Grimagdfd
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
    • Členové OctaviaClubu
    • Clubová samolepka
  • Videa
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
        • Přímý přenos Letiště Praha
        • Flightradar24.com
OC.cz » Pravidla silničního provozu » Kategorie vozidel – Jak se dělí silniční a nákladní motorová vozidla?

Kategorie vozidel – Jak se dělí silniční a nákladní motorová vozidla?

Kategorie (skupiny) silničních motorových vozidel slouží k přehlednému rozdělení osobních a nákladních vozidel, kterým je umožněno sdílet pozemní komunikace v České republice. Pro jednotlivé kategorie platí podobné technické podmínky a dělí se také na vybrané podkategorie. Pojďme si rozdělit všechny vozidla do kategorií, které dle české legislativy platí v roce 2022!

Pozor! Na českém internetu najdete obvykle starou legislativu platnou před rokem 2015!

Kategorie L • Kategorie M • Kategorie N • Kategorie O • Kategorie T • Kategorie R • Kategorie S • Kategorie C • Kategorie Z

Jak se dělí kategorie vozidel v ČR?

Zákon č. 56/2001 rozděluje silniční vozidla a zvláštní vozidla do 9 kategorií (tyto kategorie dále stanovuje vyhláška č. 341/2014 Sb.):

  • kategorie vozidel L – motorová vozidla dvoukolová, tříkolová nebo čtyřkolky
  • kategorie vozidel M – motorová vozidla, která se používají pro dopravu osob a jejich zavazadel
  • kategorie vozidel N – motorová vozidla, která se používají pro dopravu nákladů
  • kategorie vozidel O – přípojná vozidla pro dopravu nákladů nebo osob (či pro ubytování)
  • kategorie vozidel T – traktory kolové (zemědělské a lesnické)
  • kategorie vozidel R – přípojná vozidla
  • kategorie vozidel S – výměnná tažná zařízení
  • kategorie vozidel C – traktory pásové (či kombinace pásů a kol)
  • kategorie vozidel Z – ostatní vozidla, která nelze zařadit do kategorií výše

 

Kategorie silničních vozidel L

  • L1e lehká dvoukolová motorová vozidla,
    • L1e-A motokola
    • L1e.-B dvoukolové mopedy
  • L2e tříkolové mopedy,
    • L2e-P tříkolové mopedy určené pro přepravu osob
    • L2eU užitkové tříkolové mopedy
  • L3e dvoukolové motocykly,
    • L3e-A1 motocykly s nízkým výkonem
    • L3e-A2 motocykly se středním výkonem
    • L3e-A3 motocykly s vysokým výkonem
  • L4e dvoukolové motocykly s postranním vozíkem,
  • L5e motorové tříkolky,
    • L5e-A tříkolky
    • L5e-B komerční tříkolky
  • L6e lehké čtyřkolky,
    • L6e-A lehké silniční čtyřkolky
    • L6e-B lehké quadrimobily
  • L7e těžké čtyřkolky.
    • L7e-A těžké silniční čtyřkolky
    • L7e-B těžké terénní čtyřkolky
    • L7e-C těžké quadrimobily

Plus motocykly zvláštního způsobu využití motocykly enduro L3e-A1E, L3e-A2E nebo L3e-A3E a motocykly trial L3e-A1T, L3e-A2T nebo L3e-A3T.

Kategorie silničních vozidel M

  • podkategorie M1 vozidla kategorie M, s nejvýše osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče; vozidla náležející do kategorie M1 nesmí mít prostor pro stojící cestující; počet míst k sezení může být omezen na jedno (tj. místo k sezení řidiče),
  • podkategorie M2 vozidla kategorie M, s více než osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče; s maximální hmotnosti nepřevyšující 5 tun; vozidla náležející do kategorie M2 mohou mít kromě míst k sezení i prostor pro stojící cestující,
  • podkategorie M3 vozidla kategorie M, s více než osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče; s maximální hmotností převyšující 5 tun; vozidla náležející do kategorie M3 mohou mít prostor pro stojící cestující.

Kategorie vozidel N

  • podkategorie N1 vozidla kategorie N s maximální hmotností nepřevyšující 3,5 tuny,
  • podkategorie N2 vozidla kategorie N s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun,
  • podkategorie N3 vozidla kategorie N s maximální hmotností převyšující 12 tun.

Kategorie vozidel O

  • podkategorie O1 vozidla kategorie O s maximální hmotností nepřevyšující 0,75 tuny,
  • podkategorie O2 vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 0,75 tuny, ale nepřevyšující 3,5 tuny,
  • podkategorie O3 vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun,
  • podkategorie O4 vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 10 tun.

Kategorie vozidel T

  • podkategorie T veškeré kolové traktory; podle konstrukční rychlosti je každá kategorie kolového traktoru uvedená v bodech 2 až 8 na konci doplněna písmenem „a“ nebo „b“
    • „a“ označuje kolové traktory s maximální konstrukční rychlostí nejvýše 40 km/h;
    • „b“ označuje kolové traktory s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h;
  • podkategorie T1 kolové traktory s nápravou nejbližší k řidiči s minimálním rozchodem minimálně 1 150 mm, s nenaloženou hmotností v provozním stavu větší než 600 kg a se světlou výškou nad vozovkou maximálně 1 000 mm
  • podkategorie T2 kolové traktory s minimálním rozchodem menším než 1 150 mm, s nenaloženou hmotností v provozním stavu větší než 600 kg a se světlou výškou nad vozovkou maximálně 600 mm; pokud výška těžiště traktoru (měřeno vůči vozovce) dělená střední hodnotou minimálního rozchodu všech náprav je větší než 0,90, musí být maximální konstrukční rychlost omezena na 30 km/h
  • podkategorie T3 kolové traktory s nenaloženou hmotností v provozním stavu maximálně 600 kg
  • podkategorie T4 kolové traktory zvláštního určení
  • podkategorie T4.1 traktory s velkou světlou výškou, traktory konstruované pro práci s vysokými plodinami, např. s vinnou révou. Jejich znakem je zvýšený podvozek nebo jeho část, což traktoru umožňuje pojíždět souběžně s plodinou s levými a pravými koly po každé straně jednoho nebo více řádků plodiny. Tyto traktory jsou určeny k nesení nebo k pohonu nářadí, které může být namontováno na předku, mezi nápravami, na zádi nebo na nákladové plošině. Pokud je traktor v pracovní poloze, je jeho světlá výška kolmá na řádky plodiny vyšší než 1 000 mm.
  • podkategorie T4.2 zvláště široké traktory, traktory charakteristické svými velkými rozměry a přednostně určené k práci na velkých zemědělských plochách
  • podkategorie T4.3 traktory s nízkou světlou výškou, traktory s pohonem čtyř kol s výměnným zařízením určeným k zemědělskému nebo lesnickému užití, charakteristické nosným rámem vybaveným jedním nebo více vývodovými hřídeli, s technicky přípustnou hmotností maximálně 10 t a s poměrem této hmotnosti k maximální hmotnosti v provozním stavu nižším než 2,5. Těžiště těchto traktorů, při užití obvykle montovaných pneumatik, musí být níže než 850 mm nad vozovkou

Kategorie vozidel R

  • podkategorie R přípojná vozidla; podle konstrukční rychlosti je každá kategorie kolového traktoru uvedená v bodech 11 až 14 na konci doplněna písmenem „a“ nebo „b“,
    • „a“ platí pro přípojná vozidla s maximální konstrukční rychlostí rovnou 40 km/h nebo nižší
    • „b“ platí pro přípojná vozidla s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h
  • podkategorie R1 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 1 500 kg,
  • podkategorie R2 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 1 500 kg, ale nepřevyšuje 3 500 kg,
  • podkategorie R3 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 21 000 kg,
  • podkategorie R4 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 21 000 kg

Kategorie vozidel S

  • podkategorie S výměnné tažené zařízení, podle konstrukční rychlosti je každá kategorie výměnného taženého zařízení na konci doplněna písmenem „a“ nebo „b“,
    • „a“ platí pro výměnné tažené zařízení s maximální konstrukční rychlostí rovnou 40 km/h nebo nižší
    • „b“ platí pro výměnné tažené zařízení s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h
  • podkategorie S1 výměnné tažené zařízení, u něhož součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 3 500 kg,
  • podkategorie S2 výměnné tažené zařízení, u něhož součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 3 500 kg.

Kategorie vozidel C

Vozidly kategorie C se rozumí pásové traktory poháněné nekonečnými pásy nebo kombinací kol a nekonečných pásů, přičemž jejich subkategorie jsou definovány analogicky k subkategoriím kategorie T

Kategorie vozidel Z

Kategorie vozidel skupiny Z je určena pro ostatní vozidla, která nelze zařadit mezi motorová silniční vozidla viz výše.

Často kladené dotazy

Jaké jsou kategorie nákladních vozidel?

Nákladní vozidla se dle kategorií silničních vozidel označují písmenem N. Dělí se na tři podkategorie – N1, N2 a N3. Jak se liší podle hmotností najdete v sekci o kategorii N.

Jak se liší přípojná vozidla kategorie O1 a O2?

Kategorie silničních přípojných vozidel se označují písmenem O. Dělí se na 4 podkategorie – O1, O2, O3 a O4. Jak se liší v závislosti na maximální hmotnosti najdete v sekci o kategorii vozidel O.

Jaký je postup pro změnu kategorie vozidla z N1 na M1?

Celý postup změny kategorie vozidla z N (nákladní vozidlo) do kategorie M (vozidlo pro dopravu osob) lze rozepsat do šesti kroků. Postup přikládám níže:

 

Změna kategorie vozidla z N na M (návod)

  1. Je nutné ověřit u výrobce nebo dovozce vozidla zda je táto změna možná.
  2. Pokud po telefonickém prověření uvedenou změnu lze uskutečnit, pošlete žádost importérovi. Zaplatíte určitý poplatek kolem 1.000 Kč a počkáte na jeho písemné vyjádření, ve kterém jsou stanoveny podmínky přestavby.
  3. Na příslušném oddělení evidence vozidel – tam, kde je vozidlo evidováno, požádejte o schválení individuální přestavby vozidla. Odbor evidence motorových vozidel po určité době vydá rozhodnutí o schválení přestavby za podmínek stanovených importérem.
  4. Po splnění podmínek (např. odstranění dělící mřížky či odstranění neprůhledné černé folie z oken zavazadlového prostoru) je potřebné se objednat na STK k technické kontrole v plném rozsahu a vypracování protokolu o schválení vozidla po přestavbě. Poplatek za technickou kontrolu a vypracování protokolu cca. 1.200 Kč.
  5. Před návštěvou STK je potřebné absolvovat emisní kontrolu – bez ohledu na to, zda vozidlo má ještě platnou emisní kontrolu.
  6. S protokolem ze Stanice technické kontroly je potřeba opětovně zajít na odbor evidence motorových vozidel. Po úhradě správního poplatku 1.000 Kč, je změna zaznamenána do technického průkazu a je vydáno nové OTP a vylepena nová známka o technické kontrole s platností ode data změny typu vozidla.

Celkem by Vám tato změna měla trvat něco kolem 1 až 3 měsíců. Tento postup by měl na evidenci vozidel bez problémů projít.

Kategorie silničních vozidel v České republice
Kategorie L Kategorie M Kategorie N Kategorie O Kategorie T Kategorie R Kategorie S Kategorie C Kategorie Z
Vozidla dvou, tří či čtyřkolová vozidla pro dopravu osob nákladní vozidla přípojná vozidla pro dopravu nákladu či osob kolové traktory přípojná vozidla výměnná tažná zařízení psové traktory ostatní vozidla

Lhůty silničních prohlídek dle kategorie vozidla

Lhůty pravidelných silničních prohlídek dle kategorie vozidla

Led 3, 2022Tony

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Kdo jsme?

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia.

Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

Zajímavé články
  • Konfigurátor Škoda
  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
Nejnovější příspěvky
  • Kdy měnit motorový olej? Jak často měnit olej v převodovce?
  • Mapa čerpacích stanic, kterým se vyhnout! – Nekvalitní palivo
  • Nadupaná Octavia 3 s výkonem 350 koní!
  • Jak se vyrábí nejnovější KODIAQ?
  • Nejkrásnější kola na Octavii
Nejlepší návody
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Výměna stahovačky
  • Demontáž interiéru
  • Oprava padajících ručiček
  • Únik chladiva
  • Oprava antény
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2022 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze