Kategorie vozidel – Jak se dělí silniční a nákladní motorová vozidla?
Kategorie (skupiny) silničních motorových vozidel slouží k přehlednému rozdělení osobních a nákladních vozidel, kterým je umožněno sdílet pozemní komunikace v České republice. Pro jednotlivé kategorie platí podobné technické podmínky a dělí se také na vybrané podkategorie. Pojďme si rozdělit všechny vozidla do kategorií, které dle české legislativy platí v roce 2023!
Pozor! Na českém internetu najdete obvykle starou legislativu platnou před rokem 2015!
Kategorie L • Kategorie M • Kategorie N • Kategorie O • Kategorie T • Kategorie R • Kategorie S • Kategorie C • Kategorie Z
Jak se dělí kategorie vozidel v ČR?
Zákon č. 56/2001 rozděluje silniční vozidla a zvláštní vozidla do 9 kategorií (tyto kategorie dále stanovuje vyhláška č. 341/2014 Sb.):
- kategorie vozidel L – motorová vozidla dvoukolová, tříkolová nebo čtyřkolky
- kategorie vozidel M – motorová vozidla, která se používají pro dopravu osob a jejich zavazadel
- kategorie vozidel N – motorová vozidla, která se používají pro dopravu nákladů
- kategorie vozidel O – přípojná vozidla pro dopravu nákladů nebo osob (či pro ubytování)
- kategorie vozidel T – traktory kolové (zemědělské a lesnické)
- kategorie vozidel R – přípojná vozidla
- kategorie vozidel S – výměnná tažná zařízení
- kategorie vozidel C – traktory pásové (či kombinace pásů a kol)
- kategorie vozidel Z – ostatní vozidla, která nelze zařadit do kategorií výše
Kategorie silničních vozidel L
- L1e lehká dvoukolová motorová vozidla,
- L1e-A motokola
- L1e.-B dvoukolové mopedy
- L2e tříkolové mopedy,
- L2e-P tříkolové mopedy určené pro přepravu osob
- L2eU užitkové tříkolové mopedy
- L3e dvoukolové motocykly,
- L3e-A1 motocykly s nízkým výkonem
- L3e-A2 motocykly se středním výkonem
- L3e-A3 motocykly s vysokým výkonem
- L4e dvoukolové motocykly s postranním vozíkem,
- L5e motorové tříkolky,
- L5e-A tříkolky
- L5e-B komerční tříkolky
- L6e lehké čtyřkolky,
- L6e-A lehké silniční čtyřkolky
- L6e-B lehké quadrimobily
- L7e těžké čtyřkolky.
- L7e-A těžké silniční čtyřkolky
- L7e-B těžké terénní čtyřkolky
- L7e-C těžké quadrimobily
Plus motocykly zvláštního způsobu využití motocykly enduro L3e-A1E, L3e-A2E nebo L3e-A3E a motocykly trial L3e-A1T, L3e-A2T nebo L3e-A3T.
Kategorie silničních vozidel M
- podkategorie M1 vozidla kategorie M, s nejvýše osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče; vozidla náležející do kategorie M1 nesmí mít prostor pro stojící cestující; počet míst k sezení může být omezen na jedno (tj. místo k sezení řidiče),
- podkategorie M2 vozidla kategorie M, s více než osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče; s maximální hmotnosti nepřevyšující 5 tun; vozidla náležející do kategorie M2 mohou mít kromě míst k sezení i prostor pro stojící cestující,
- podkategorie M3 vozidla kategorie M, s více než osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče; s maximální hmotností převyšující 5 tun; vozidla náležející do kategorie M3 mohou mít prostor pro stojící cestující.
Kategorie vozidel N
- podkategorie N1 vozidla kategorie N s maximální hmotností nepřevyšující 3,5 tuny,
- podkategorie N2 vozidla kategorie N s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun,
- podkategorie N3 vozidla kategorie N s maximální hmotností převyšující 12 tun.
Kategorie vozidel O
- podkategorie O1 vozidla kategorie O s maximální hmotností nepřevyšující 0,75 tuny,
- podkategorie O2 vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 0,75 tuny, ale nepřevyšující 3,5 tuny,
- podkategorie O3 vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun,
- podkategorie O4 vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 10 tun.
Kategorie vozidel T
- podkategorie T veškeré kolové traktory; podle konstrukční rychlosti je každá kategorie kolového traktoru uvedená v bodech 2 až 8 na konci doplněna písmenem „a“ nebo „b“
- „a“ označuje kolové traktory s maximální konstrukční rychlostí nejvýše 40 km/h;
- „b“ označuje kolové traktory s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h;
- podkategorie T1 kolové traktory s nápravou nejbližší k řidiči s minimálním rozchodem minimálně 1 150 mm, s nenaloženou hmotností v provozním stavu větší než 600 kg a se světlou výškou nad vozovkou maximálně 1 000 mm
- podkategorie T2 kolové traktory s minimálním rozchodem menším než 1 150 mm, s nenaloženou hmotností v provozním stavu větší než 600 kg a se světlou výškou nad vozovkou maximálně 600 mm; pokud výška těžiště traktoru (měřeno vůči vozovce) dělená střední hodnotou minimálního rozchodu všech náprav je větší než 0,90, musí být maximální konstrukční rychlost omezena na 30 km/h
- podkategorie T3 kolové traktory s nenaloženou hmotností v provozním stavu maximálně 600 kg
- podkategorie T4 kolové traktory zvláštního určení
- podkategorie T4.1 traktory s velkou světlou výškou, traktory konstruované pro práci s vysokými plodinami, např. s vinnou révou. Jejich znakem je zvýšený podvozek nebo jeho část, což traktoru umožňuje pojíždět souběžně s plodinou s levými a pravými koly po každé straně jednoho nebo více řádků plodiny. Tyto traktory jsou určeny k nesení nebo k pohonu nářadí, které může být namontováno na předku, mezi nápravami, na zádi nebo na nákladové plošině. Pokud je traktor v pracovní poloze, je jeho světlá výška kolmá na řádky plodiny vyšší než 1 000 mm.
- podkategorie T4.2 zvláště široké traktory, traktory charakteristické svými velkými rozměry a přednostně určené k práci na velkých zemědělských plochách
- podkategorie T4.3 traktory s nízkou světlou výškou, traktory s pohonem čtyř kol s výměnným zařízením určeným k zemědělskému nebo lesnickému užití, charakteristické nosným rámem vybaveným jedním nebo více vývodovými hřídeli, s technicky přípustnou hmotností maximálně 10 t a s poměrem této hmotnosti k maximální hmotnosti v provozním stavu nižším než 2,5. Těžiště těchto traktorů, při užití obvykle montovaných pneumatik, musí být níže než 850 mm nad vozovkou
Kategorie vozidel R
- podkategorie R přípojná vozidla; podle konstrukční rychlosti je každá kategorie kolového traktoru uvedená v bodech 11 až 14 na konci doplněna písmenem „a“ nebo „b“,
- „a“ platí pro přípojná vozidla s maximální konstrukční rychlostí rovnou 40 km/h nebo nižší
- „b“ platí pro přípojná vozidla s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h
- podkategorie R1 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 1 500 kg,
- podkategorie R2 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 1 500 kg, ale nepřevyšuje 3 500 kg,
- podkategorie R3 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 21 000 kg,
- podkategorie R4 přípojná vozidla, u nichž součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 21 000 kg
Kategorie vozidel S
- podkategorie S výměnné tažené zařízení, podle konstrukční rychlosti je každá kategorie výměnného taženého zařízení na konci doplněna písmenem „a“ nebo „b“,
- „a“ platí pro výměnné tažené zařízení s maximální konstrukční rychlostí rovnou 40 km/h nebo nižší
- „b“ platí pro výměnné tažené zařízení s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h
- podkategorie S1 výměnné tažené zařízení, u něhož součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 3 500 kg,
- podkategorie S2 výměnné tažené zařízení, u něhož součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 3 500 kg.
Kategorie vozidel C
Vozidly kategorie C se rozumí pásové traktory poháněné nekonečnými pásy nebo kombinací kol a nekonečných pásů, přičemž jejich subkategorie jsou definovány analogicky k subkategoriím kategorie T
Kategorie vozidel Z
Kategorie vozidel skupiny Z je určena pro ostatní vozidla, která nelze zařadit mezi motorová silniční vozidla viz výše.
Změna kategorie vozidla z N na M (návod)
- Je nutné ověřit u výrobce nebo dovozce vozidla zda je táto změna možná.
- Pokud po telefonickém prověření uvedenou změnu lze uskutečnit, pošlete žádost importérovi. Zaplatíte určitý poplatek kolem 1.000 Kč a počkáte na jeho písemné vyjádření, ve kterém jsou stanoveny podmínky přestavby.
- Na příslušném oddělení evidence vozidel – tam, kde je vozidlo evidováno, požádejte o schválení individuální přestavby vozidla. Odbor evidence motorových vozidel po určité době vydá rozhodnutí o schválení přestavby za podmínek stanovených importérem.
- Po splnění podmínek (např. odstranění dělící mřížky či odstranění neprůhledné černé folie z oken zavazadlového prostoru) je potřebné se objednat na STK k technické kontrole v plném rozsahu a vypracování protokolu o schválení vozidla po přestavbě. Poplatek za technickou kontrolu a vypracování protokolu cca. 1.200 Kč.
- Před návštěvou STK je potřebné absolvovat emisní kontrolu – bez ohledu na to, zda vozidlo má ještě platnou emisní kontrolu.
- S protokolem ze Stanice technické kontroly je potřeba opětovně zajít na odbor evidence motorových vozidel. Po úhradě správního poplatku 1.000 Kč, je změna zaznamenána do technického průkazu a je vydáno nové OTP a vylepena nová známka o technické kontrole s platností ode data změny typu vozidla.
Celkem by Vám tato změna měla trvat něco kolem 1 až 3 měsíců. Tento postup by měl na evidenci vozidel bez problémů projít.
Kategorie silničních vozidel v České republice | ||||||||
Kategorie L | Kategorie M | Kategorie N | Kategorie O | Kategorie T | Kategorie R | Kategorie S | Kategorie C | Kategorie Z |
Vozidla dvou, tří či čtyřkolová | vozidla pro dopravu osob | nákladní vozidla | přípojná vozidla pro dopravu nákladu či osob | kolové traktory | přípojná vozidla | výměnná tažná zařízení | psové traktory | ostatní vozidla |
Lhůty silničních prohlídek dle kategorie vozidla
Časté dotazy
Nákladní vozidla se dle kategorií silničních vozidel označují písmenem N. Dělí se na tři podkategorie – N1, N2 a N3. Jak se liší podle hmotností najdete v sekci o kategorii N.
Kategorie silničních přípojných vozidel se označují písmenem O. Dělí se na 4 podkategorie – O1, O2, O3 a O4. Jak se liší v závislosti na maximální hmotnosti najdete v sekci o kategorii vozidel O.
Celý postup změny kategorie vozidla z N (nákladní vozidlo) do kategorie M (vozidlo pro dopravu osob) lze rozepsat do šesti kroků. Postup přikládám výše.