V prvním díle našeho miniseriálu o modelech Octavií jsme společně prošli jednotlivá měřítka, ve kterých se modely Octavií libovolné generace vyrábějí a jsou dostupné, a odteď se, jak už název článků napovídá, budeme zaobírat jen modely v dnes nejrozšířenějším měřítku 1:43.
V prvním díle našeho miniseriálu o modelech Octavií jsme společně prošli jednotlivá měřítka, ve kterých se modely Octavií libovolné generace vyrábějí a jsou dostupné, a odteď se, jak už název článků napovídá, budeme zaobírat jen modely v dnes nejrozšířenějším měřítku 1:43.
Byť osobně díky svému věku Octavii tzv. nulté generace příliš neznám a ve svém sběratelství tak ani tolik neprožívám, myslím si, že to je logický začátek našeho vyprávění a přeskočit jí, by pro některé z vás jistě byla škoda, tak tedy Octavia 0.
Abrex
Jako první s tímhle modelem přišla česká firma Abrex, která ho má v nabídce dodnes. Z pohledu kvality současné produkce Abrexu lze bez nadsázky říci, že se jedná o starý poctivý model. Zdaleka nevykazuje takové nedostatky jako současné, o deset let mladší modely, při jejichž výrobě by naopak mohly být použity daleko dokonalejší technologie a modely by tak logicky mohly být kvalitnější.
Za cenu lehce nižší než 500 Kč – původně se model na začátku tisíciletí prodával za necelých 300 Kč – lze aktuálně získat model v pěti barevných verzích, které věrně kopírují realitu a modelu lze vytknout jen například poměrně mohutné stěrače či nevhodně zvolený font na poznávací značce. Jinak se jedná o precizně dílensky zpracovaný model s řadou chromovaných doplňků, který jistě udělá radost každému majiteli či fanouškovi téhle generace Octavie.
Resinové modely
Abrex se ve své produkci omezil pouze na verzi sedan, na verzi combi nikdy nedošlo, což logicky dalo prostor malosériovým resinovým modelům jako je například Octavia combi z dílny Hynka Knoppa ze Západních Čech. Model, jenž je díky náročnosti přípravy a výroby asi trojnásobně dražší než byla původní produkce od Abrexu, samozřejmě nemůže nabídnout tak kvalitní chrom či světlomety, ale i tak se jedná o kus zajímavý. Karosérie má řadu leptaných doplňků a předlohu kopíruje věrně, takže modelu lze odpustit i značně zjednodušený podvozek.
Hynek Knopp vyráběl kromě klasických civilních verzí i například provedení TAXI nebo třeba servisní vozidlo vytvořené podle skutečného kusu sloužícího v automobilce. Tím, že H. Knopp už výrobu modelů ukončil, se pravděpodobně tyhle kousky stanou ještě více sběratelsky zajímavými a lze očekávat, že do budoucna dále porostou na ceně.
De Agostini
Kdo ale nejvíce zčeřil poměrně stojaté vody české modelářské produkce je vydavatelství De Agostini. Firma nezaměřující se jen na modely vydává spoustu různých edic od domácích zvířat přes žabičky pro děti až právě po modely automobilů a to vše hned v několika zemích Evropy. Co se aut týká, začalo to sérií „Kultovní automobily“, ve které se objevila i Octavia 0. Za lidových 199 Kč si model s přibaleným časopisem s informacemi o modelu i předloze mohl kdokoliv koupit v novinovém stánku, případně předplatit a nechat si celou sérii zasílat domů. Po letech přišla obměněna úspěšné série pod názvem „Legendární automobily minulé éry“, kde je Octavia 0 zařazena znovu, pouze v jiné barvě. Octavií 0 a dalšími modely českých, resp. československých aut dokázalo vydavatelství De Agostini to, o čem se žádnému klasickému výrobci modelů nemůže ani zdát – za zlomek ceny vyrobit a prodat velký objem značně zdařilých modelů.
Pokračování příště.
Napsat komentář