Výměna převodového oleje
Jak jsme uvedli, řeč bude o převodových olejích. Určitě jste se setkali s pojmem doživotní olejová náplň v převodovce. Ivan Sixta k tomu říká: „Tvrdím, že doživotní náplň oleje do převodovky je mýtus a technický nesmysl. Jen si zkuste odpovědět na dvě jednoduché otázky: ‚Co je to doživotní?‘ a ‚Co je to vlastně životnost převodovky?‘. Převodový olej, stejně jako všechny ostatní kapaliny ve vozidle, podléhá opotřebení (degradaci). Velmi důležitým faktorem je vzdušná vlhkost, tedy voda. Na následujících obrázcích vidíte ložiska a ozubená kola z několika opravovaných převodovek. Ani jedna z nich ‚nenaběhala‘ více než 230 tisíc kilometrů, a přesto můžete vidět nánosy rzi a šlemu z oleje degradovaného vzdušnou vlhkostí.“
Příčina je jasná – žádná převodovka není hermeticky uzavřená, každá má odvzdušnění. Přes toto spojení s okolním prostředím se dovnitř vzdušná vlhkost dostává a kondenzuje. Pokud je vozidlo provozováno zejména v režimu krátkých jízd, celý proces se jen urychluje. Jak postupovat? Ivan S. doporučuje následující postup: „Samozřejmě je třeba prostudovat doporučení výrobce vozu. Pokud ten však nestanoví dostatečně přísné intervaly pro výměnu převodového oleje, na základě mých dlouholetých zkušeností doporučuji toto: při každé 60 tisícové prohlídce zkontrolovat množství a barvu převodového oleje.
Pokud jde o barvu, stačí velmi orientační kritérium: olej může být tmavý, nesmí však být cítit spáleninou a musí být průhledný. Není-li tomu tak, vyměňte jej. V případě, že je olej průhledný, doporučuji jej ve 180 tisících kilometrech každopádně vyměnit. Typickým projevem závady souvisejícím s výměnou oleje je u vozu Škoda Octavia II hučení u pětistupňových převodovek po cca 180 tisících kilometrech (poškozená ložiska na hnané hřídeli). Vždy používejte pouze oleje přesně dle doporučení výrobce vozu a podle typu převodovky (viz dále).
Důležité pokyny pro výměnu převodového oleje
- Pečlivě vypusťte všechen olej z převodovky skutečně v jejím nejnižším bodě (i kdyby to neměl být samotný výpustní otvor, ale například u vozidel VW jeden z čepů řadicích vidlic Používejte uzavřená malá balení (nejlépe jednolitrová) nového převodového oleje. Pokud nejste velká specializovaná dílna, která by spotřebovávala pravidelně větší objemy oleje, nedoporučuji převodový olej odebírat v sudech. Po otevření se do sudu rovněž začne dostávat vzdušná vlhkost, a nejde o zanedbatelné množství.
- Nedoplňujte olej po kontrolní otvor, ale raději zjistěte, jaké množství oleje výrobce do dané převodovky předepisuje, a to do ní doplňte – i kdyby kontrolním otvorem olej přetékal. Mějte na paměti, že poloha agregátu ve voze se může díky pružnému uložení měnit a sledovat hladinu oleje jen kontrolním otvorem nemusí být naprosto přesné.
- U převodových olejů se přesně držte doporučení výrobce vozu týkající se nejen viskozitní třídy a výkonových specifikací, ale v tomto případě na rozdíl od motorových olejů i výrobce (značky) oleje. Opět mluvím z vlastních zkušeností – samotní výrobci vozidel doporučují pro danou převodovku konkrétní typ a značku oleje.
- Některé závady na převodovkách lze opravit pouze výměnou oleje (hluk v zatáčkách, obtížné řazení atd.). Tyto oleje lze objednat pouze v servisech z důvodů, že mají v sobě různé doplňující přísady, které odstraní uvedené závady.
- Uvědomte si prosím, že dnešní převodovky používají různé povrchy synchronních kroužků, které potřebují různé druhy olejů (syntetické, minerální, polosyntetické, a některé k tomu ještě s přísadami), proto je nutno podle VIN karoserie zjistit, jaké objednací číslo oleje je třeba použít do konkrétní převodovky.“
Každá převodovka má odvzdušnění a přes toto spojení s okolním prostředím se dovnitř vzdušná vlhkost dostává a kondenzuje.
Nepodceňujte znalosti převodových olejů
Znalosti mechaniků o výkonových specifikacích jsou až na výjimky slabé. Zaměňování či ignorování normy může vést ke zvýšení opotřebení převodovky až s jejím fatálním koncem. Problémem je to, že např. ve vozidlech Škoda Octavia se v různých modelech používaly převodovky sice se specifikací SAE 75W90, ale lišící se rozdílnou výkonovou normou. API GL-4 nebo API GL-5. Jsou zaměnitelné?
Přehled výkonových norem API
Jaké vlastně dnes platí normy API u převodových olejů pro mechanické převodovky?
Normy GL-4 a GL-5 by se neměly zaměňovat. Jak je vidno z definic, každý typ je určen ke specifickému účelu. Málokterý mechanik (vyjma specialistů na převodovky) je schopen říci, jaké typy kol, synchronních kroužků, ozubení či těsniv se v dané převodovce nachází. I to je důležité, chemie použitá v aditivaci pro jednotlivé GL normy se liší. Pokud se použije jiný typ aditiv, než na jaký je převodovka připravena, může to mít negativní dopad na těsniva, synchrony atd. Proto apeluji na vedoucí servisů: Pošlete aspoň jednoho mechanika na školení o mazání. Například Dům techniky Ostrava je organizuje. Určitě se vám to vrátí.
Napsat komentář