Grimagdfd
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
    • Členové OctaviaClubu
    • Clubová samolepka
  • Videa
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
        • Přímý přenos Letiště Praha
        • Flightradar24.com
OC.cz » Články » Zimní kapaliny do ostřikovačů – proč namrzají na skle?

Zimní kapaliny do ostřikovačů – proč namrzají na skle?

Patrně každý z řidičů se s tím v zimě setkal: V nádržce ostřikovačů má kapalinu do -20°C, venku je -5°C a kapalina při jízdě po ostříknutí skla stejně namrzá. Pomineme-li chybu v případném ředění nebo jinou mrazuvzdornost kapaliny, než má být dle údaje z etikety, vysvětlením by mohla být tzv. EFEKTIVNÍ TEPLOTA.

Patrně každý z řidičů se s tím v zimě setkal: V nádržce ostřikovačů má kapalinu do -20°C, venku je -5°C a kapalina při jízdě po ostříknutí skla stejně namrzá. Pomineme-li chybu v případném ředění nebo jinou mrazuvzdornost kapaliny, než má být dle údaje z etikety, vysvětlením by mohla být tzv. EFEKTIVNÍ TEPLOTA.

Každý již jistě na vlastní kůži pocítil, že pokud při mrazu ještě fouká, je vnímání mrazu velmi intenzivní. Stupeň ochlazení způsobeného kombinací větru a nízkých teplot se nazývá ´WIND CHILL´ (český např. větromrazový index, větrozima či efektivní teplota). Efektivní teplota je obecně diskutované téma mezi obyvateli polárních oblastí, ale důležitá je i pro horaly, lyžaře a námořníky, protože může určit, za jak dlouho omrzne kůže na nechráněném místě. Stejně to platí i pro náš případ – jízdu automobilem.

Efektivní teplota je počítána na základě reálné tepoty a rychlosti větru (nebo jízdy) a z výpočtů pro běžné až extrémní hodnoty mrazu a rychlosti byla sestavena tato tabulka:

tabulka efektivni teploty kapalin do ostrikovacu
(pro zvětšení tabulky na ni klikněte)

Jak je vidět, rychlá jízda může snadno způsobit pokles teploty až o dvojnásobek. Proto je efektivní teplota důležitý faktor, který je třeba brát v úvahu. Z tabulky je např. zřejmé, že nejběžnější, nejvíce používaná a také nejlevnější kapalina s mrazuvzdornosti do -20°C je při teplotě -5°C pro jízdu po dálnici nejvyšší povolenou rychlostí (130 km/hod.) na samé hranici použitelnosti. V horských oblastech (např. při cestě do Alp po rakouské dálnici) při mrazech může být nedostatečná i kapalina pro -40°C!

Při uvedených výpočtech navíc nebylo pro zjednodušení počítáno se sněhem či vodou na předním skle, které ostřikovací kapalina dále rozředí a její tuhnutí tak ještě zhorší.

Zdroj informací : agrimex.cz, internet

Uvodni foto článku –  zdroj : idnes.cz

Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » Zimní kapaliny do ostřikovačů – proč namrzají na skle?

14/01/2023

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář




Kdo jsme?

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia.

Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

Zajímavé články
  • Konfigurátor Škoda
  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
Nejnovější příspěvky
  • Pokuta za parkování 2023: Kdy přijde & Jak neplatit?
  • Výměna brzdové kapaliny
  • Jak nabíjet autobaterii?
  • Nejdražší auto na světě – Která auta stojí nejvíce?
  • Jak odpojit autobaterii? – Výměna autobaterie: Postup
Nejlepší návody
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Demontáž interiéru
  • Oprava padajících ručiček
  • Únik chladiva
  • Oprava antény
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2023 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze