3 dny, 5 řidičů, 400 km. Za víkend jsme se snažili podrobit Octavii 3 našemu běžnému používání a popsat jej pro vás.
- Octavia III Ambition 1,6 TDi CR 77 kW 5 st. manuál, barva Hnědá Topaz
- Ceníková cena v konfigurátoru: 532.100 Kč včetně DPH
Výbava Octavie
- automatická klimatizace
- tempomat
- kožený volant a řadící páka (paket Ambition plus)
- autorádio Swing
- zadní parkovací asistent
V prvním článku se podíváme na exteriér a interiér vozu. Ve druhém pak na jízdní dojmy.
Exteriér vozu
Už podle obrovských diskuzí na našem fóru je jasné, že design je subjektivní záležitost,. Někomu se líbit může, někomu jinému ne. My si myslíme, že se designově nová Octavie povedla a vrací se hranatějšími tvary světel k Octavii II před faceliftem. Neskrýváme, že facelift „dvojky“ nám tolik nesedí. Především kvůli předním světlům na mě působí moc „korejsky“. Myslíme, že Octavia III by mohla maličko následovat Octavii I a II v tom, že se bude líbit i za 8 let po uvedení na trh.
Přední část vozu je z naší strany bez nějakých větších výhrad. Zadní část je u liftbacku tak nějak normální, jediné co nám na ní nesedí je prolis na RZ, která šikmo od spodní hrany světel. U bílé barvy to není postřehnutelné, u jiných však ano. Geometricky tak nějak vybočuje z křivek vozu a pořád poutal naší pozornost. Kdo ví proč vypadá tak, jak vypadá. U verze Combi jsme jej tolik neregistrovali, alespoň pokud můžeme realitu Liftbacku porovnat s fotkami Combi.
Víčko nádrže obsahuje škrabku známou z Rapida. Tady ovšem nebude tak lehké ji ukrást, jelikož u zamčeného auta se k ní nedostanete. Víčko nádrže se nyní při tankování uchycuje do očka v pantu pomocí kolíku. Přiznáváme, že při prvním tankování jsme se jej snažili narvat na kryt nádrže jako u Octavie II 🙂
Na exteriéru vozu je však jedna věc, která nám dost vadila a zmíníme ji i níže při popisu sezení řidiče a řízení vozu. Zpětná zrcátka, která jsou i u současného VW Jetta, jsou doslova k vzteku. Narozdíl o Octavie II facelift jsou tvarovaná jinak a jsou vjemově daleko od bočního okénka. Zobrazují tedy menší prostor za vámi a také vás nutí stále hledět na snad 5 cm černého plastu mezi dveřmi a místem, kde začíná opravdu „zrcadlo“. Je jasné, že to je dílo koncernu a vývoj dalšího zrcátka byla jednoduše zrušitelná položka. Při přechodu z Octavie II Facelift je to ale jedna z věcí, která nám při denním používání vozu vadila.
Interiér vozu
Uvnitř vozu při přesednutí jsme měli okamžitě pocit, že jsme v o něco vetším voze. Prostor se nám zdál širší i delší.
Palubní deska je jako obvykle u koncernu přehledná a vše je tam, kde byste to čekali, pokud jste někdy měli koncernový vůz nebo přímo Octavii. Ergonomie inteririéru je dobrá, ale má několik much. Jedna z nich se váže k zrcátkům (těm asi v naší recenzi nedáme pokoj). Knoflik pro nastavení zrcátek se přestěhoval od kliky dveří v Octavii II do madla a jedinci s větší rukou mají trochu problém s tím, aby si při nastavování nedřeli ruku o tapec. Stejně tak nám nepřišlo logické umístění ovládání stahování předních oken, které je také utopené za madlem dveří a opět je jedinec s rozměrnější rukou neovládá úplně pohodlně.
Octavia II
Octavia III
Octavia III
Druhou mouchou je umístění zdířek Aux-in a USB a přihrádka pro telefon. Na tu jsme slyšeli pět ódy, ale bohužel zklamala. Je mělká a otevírání a zavírání není tak jednoduché jako o Octavie II. Věc, která perfektně fungovala v předchozí generaci, je nyní trošku pozadu. telefon se nám z prihrádky nevyndaval úplne snadno, nemluvě o tom, že u Octavie II se naše dva přístroje BlackBerry krásně vešli na sebe a jednoduše se přihrádka uzavřela.
Při otevírání přihrádky v Octavii III jsme několikráte našli svůj prst v USB zdířce 🙂 Umístění těchto prvků by bylo lepší v loketní operce, aby byla rovnou možnost přehrávače MP3 dát také do opěrky. Bohužel u OIII to nejde a přehrávač si musíte položit do schránky pod konektory a nebo na sedadlo spolujezdce.
Věc, která nám vadí na většině dnešních aut, a sice chromové rámečky výdechů klimatizace, které se odráží do bočních oken přesně v místech pohledu do zpětných zrcátek, se objevuje i zde. Móda je prostě móda. Odraz můžete vidět na fotce.
Designově se nám interiér zamlouval, i když je maličko smutnější než v Octavii II, jelikož postrádá lištu, která nyní ze dveří směřuje nahoru k oknu. Je to však detail, který člověk rychle zapomene a nevěnuje se mu. materiálově je palubní deska povedená, i když je znát, že šetřící kůra proběhla i zde. Celkový vjem to ale neovlivnilo.
Co však nepůsobí tak pěkně, bylo autorádio, které hraje pěkně, dobře se ovládá a je slušně podsvíceno, ale působí hrozně velkým dojmem v kontrastu s malým displejem. O co středový tunel narostl, o to je vetší mezera mezi displejem a tlačítky. Možná je to jen u rádia Swing a u lepších rádií to je lepší.
Ovládání klimatizace je pohodlné a příjemné. Pro dámy s delšími nehty ale upozorňujeme, že se jim budou malá tlačítka hůře mačkat. Nebo jedině použít špičku nehtu 🙂
Klimatizovaná přihrádka s nastavením je velká a dobře se do ní věci ukládají. Bohužel při zavírání z místa řidiče, je potřeba velká síla, aby se zavřela celá, jinak zůstává u dveří spolujezdce nedovřená a růžek prapodivně visí. Malá blbost, která nám udělala velkou radost – úchytka pro propisku 🙂
Volant padne do ruky dobře, těšíme se na RS verzi, která by mohla mít zesílený věnec. Řadicí páka má menší hlavici, drží se však dobře. Jedinci s větší rukou by jistě ocenili větší, aby ji v ruce více „cítili“. Pod hlavicí je chromovaný prvek, který je směrem do interiéru vyfrézovaný. Pravděpodobně pro palec. Dumali jsme na co jiného by byl, ale nevydumali jsme to 🙂 Nutno dodat, že při řazení jsme tam palec neopírali.
Panel přístrojů je tradičně přehledný a líbilo se nám zobrazování více věcí najednou, i když jsme neměli maxidot. Tři paměti spotřeby jsou super. Nebudete tak jen přepínat mezi klasickým dnešním nájezdem a jeho hodnotami a celkovým dlouhodobým nájedzcem, ale můžete si nastavit i prostřední paměť na dovolenou aniž byste si vymazali třetí dlouhodobou. Nulovací velké tlačítko za volantem doporučujeme mačkat jen při zastaveni 🙂
U tempomatu jsme zase ocenili zobrazení nastavené rychlosti a při mačkání tlačítka pro zvýšení nebo snížení rychlosti, jeho postup o 1 km/h. U Octavie II je potřeba držet tlačítko stisknuté a čekat až auto pojede tak rychle, jak potřebujete. Jelikož jsme nedávno hodně jezdili VW Jetta, tak máme radost, že je i v Octavii.
Sedadla i při delší jízdě byla pohodlná, nutno dodat, že jsme testovali hlavně přední. Ale i při jízdě po městě v 5 lidech, si cestující vzadu nestěžovali. Možná by začali, kdybychom si je vzali na trasu dlouhou několik hodin, ale kdo ví.
U předních sedadel nám citelně chyběla odkládací přihrádka na boku, kterou měla Octavia II. Parádní věc a peněženku či balení papírových kapesníčků zmizela.
Středový tunel je vyšší než u Octavie II a to se nám moc zamlouvalo. Přišlo nám to praktičtější. Škoda vysokých hran právě u zmiňované přihrádky na jeho konci. Některé jedince může při delší cestě tlačit do oblasti kolene. Nám se toto naštěstí nestalo, pravděpodobně kvůli výšce postavy.
Kufr vozu je kapitola sama pro sebe. Obří jako vždy. Líbí se nám kratší plast u nakládací hrany, sklopné háčky a vychytávky vyšších verzí. Přidali bychom plast u zámku dole, aby na nás tak nekoukal. Velká škoda je, že po sklopení sedadel nedostaneme rovnou podlahu, ale opět dvojitý schod. Snad nám udělá radost Combi, nebo příplatková dvojitá podlaha.
Pro vyšší osoby doporučujeme obezřetnost, aby si nezanadávali při udeření se hlavou o zámek na výklopných pátých dveřích. Přijde nám totiž, že se otevírají do menší výšky než u Octavie II. Se 190 cm jsme si tak o něj občas brnkli hlavou. Při zavíraní nás překvapil daleko jeho hezčí zvuk než u Octavie II.
- Pokračování 5.4.2013 – Jízdní dojmy.
- Děkujeme autosalonu PORSCHE PRAHA PROSEK ZA ZAPŮJČENÍ VOZU A FLEETOVÉMU ODDĚLENÍ PORSCHE INTERAUTO ZA ZAJIŠTĚNÍ.
Napsat komentář