Letošní Economy Run 2016 jsme jeli s Octavií 3 – s novým tříválcovým benzínovým motorem 1.0 TSI 85kW 200 Nm. Teď se na něj podíváme podrobněji.
Už několik let zastávám názor, že benzín patří do zapalovače. Žádnej krouťák, spotřeba astronomická. Kdybych si teď ale kupoval Oktávku a potřeboval se vejít do rozumného rozpočtu, klidně bych šel i do 1.0 TSI…
První co mě po usednutí dostalo je zvuk. Jasně hned je jasné, že tam ten jeden hrnek chybí, když se ale motor zahřeje vůbec o něm nevíte. A co víc v určitých otáčkách má dokonce pěkně jadrný zvuk. Spolu s váhou auta, která je jen 1 225 kg se s tím autem dá užít i hodně zábavy. V zatáčkách totiž díky 78 kg těžkému motoru není tahle Oktávka tak nedotáčivá jako jiné motory zejména ty naftové. Pro srovnání 1. generace 1.2 TSI vážila 90 kg.
Vůz jsme průběžně porovnávali s Yetim 1,2 TSI 81kW, který stojí v redakční garáži. Oproti němu je litr o poznání živější. Spojka zabírá hned od podlahy, takže vyrazit z křižovatky rychle není problém. Velké plus má ale litr zejména při dálničních rychlostech, při nichž už Yetimu nebo Octavii s 1,2 TSI dochází dech. Je to zejména díky vyššímu točivému momentu u litru o 25 Nm. Ve 150 km/h v kopci tak litrová Oktávka dokáže celkem ochotně zrychlovat. Pravda, auto bylo obsazeno jen 2 osobami, pocitově mi to ale přišlo podobné jako moje O2 1,9 TDI 77kW. Velký vliv mají u těchto maloobjemových motorů také kola. U našeho auta 16″ fungovaly dobře, Vittorio si litrovku na 17″ tolik nepochvaloval.
Všechno fajn, ale ta spotřeba bude průšvih, říkal jsem si. Po městě na pohodu těsně pod 6 litrů, dálnice při předpisových 130 km/h něco podobného. Motor totiž na šestku točí kolem 2700 otáček za minutu. Navíc od MR 2016 disponují motory novou generací systému Start&Stop, který vypíná motor ještě před úplným zastavením auta. I to pomáhá nízké spotřebě a je to vcelku chytré řešení. Při dojíždění k červené na semaforu, se tak dá ujet i pár desítek metrů s vypnutým motorem. Když jsme naopak na Economy Run potřebovali vyjet půlku nádrže za co nejrychlejší čas, věřte, že jsme dělali co jsme mohli, aby byla spotřeba co nejvyšší. Například cesta na Ještěd nahoru a dolu 5krát, dálnice rychlostí 140 km/h, ale na 4. rychlostní stupeň. A výsledek? 8,5 litru na 100 km. To mi přijde super, na to jak jsou 1.2 TSI nebo 1.4 TSI náchylné na styl jízdy. Suma sumárum s litrovou Oktávkou máte reálný dojezd kolem 800 km.
Konfigurace naší Oktávky 1.0 TSI Ambition Plus obsahovala základní věci, který v autě potřebujete: multifunkční volant, vyhřívané sedačky, BT handsfree, maxidot, jednoduchou klimu, zadní parkováky. Cenovka bez pár drobných 450 tis Kč. Doplnili bychom ještě dvouzónovou klimu a větší rádio Bolero nebo rovnou navigaci. Na malém Swingu se některé funkce špatně ovládají…
Na závěr musím říct, že jsem byl skeptický ke kombinaci Octavie a litrového motoru, je ale potřeba si to auto vyzkoušet. Budete mile překvapeni jako my. Největší otázkou bude spolehlivost motoru, kterou ukáže až čas.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Autosalon Klokočka Centrum a.s.
Napsat komentář