najeto např. zobrazovaných 130tis kilometrů. Další věcí je stáří vozidla. "Jestliže dieselové auto, staré 3 roky, má najeto 30tis kilometrů je pozornost na místě. Musíme si uvědomit, že třeba 6 let staré auto asi těžko najelo jen 60tis kilometrů," říká muž, který se stáčením tachometrů živí.Kilometry si ubírá každý
"Mými klienty jsou kromě klasických občanů třeba menší autobazary a dokonce i leasingové společnosti," říká majitel autoservisu, který nechce být jmenován. "Nejčastějšími zákazníky jsou právě malé bazary. Velké bazary si auta stáčejí sami, protože se jim to vyplatí a navíc to lidem sami nabízejí.""Spousta zákazníků si přeje upravit tachometr v řádů tisíců – jde hlavně o zaměstnance po návratu z dovolené. Jinak se jedná o stažení průměrně o přibližně 30 – 50% z najetých km."Většinou se tedy jedná o stažení o několik set či tisíc kilometrů a to zejména u mladších aut se servisní knížkou. Maximálně k poslední kontrole v servisní knížce (to jsou hlavně praktiky oficiálních dealerů a leasingových firem). "Takto se upravuje prakticky každé auto," říká automechanik.Kilometry dolů
Pokud automobil nemá servisní knížku nebo ji prodejce k autu nedodá, může být stav tachometru upraven až o statisíce kilometrů. Slušný německý obchodní zástupce, který najezdí ve svém VW za dva roky i 300 000 km, jezdí pravidelně na servisní prohlídky a o automobil se stará, nekouří v něm a pravidelně ho čistí, pak prodává auto v lepším stavu, než spousta dalších, kteří servis pravidelně nenavštěvují, špatně řadí, kouří v autě a tak dále. Takže zde máme dvě stejná auta, ale ve zcela rozdílném stavu a ceně. Pak se takováto úprava tachometru nabízí. Tachometr se upraví o 200tis km níže a nikdo nic nepozná. Ani dobrý mechanik! Služebním autem na dovolenou
Tachometr si nechají často stáčet i zaměstnanci firem, kteří používají služební auto k soukromým účelům. Je léto a spousta lidí se chystá na dovolenou ve služebním automobilu. Jelikož platí řádově 2 – 4,- Kč za kilometr, může je tak cesta na dovolenou bez pohonných hmot a poplatků stát i 10 000,- Kč. Pak stačí za 500,- upravit tachometr zpátky a je to, peníze jsou ušetřeny. Stejně tak to dělají i zaměstnanci nejmenovaného automobilového koncernu. Mají k použití služební auta, ale s výrazně omezeným počtem kilometrů na ujetí zdarma. Pak platí za každý kilometr. Před koncem roku všichni tachometry upraví a je to. Stočené kilometry nepozná ani profesionál
Tachometry dnes stahuje prostě mnoho lidí a není náhodou, že je jeden automobil takto "stažen“ i několikrát.“ Dodává oslovený profesionální "upravovač kilometrů“: Jaká auta se nejčastěji stáčí?
Stáčí se všechny, ale samozřejmě nejčastější jsou ty nejpočetnější – koncern VW (Volkswagen, Škoda, Audi, Seat), pak Opel a Renault. Může laik (třeba kupující v autobazaru) poznat přímo na autě, že byl přetočen tachometr?
Laik to může poznat podle opotřebení interiéru a hlavně podle logického usuzování, ale pokud to je udržované auto se zachovalým motorem, tak to nepozná ani profik v servisu. U novějších aut se úprava km dá poznat, ale jenom za pomoci drahých technologií, které nejsou často ani v autorizovaném servisu. Jaká je průměrná cena za stočení analogového a digitálního ukazatele kilometrů? Závisí třeba cena na počtu stočených km? Jak dlouho servisní zásah trvá a jaké pomůcky k úpravě jsou potřeba?
Cena se pohybuje od 500,- do 1500,- za digitál, práce na max. 5 min a o kolik to stočím je jedno. Úprava manuálního tachometru je dražší, musí se demontovat a pak namontovat zpět, což trvá asi hodinu, takže se pak dostáváme na částku kolem 2000 Kč. K úpravě digitálních tachometrů používám kabel do diagnostické zásuvky, notebook a potřebný software.***Z diskuse pod články na TipCars.com:
*Já stáčím tachometry už spoustu let a začínám na 50 000 km. Běžně 100 000 km a víc. Rekord mám asi 350 000tis. na jednom starším autě. Kolikrát poznám ze už to někdo přede mnou dělal. Český člověk totiž ještě nepochopil že 300 000Km na voze z roku 2000 je normální věc a rád se nechá klamat. Příklad pro vše: měl jsem dvě Octavie TDi, r.v. 2001 z jedné firmy. Ta hezčí a nebouraná se servisní knížkou, najeto 265 000Km. Ta horší po bouračce, ujeto cca 250 000Km, taky servisní kniha. Z 250 000 Km na 125 000 Km bez servisní knížky a prodala se hned za 219000Kč. Tu hezčí jsem nechal na původních 265 000 Km se servisní knížkou a za měsíc se neprodala (cena byla 189 000 Kč) a to stály vedle sebe v bazaru. Tak jsem ji stočil na 95 000 Km a prodal ji za 235 000 Kč po stočení za týden. Pro upřesnění: Obě Octavie koupeny nové v CZ a první majitel firma. Každému vadily jen ty KM. Podle zkušeností 9 z 10 Čechů koupí auto bez servisní knížky jen proto, že mají málo najeto…
* Řeknu Vám jak se to dělá: Koupím na firmu nové auto u autorizovaného dealera a hned se s ním domluvím, že mu ho po leasingu odprodám (jsem přece dobrý zákazník a dělám to tak běžně). Servisní knížku mu nechám. Po leasingu je auto jeho, za dohodnutou částku.
Do "servisky" si napíše počty km, které potřebuje a na tachometru si nastaví co potřebuje. Auto s 350 000 km má při prodeji 125 000 km a zákazník je spokojen, originální servisní knížka, bezva stav, kup u autorizovaného prodejce, co by chtěl více…
Článek publikován s laskavým souhlasem provozovatelem stránek TipCars.com
Napsat komentář