OctaviaClub.cz
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
      • Přímý přenos Letiště Praha
      • Flightradar24.com
OC.cz » Články » Zimní kapaliny do ostřikovačů – proč namrzají na skle?

Zimní kapaliny do ostřikovačů – proč namrzají na skle?

Patrně každý z řidičů se s tím v zimě setkal: V nádržce ostřikovačů má kapalinu do -20°C, venku je -5°C a kapalina při jízdě po ostříknutí skla stejně namrzá. Pomineme-li chybu v případném ředění nebo jinou mrazuvzdornost kapaliny, než má být dle údaje z etikety, vysvětlením by mohla být tzv. EFEKTIVNÍ TEPLOTA.

Patrně každý z řidičů se s tím v zimě setkal: V nádržce ostřikovačů má kapalinu do -20°C, venku je -5°C a kapalina při jízdě po ostříknutí skla stejně namrzá. Pomineme-li chybu v případném ředění nebo jinou mrazuvzdornost kapaliny, než má být dle údaje z etikety, vysvětlením by mohla být tzv. EFEKTIVNÍ TEPLOTA.

Každý již jistě na vlastní kůži pocítil, že pokud při mrazu ještě fouká, je vnímání mrazu velmi intenzivní. Stupeň ochlazení způsobeného kombinací větru a nízkých teplot se nazývá ´WIND CHILL´ (český např. větromrazový index, větrozima či efektivní teplota). Efektivní teplota je obecně diskutované téma mezi obyvateli polárních oblastí, ale důležitá je i pro horaly, lyžaře a námořníky, protože může určit, za jak dlouho omrzne kůže na nechráněném místě. Stejně to platí i pro náš případ – jízdu automobilem.

Efektivní teplota je počítána na základě reálné tepoty a rychlosti větru (nebo jízdy) a z výpočtů pro běžné až extrémní hodnoty mrazu a rychlosti byla sestavena tato tabulka:

tabulka efektivni teploty kapalin do ostrikovacu
(pro zvětšení tabulky na ni klikněte)

Jak je vidět, rychlá jízda může snadno způsobit pokles teploty až o dvojnásobek. Proto je efektivní teplota důležitý faktor, který je třeba brát v úvahu. Z tabulky je např. zřejmé, že nejběžnější, nejvíce používaná a také nejlevnější kapalina s mrazuvzdornosti do -20°C je při teplotě -5°C pro jízdu po dálnici nejvyšší povolenou rychlostí (130 km/hod.) na samé hranici použitelnosti. V horských oblastech (např. při cestě do Alp po rakouské dálnici) při mrazech může být nedostatečná i kapalina pro -40°C!

Při uvedených výpočtech navíc nebylo pro zjednodušení počítáno se sněhem či vodou na předním skle, které ostřikovací kapalina dále rozředí a její tuhnutí tak ještě zhorší.

Zdroj informací : agrimex.cz, internet

Uvodni foto článku –  zdroj : idnes.cz

Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » Zimní kapaliny do ostřikovačů – proč namrzají na skle?

14/01/2023
Mohlo by se Vám také líbit
 
Přehled RZ nových policejních Passatů
 
TEST: Navigace Amundsen MR2015

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia. Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
  1. Vladimir: Svítí kontrolka airbagu
  2. Elena: VW Tiguan Návod k obsluze Česky / Slovensky
  3. Oliver: Návod k obsluze Škoda Fabia 1, 2, 3
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2024 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze