Na mušku jsme se podívali úpravené Octavii RS301 přímo od švédského úpravce BSR. Zajímá vás, jak si vedla? Přečtěte si recenzi.
Již dlouho nebyl žádný test Octavie, proto jsem chvíli přemýšlel a napadla mne skvělá myšlenka, která potěší snad všechny fanoušky Octavií. Během loňského roku se objevila na českých silnicích skutečně výjimečná „octávka“, upravena přímo švédským úpravcem BSR. Ano, mnozí již správně tušíte, na test jsem si vzal jedinečnou Škodu Octavia RS301 a vězte, jedná se o unikátní kousek!
RS230 s „trochou“ toho testosteronu
Klasické „ereso“ je snem mnoha lidí, včetně mne samého. Všichni víme, že při pohledu do českých ulic se jedná o velmi častý exemplář. To někoho může rovnou odradit a sáhne tak například po exkluzivnějším Seatu Leon Cupra nebo Audi S4. Tento stav přímo vybízí k tomu odlišit se. Co takhle mít Octavii RS, kterou soused nemá? Této výzvy se chopila česká pobočka švédského úpravce BSR a vytvořila v rámci projektu Tuning bezpečně speciální project car pro rok 2018 s označením RS301. Čím se vyznačuje, přátelé? Navzdory extrémnímu výkonu, je vozidlo stále vhodné pro každodenní provoz. Navíc se kladl důraz na použití originálních dílů v co největší míře.
Před zásahem odborníků a investicí téměř 200.000 Kč, to byla docela standardní Octavia RS230 liftback, bílé barvy, se 6-stupňovým manuálem. Výkon přeplňovaného dvoulitrového agregátu dosahoval 230 k (169 kW) a točivý moment hodnoty 350 Nm, jestli mi dáte za pravdu, prostě nuda. Markantní nárůst jak výkonu, tak i točivého momentu na hodnotu 301 k, bylo docíleno sofistikovaným přehráním softwaru řídící jednotky motoru (Stage 1). Tato hodnota zároveň figuruje v názvu samotného auta. Věřím, že vás potěší, že nám agregát dá ještě pár koní a newtonmetrů radosti navíc, konkrétně 332 k (244 kW) a 472 Nm točivého momentu, zhruba při 5.500 ot/min. Další z úprav se týkaly pouze hardwaru.
Čím se pokračovalo?
I když se dosáhlo poměrně vysokého výkonu, stačilo jen několik hardwarových zásahů. Naše Octavia dostala nový intercooler Wagner Tuning Competition, tedy mezichladič stlačeného vzduchu, starající se o účinnější ochlazování. S tímto také souvisí, na poměry eresa, gigantické karbonové sání Forge s nižší rezistencí oproti originálu. Překvapivě zajímavým prvkem je heat management, tedy „návlek“ na turbodymychadlo, který teplotně odděluje jednotlivé skříně. Dosáhneme tak rychlejšího odvodu spalin a eliminujeme negativní turboefekt. Poslední radikální změnou, podílející se na brutální nárůstu výkonu, je instalace nového výfukového systému s naprosto fantastickým, návykovým zvukem s příležitostným zaburácením. Jistě si umíte představit, mým nejčastějším útočištěm se nakrátko staly tunely, kde jsem záměrně jezdil s vypnutým audiem, staženými okny a až po krk zapnutým límcem.
Centimetr dolů a zlepšení agilnosti
O tvrdší a zároveň stabilnější podvozek se postarala výměna stávajících pružin a stabilizátorů za ty od firmy Eibach. V řeči čísel je to snížení světlé výšky o necelé 2 cm v předu a 1 cm vzadu. Zajímavostí je, že systém adaptivního podvozku (DCC), zůstal plně funkční. Řidič tak může vybírat ze čtyř nabízených jízdních režimů (Eco, Normal, Sport, Individual). Krotit tento výkon pomáhají nové brzdové destičky EBC Brakes z řady Yellowstuff a pancéřové hadice, zlepšující dávkování brzdné síly.
Ovladatelnost je silná stránka všech modelů RS. Tým BSR posunul tento parametr ještě o kousek dál. Ptáte se jak? Standardní 18″ kola šla dolů a na jejich místo byly obuty švýcarské Barracudy ze série Ultralight, vyrobené metodou flow-forming, v rozměru 19″. Světe div se, snížením 18 kg neodpružené hmotnosti, se dosáhlo citelného zlepšení ovladatelnosti vozu a výrazně lepší odezvy od podvozku.
Rajcovní z každého úhlu
Octavii RS301 bezpečně poznáte na první pohled už z dálky. Vpředu zaujme husarský kousek BSR, kdy kontroverzní „čtyřoký“ design, vyladili nalepením černé samolepky do mezer mezi světlomety. Působí to fakt cool! Následným výrazným znakem je reklamní polep laku. Zezadu bije do očí masivní difuzor s gigantickými koncovkami výfuku o průměru 10 cm. Přiznám se, za mě příliš.
Jako vystřelená z praku
Při usednutí za volant a ujetí prvních kilometrů zůstává potenciál skrytý, snad až na nestandardní projev výfuku. K vysokému výkonu jsem přistupoval s respektem, přece jenom nabitých 330 koní je už slušná porce, která umí řidiče pěkně překvapit. Přátele, nemáte ponětí, co se stane, když podřadíte a zašlápnete plynový pedál až na podlahu. V ten okamžik „třistajednička“ vystřelí a vy nevěříte svým vlastním očím při pohledu na budíky. Síla, kterou vás zatlačí do sedadla je neskutečná. Octavia zahrála přesně na notu, kterou mám rád. Od toho okamžiku jsem se těšil na každou příchozí zatáčku nebo serpentinu, kde jsem mohl využít plný potenciál a neustále objevovat, co tato brilantní úprava svede.
Vysoký výkon má však svá úskalí a tím hlavním je adheze pneumatik. Při plné akceleraci i na 3. převodový stupeň, dochází k prokluzu kol. Příjemným zjištěním je absence negativních záškubů v řízení. Možná bych přece jen doporučil rovněž mechanický samosvor VAQ, kterým disponuje RS245. Takto snížený podvozek a pneumatiky, které jsou snad jen namalované na discích kol, udržely komfort na palubě a vozidlo se stalo řidičsky zábavnější.
Závěrem
Dosud zněla jen samá pozitiva, zůstaňme objektivní, snad jedinou výtkou je občas příliš hlučný výfuk. Nepomůže ani deaktivace klapky ukrytým spínačem. Jeho projev může být zejména pro cestující na zadních sedadlech po pár desítkách kilometrů nepříjemný. Tento fakt ubírá RS301 body při rodinném použití.
Úkol zněl jasně, upravit Octavii RS230, přesto udržet její status „příjemné“ auto pro každodenní ježdění. Celková úprava týmem BSR je doslova fenomenální. Oproti už standardním kvalitám sériové verze, jde vůz daleko lépe za plynem, je ovladatelnější a zábavnější. A co spotřeba? Není nutné se ji obávat, protože zůstala velmi příznivá. Při sportovní jízdě, využití plného výkonu a těžké noze na plynu, se vlezete do 11 l/100 km. Přeji všem příjemné zážitky při řízení tohoto upraveného vozu.
Autor: Filip Suchomel (FilipOC)
Napsat komentář