Zpoždění letu
Kompenzace za zpožděný let je finanční odškodnění {náhrada} vyplácená leteckou společností. Jak zjistit, zda na ni máte nárok, jaká je výše odškodnění a jaké podmínky musí letadlo splňovat?
Výše kompenzace • Formulář • Potvrzení • Zkušenosti
Při zpoždění letadla 2 hodiny nárok na finanční kompenzaci nemáte! V případě zpožděného příletu do destinace v délce alespoň 3 hodiny už ale máte nárok na částku až do výše 600 € (14.100 Kč).
Jak zjistit zpoždění letu?
Určitě přesnou dobu zpoždění můžete velmi snadno například přes Flightradar24. Při zadání čísla letu uvidíte všechny detaily o daném spoji, zajímat Vás bude plánovaný a skutečný čas příletu do cíle. Lehce zde zjistíte také vzdálenost daného letu.
Nárokovat finanční odškodnění můžete pouze v rámci Evropské unie a je třeba splňovat buď:
- zpožděný let musí být realizován v rámci EU (+Norsko, Švýcarsko, Island, Velká Británie)
- odlet musí být z letiště, které se nachází uvnitř EU (+Norsko, Švýcarsko, Island, Velká Británie)
- zpožděný let se stal evropské aerolinii (jiným slovy: letecká společnost je registrována na území EU)
Pokud je tedy let zpožděn o více než 3 hodiny a současně splňuje jednu z těchto třech podmínek – máte nárok na finanční kompenzaci!
Výše kompenzace
Výše kompenzace je daná pevně a vždy se vztahuje za jednu osobu. Cena, za kterou si letenku pořídíte, nehraje roli. Rodina o čtyřech členech tak bude mít – v případě oprávněného nároku na nejdelším letu – nárok na 4×600=2400 Euro.
Letiště příletu a odletu | Délka letu | Zpoždění letu | Kolik dostanete? |
---|---|---|---|
let uvnitř EU | méně než 1500 km | 3 hodiny a více | 250 € (6.000 Kč) |
let uvnitř EU | více než 1500 km | 3 hodiny a více | 400 € (9.500 Kč) |
let uvnitř EU | více než 3500 km | neexistuje | neexistuje |
let mezi letištěm mimo a v rámci EU | méně než 1500 km | 3 hodiny a více | 250 € (6.000 Kč) |
let mezi letištěm mimo a v rámci EU | 1500 km až 3500 km | 3 hodiny a více | 400 € (9.500 Kč) |
let mezi letištěm mimo a v rámci EU | více než 3500 km | 3 hodiny a více | 600 € (14.100 Kč) |
Kompenzaci nezískáte:
Přesný čas zpoždění se počítá vždy jako rozdíl mezi reálným příletem do destinace mínus plánovaný přílet do destinace (nezáleží tedy na času odletu). Kompenzaci si nárokovat nemůžete v případě, že letecká společnost nemohla situaci ovlivnit. Finanční odškodnění se nevyplácí, pokud ke zpoždění došlo z důvodu špatného počasí, de-icing (rozmrazování letadle před letem), problémy na straně zaměstnanců letiště nebo ŘLP, střet letadla s ptáky.
Kompenzaci získáte:
Nejčastějšími důvody proč se vyplácí kompenzace za zpoždění letu jsou poruchy letadel, problémy se zaměstnanci letecké společnosti (nikoliv letiště!), špatné plánování letadel ze strany letecké společnosti.
Formulář
V prvním kroku ve formuláři vyplníte číslo letu a datum, kdy ke zpožděnému letu došlo. Ve druhém kroku zvolíte důvod žádosti (zpoždění, zrušení, zpoždění zavazadla). Dále pak vyplníte pro potvrzení letiště odletu a příletu, počet cestujících a ideálně doplňte číslo rezervace letenky a popište jak zpoždění probíhalo. V posledním kroku napište jméno, příjmení a Vaše telefonní číslo.
Potvrzení
K zažádání finanční kompenzace za zpoždění letu stačí pouze letenka (či boarding pass) v elektronické podobě. Nutno však podotknout, že je určitě vhodnější mít potvrzení o zpoždění daného letu přímo z letiště (měli by Vám ho vystavit na informacích či pobočce aerolinie). Toto psané potvrzení se může hodit v případě, že by letecká společnost nechtěla kompenzaci zaplatit.
Smartwings vs. Ryanair
U nízkonákladových společností jako je Smartwings, Wizzair, Easyjet či Ryanair bývá domáhání se kompenzace obtížné. Můžete zkusit vyplnit speciální formulář u Ryanairu nebo podat žádost o kompenzaci u Smartwings… Doporučuji však z vlastní zkušenost rovnou se obrátit také na právnickou společnost ⇒
Zpožděné lety (foto)





Zpoždění letadla 2 hodiny
V případě zpoždění 2 až 3 hodiny sice nemáte nárok na finanční kompenzaci – letecká společnost by Vám však měla vydat voucher na stravování nebo alespoň dát něco k jídlu a pitnou vodu.
Pokud tak aerolinka neučiní sama, nebojte se ozvat a říct si o tento nárok.
Příklady a zkušenosti
Příklad číslo 1.: Pokud budete odlétat z letiště ve Velké Británii (i po odchodu z EU si Británie ponechala v platnosti nařízení č. 261/2004 o právech cestujících) a do New Yorku přiletíte o 7 hodin později = máte nárok na kompenzaci 600 € (14.100 Kč). Důvodem byla stávka zaměstnanců Vaší aerolinie.
Příklad číslo 2.: Let z Dubaje do Katowic s leteckou společností Wizzair přistál na cílovém letišti o 3,5 hodiny později než bylo plánováno. Důvodem bylo špatné počasí při odletu z Dubaje = nárok na žádnou finanční kompenzaci nemáte.
Příklad číslo 3.: Odlet z Paříže do New Yorku byl po hodině letu otočen zpět na letiště vzletu. Cestujícím na palubě bylo oznámeno, že důvodem jsou technické problémy na letadle. V Paříži všichni cestující museli přestoupit do jiného letadla a do New Yorku se doletělo se zpožděním 4 a půl hodiny = nárok na kompenzaci je v tomto případě bez diskuze 600 € (14.100 Kč).
Dotazy o náhradách
Výše finanční kompenzace v případě alespoň 3 hodiny zpožděného letu se odvíjí od délky letu, letiště příletu/odlet a počtu osob.
Online formulář můžete podat zde. Stačí vyplnit základní informace včetně čísla letu. Jaké podmínky musí splňovat potvrzení o zpožděném letu najdete v této sekci.
Napsat komentář