Synchron na převodovce
Jak fungují synchrony v převodovce, jaká je cena za opravu a co nesynchronizovaná převodovka?
Účelem synchronizace je snížení nárazů v převodech, což prodlužuje životnost převodovky a souvisejících součástí, a zároveň zkracuje dobu přerušení přenosu výkonu při řazení. To vede k jednoduššímu řazení pro řidiče a zajišťuje dlouhodobě pohodlný provoz vozidla.
Obecně bývá ten problém, že pokud je špatný synchron převodovky tak by se měl vyměnit pouze synchron (nikoliv celá převodovka). Problém je pak to, že drtivá většina servisů tento úkon nedělá a chtějí měnit kompletní převodovku.
Synchronizované manuální převodovky využívají synchronizační kroužky. Při řazení tlačí řadící vidlice na synchronizační kroužek, který třením o kuželovou plochu příslušného volně otočného ozubeného kola zpomaluje nebo zrychluje toto kolo na stejnou úhlovou rychlost jako má výstupní hřídel.
Oprava synchronu
Tato oprava má jedno úskalí: když se převodovka rozebere, je rozumné vyměnit všechny synchronizátory, protože ostatní mohou být opotřebované. Pak je potřeba vyměnit gufera a případně i vydřené vidličky.
Nakonec může být cena opravy vyšší než pořízení nové převodovky. Rozhodnout, co je rozumnější, je proto dilema. Pokud se po opravě jen jednoho synchronizátoru stane, že převodovka začne hučet, zákazník může říct: „Proč jste nevyměnili ložiska, když byla převodovka rozebraná?„
Synchon z dvojky na trojku vyjde kolem 350 EUR a je tedy lepší koupit rovnou celou převodovku za 450 EUR.
Zkušenost člena OC
U nižších rychlostních stupňů, a u novějších aut u všech stupňů, jsou synchronizátory složeny z vnitřního a vnějšího kroužku, mezi kterými je třecí kroužek. Tím se zvětšuje třecí plocha, což vytváří efekt zdvojení. Já jsem kupoval synchronizátory pro 1., 2. a zpátečku, kompletní ložiska, jeden synchronní spojku, gufera, jedno ozubené kolo a zaplatil jsem 25 tisíc korun. Originální lepení stojí 1300 korun. Všechno to bylo na Multivan T4 111 kW. Teď jsem ale spokojený.
Nesynchronizované převodovky
Nesynchronizované převodovky jsou běžné u starších strojů a automobilů. Před zařazením rychlostního stupně je nutné při změně točivého momentu sešlápnout plyn. Tento meziplyn vyrovná otáčky ozubených kol, což umožňuje zařadit požadovaný stupeň bez rizika poškození převodovky.
Napsat komentář