Jak správně couvat s autem?
Jak správně couvat s autem? Při každém couvání je třeba mít co největší přehled o vašem okolí. Sledovat byste měli ideálně 360 stupňů kolem Vás, především samozřejmě prostor kam couváte. Platí pravidlo, že čím pomaleji budete couvat, tím bezpečnější couvání bude a v případě nehody budou škody minimální.
Návod couvání
Nejprve vizuálně vyhodnoťte místo kam máte v plánu zacouvat – zda je dostatečně široké i na dveře, zda tam není velký obrubník, cihla na vozovce nebo sloup. Všechny možné překážky byste měli mít na paměti a přizpůsobit tomu couvání.
Ze statistiky pojišťoven vyplývá, že manévr couvání je tím nejvíce častým důvodem škodných událostí v provozu.
Vždy při couvání kontrolujte provoz za Vámi vnitřním zpětným zrcátkem, oběma vnějšími zpětnými zrcátky a kombinujte to i s ohlížením přes rameno – to Vám pomůže orientovat se v dění za vozidlem.
Pomalého couvání dosáhneme tak, že sešlápneme spojku, zařadíme zpátečku, pustíme brzdový pedál a pomalu pouštíme spojku do lehkého záběru (plyn zatím nepřidáváme). Pokud budu například couvat doprava, dám směrovku vpravo a pomalým pouštěním spojky získám rychlost couvání, která odpovídá situaci. Pokud potřebuji zpomalit opět spojku sešlápnu směrem k zemi a auto zpomalí.
Rychlost rozjezdu couvání ze stání závisí především na práci se spojkou minimálně na přidávání plynu. Pokud jste ovšem už zkušený řidič a potřebujete couvání zrychlit, kontinuálně pouštíte spojku až nohu ze spojky zcela sundáte a pak přidáte plyn.
Vždy začněte blinkrem na tu stranu kam se chystáte zacouvat či případně výstražnými světly pokud budete couvat na neobvyklém místě (například na silnici v jednosměrce, kde je například nějaká překážka). Na silnicích se můžete potkat s různými situacemi a může se Vám stát, že budete couvat třeba i na dálnici pokud budete v zácpě uhýbat například sanitce atd. I v těchto nestandardních případech je dobré dát vědět okolí o něčem neobvyklém výstražnými světly.
Napsat komentář